Nissan Leaf stopt ermee

0

De dagen van de Nissan Leaf zijn geteld. In december werd de variant met de grotere accu al uit de bestellijst geschrapt en gisteren is bekend geworden dat de productie van de elektrische Japanner in het Engelse Sunderland op korte termijn zal worden beëindigd.

De plek van de Leaf binnen het Nissan gamma zal worden ingenomen door een cross-over model. Vanwege de afwijkende carrosserie vorm, zal die opvolger een andere naam krijgen. Dit betekent dat er na 14 jaar een eind komt aan het Leaf tijdperk. Dat is relatief kort en dat heeft alles te maken met het feit dat de Leaf nooit een overdonderend verkoopsucces is geworden.

Nissan was er in 2010 vroeg bij toen zij de eerste generatie Leaf lanceerde. Rationeel bezien was dat geen verkeerde auto: volledig elektrische, betaalbaar en toch een volwaardige gezinswagen. Daar had je er toen nog niet veel van, om het zachtjes uit te drukken. Maar de autoconsument bleek in 2010, anders dan Nissan had gedacht, nog niet rijp te zijn voor een overstap naar een elektrische auto. Wat ook niet hielp, was het saaie, belegen uiterlijk van de Leaf. Het was geen auto waar je spontaan verliefd op werd.

De tweede generatie Leaf had een veel strakkere verpakking, maar toen dit model op de markt verscheen (2017), was de consument zich al aan het afkeren van de hatchback: men had liever een cross-over annex SUV, zoals de Hyundai Kona Electric of de Kia e-Niro. Qua aandrijftechniek was Nissan bovendien een beetje stil blijven staan, zodat zij links en rechts werd ingehaald qua accucapaciteit en laadsnelheid. Kortom, eigenlijk was de tweede generatie Leaf al vanaf zijn debuut een doodgeboren kindjes. Het is vanuit dit perspectief knap dat hij het 7 jaar heeft volgehouden, al komt dat doordat Nissan de elektrische hatchback wereldwijd verkoopt. Het Japanse merk was voor de verkoop van de Leaf dus niet volledig afhankelijk van de Europese markt.

Elders in de wereld zal de productie van de Leaf nog even doorgaan, maar in de Sunderland fabriek zal op korte termijn het laatste exemplaar van de band rollen. De Engelse site zal vervolgens worden omgebouwd voor een compleet nieuw model. Dat wordt een cross-over die onder de Ariya in het gamma komt. Dit letterlijk en figuurlijk groene blaadje zal ongeveer even duur worden als de Leaf, maar qua techniek en design veel meer bij de tijd zijn. Concreet betekent dit een actieradius van 500 kilometer.

Van de bijna 650.000 exemplaren die Nissan wereldwijd van de Leaf heeft verkocht, werden 280.000 stuks in Sunderland gebouwd. Dat gebeurde sinds 2013. Anders dan Ford, Honda en Stellantis (Vauxhall) is Nissan niet van plan om te stoppen met de productie van personenwagens in het Verenigd Koninkrijk. De Japanners doen namelijk een investering van 3,5 miljard euro in de fabriek zodat die site kan worden klaargestoomd voor een nieuwe generatie elektrische auto’s. Het gaat hierbij om meerdere modellen, want de Juke en Qashqai zullen een emissievrije opvolger krijgen. Nissan wil in 2030 haar hele Europese gamma geëlektrificeerd hebben.

Reageren is niet mogelijk.