Volkswagen ID.1 komt in 2027

0

Volkswagen introduceert in 2027 haar elektrische instapmodel: de ID.1. Dat heeft merk chef Thomas Schaefer afgelopen vrijdag tijdens een persconferentie gemeld. De CEO van de Volkswagen Groep, Oliver Blume, liet eerder al weten dat ‘zijn’ autoconcern in ieder geval nog voor 2030 een elektrische auto zal introduceren die maximaal 20.000 euro gaat kosten.

Schaefer meldt dat Volkswagen bezig is met 4 afzonderlijke ontwikkelingsprojecten voor de auto. Eén daarvan zou samenwerking met Renault zijn dat in 2026 de elektrische Twingo een comeback wil laten maken. Dat model krijgt een retro design en moet fors goedkoper worden dan de editie die vorig jaar uit productie is genomen. Samenwerking kan nodig zijn omdat Volkswagen ernaar streeft de basisprijs van haar elektrische instapper onder de 20.000 euro te houden. “Dit is de Champions League. Om een dergelijke basisprijs mogelijk te maken, moet je veel op de kosten besparen en heb je enorme schaalvoordelen nodig”, aldus Schaefer.

Binnen een termijn van enkele weken zal Volkswagen een van de vier projecten kiezen die moet leiden tot de productie van de ID.1; feitelijk de spirituele opvolger van de populaire e-Up. Renault topman Luca de Meo zei afgelopen februari op de autosalon van Genève dat hij in gesprek is met zijn Duitse branchegenoot over samenwerking voor de ontwikkeling en productie van een goedkope elektrische auto voor het A-segment op de Europese markt. Ook de Franse autofabrikant streeft naar een basisprijs net onder de 20.000 euro. Overigens betekent dit voor Nederland in de praktijk al snel een tarief van 22 mille.

Een andere projectmogelijkheid is dat Volkswagen de ontwikkeling en productie binnenshuis houdt en de kosten deelt met Skoda (en eventueel Seat). De Tsjechen kondigden vorige week echter al een andere goedkope elektrische SUV aan, maar die wordt duurder (in Nederland minimaal 27.500 euro) en de ontwikkeling daarvan lijkt al voor driekwart voltooit te zijn gezien de verwachte lancering eind 2025. Toch zou Skoda geïnteresseerd kunnen zijn in een nóg beter betaalbaar model. En in Spanje zal er zeker ook markt voor zijn. Met het oog op het afzetpotentieel aldaar zou Seat aan het ontwikkelingsteam toegevoegd kunnen worden.

Een derde optie is productie van de beoogde ‘20.000 euro elektrische auto’ in India. Skoda is in dit land reeds actief met een scherp geprijsd aanbod. Productie in India kan de kosten laag houden, al zouden landen als Frankrijk lokaal roet in het eten kunnen gooien vanwege hun belasting op auto’s waarvan het transport (naar Europa) een hoge CO2 uitstoot veroorzaakt. Modellen die binnen onze marktregio worden geproduceerd worden niet door deze heffing geraakt. Optie nummer vier is samenwerking met een autoproducent uit China. Volkswagen zou in dit geval de krachten kunnen bundelen met Xpeng. Maar ook deze optie heeft als nadeel dat aanvoer vanuit Azië in Frankrijk bestraft zal worden met een hoge CO2 boete.

Schaefer zegt dat 2027 het streefjaar is voor de lancering van de ID.1. Daarvoor is Volkswagen druk bezig met het productierijp maken van de ID.2. Dat model krijgt een versimpelde versie van het MEB platform dat onder de ID.3 t/m de ID.Buzz te vinden is. Voor de ID.1 is echter een goedkopere bodemplaat nodig. De ID.2 staat gepland voor 2026 en krijgt zoals gezegd in Nederland een basisprijs van 27.500  Dit model maakt samen met de ID.1 onderdeel uit van de 11 nieuwe, volledig elektrische auto’s die Volkswagen uiterlijk 2027 in de showroom wil hebben staan. Het gaat hierbij om de reeds aangekondigde GTX uitvoeringen van de ID.3 en de ID.7, een verlengde versie van de ID.Buzz en 2 modellen die de Duitsers momenteel met Xpeng aan het ontwikkelen zijn voor de Chinese markt.

Andere autofabrikanten die werken aan een goedkope elektrische auto met een Nederlands prijskaartje van 22.000 euro, zijn Stellantis (voor haar merken Citroën en Fiat), Hyundai / Kia en BYD.

 

 

Reageren is niet mogelijk.