Hyundai noemt waterstofauto Nexo

0

Hyundai geeft haar nieuwe waterstofauto de naam Nexo. Het is de opvolger van de ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). De Nexo is 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger. Zijn actieradius bedraagt (op papier) 800 kilometer.

De Nexo is leverbaar met veiligheidsverhogende voorzieningen waarvoor Hyundai de overkoepelende naam Advanced Driver Assistance System (ADAS) heeft bedacht. Het gaat daarbij om zaken als Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HAD), Remote Smart Parking Assist (RSPA) en Blind-spot View Monitor (BVM).

In samenwerking met Soundhound (de App die verklapt naar welk nummer je luistert) is er voor de Nexo een zogeheten Personal Cockpit ontwikkeld; een interieur dat dankzij sensoren kan reageren op stem en handsignalen. De auto doet daarmee dienst als een soort persoonlijke assistent. Met dit systeem kan de bestuurder alles in de auto activeren en aansturen. Sterker nog, hij kan zelfs al de verlichting thuis aanzetten als hij aan komt rijden op de inrit. De Nexo is begaan met het wel en wee van zijn baasje, want de hartslag en het stressniveau wordt gemeten. Mocht het fout gaan, dan schakelt het systeem de hulpdiensten in. Het enige wat de Nexo nog niet kan, is helemaal zelf rijden. Het autonoom rijden gaat niet verder dan niveau 4, dus bij slecht weer of extreem drukke verkeerssituaties zal de bestuurder nog altijd actief moeten blijven.

De brandstofcel en de batterij van de Nexo hebben in vergelijking met de ix35 FCEV meer netto vermogen, wat resulteert in een krachtiger motor (135 kW; brandstofcel 95 kW en batterij 40 kW). De aandrijflijn is ook lichter en neemt minder ruimte in. De piekversnelling van de Nexo is met 25 procent toegenomen in vergelijking met die van de Hyundai ix35 FCEV (124 kW; brandstofcel 100 kW en batterij 24 kW). Hij accelereert 20 procent sneller naar 100 km/u. Dat is onder andere te danken aan het hogere koppel. De Nexo heeft een geschatte actieradius van 800 km (volgens NEDC norm) tegenover 600 km voor de ix35 FCEV. De Hyundai is binnen 5 minuten bij te tanken. In extreem koude omstandigheden start de brandstofcel binnen een halve minuut op en dat zelfs tot -29 graden. Ook het efficiënt koelen bij temperaturen van meer dan 49 graden blijkt geen probleem.

Alle bewegende delen van de Nexo (4.671 x 1.860 x 1.630 x 2.789 mm) bevinden zich in de motorruimte, waardoor hij stiller is dan de ix35 FCEV (4.410 x 1.821 x 1.656 mm x 2.639 mm). De nieuwe waterstofauto van Hyundai is dus langer en breder dan zijn voorganger, maar tegelijkertijd ook lager. Was de ix35 FCEV nog ‘gewoon’ een SUV, voor de Nexo (die een wielbasis heeft van 2.789 mm) heeft de Koreaanse autofabrikant een carrosserie ontworpen van het cross-over type.

Het is nog niet bekend wanneer de Nexo naar Nederland komt. Waterstofauto’s hebben volgens Hyundai de toekomst. “De brandstofceltechniek is dé oplossing voor emissieloze auto’s”, zo stelt een woordvoerder. Hyundai introduceerde in 2013 als eerste autofabrikant ter wereld een in serie geproduceerde waterstofauto met brandstofcel (de ix35 FCEV). De Nexo vormt het tweede hoofdstuk. Hij is minder extreem vormgegeven dat de Mirai, tegenhanger van Toyota. Je zou het design zelfs als “saai” kunnen bestempelen, maar de techniek is al spannend genoeg. Verder is de cross-over vorm een stuk praktischer dan het sedankoetswerk van de Mirai.

Hyundai biedt ook de volledig elektrisch aangedreven Ioniq Electric aan. Na de zomer komt daar nog een soortgelijke uitvoering van de Kona bij. Hyundai heeft aangekondigd vóór 2020 in totaal 14 nieuwe milieuvriendelijke voertuigen te introduceren: 5 hybride modellen, 4 stekkerhybride exemplaren, 4 volledig elektrisch aangedreven auto’s en een productieversie van de zojuist onthulde nieuwe auto met een brandstofcel, de Nexo. Medio 2025 moet het aantal milieuvriendelijke voertuigen zijn gegroeid tot 18. Hyundai wil in 2021 al het groenste merk ter wereld zijn.

Reageren is niet mogelijk.