Royal Mail kiest voor elektrische bestelbus

0

De Britse Royal Mail gaat het aankomende jaar 9 elektrische bestelbusjes van het bedrijf Arrival testen. De voertuigen worden ingezet in Londen, om pakketten en post te vervoeren van distributiecentra naar eindklanten in de omgeving.

Het bestelbusje van Arrival beschikt over een grote voorruit die de bestuurder voorziet van een breder gezichtsveld dan traditionele exemplaren. De 9 exemplaren die Royal Mail heeft besteld, verschijnen in 3 formaten op de weg maar de relatief vierkante basisvorm is steeds hetzelfde. Het laadvermogen varieert van 3,8 tot 8,2 ton.

De actieradius van het bestelbusje bedraagt ruim 160 kilometer. Elektrische bedrijfswagens bieden een interessante kans om zowel luchtvervuiling als geluidsoverlast binnen de stadsgrenzen terug te dringen. Royal Mail wil uiteindelijk haar volledige vloot bestelauto’s ‘groener’ maken.

De elektrische bestelbus van Arrival (of is het meer een vrachtauto?) is gemaakt van een ultralichtgewicht composiet materiaal. De aandrijflijn en elektronica zijn in eigen huis ontworpen. Royal Mail zou 50 procent kunnen besparen op de variabele kosten, terwijl de aanschafprijs van de elektrische bestelbus vergelijkbaar is met die van een even groot dieselexemplaar.

Royal Mail is de eerste partij die het ontwerp van Arrival in gebruik neemt. Het postbedrijf schafte eerder al 100 elektrische bestelwagens van Peugeot aan. In totaal heeft Royal Mail ruim 49.000 voertuigen in gebruik. Na een aantal maanden wordt bekeken of de busjes van Arrival naar tevredenheid functioneren. Een grotere order is dan niet uitgesloten.

Het Britse Arrival, dat een fabriek in Banbury heeft, stelt in staat te zijn om jaarlijks 50.000 exemplaren van de elektrische werkpaarden te bouwen. De productie zou daarbij volledig uitgevoerd kunnen worden door robots. Voorheen was Arrival actief onder de bedrijfsnaam Charge Auto.

Comments are closed.