Hyundai Nexo rijdt 190 km autonoom

0

Binnenkort beginnen de Olympische Winterspelen en dan gaat alle media-aandacht uit naar Zuid Korea. Hyundai profiteer van dit PR moment door de nieuwe Nexo nog eens onder de aandacht te brengen: deze waterstofauto legde het traject tussen Seoel en Pyeongchang (een afstand van 190 kilometer) volledig autonoom af.

De Nexo is uitgerust met Level 4 autonome rij technologie. Het merk zette 3 exemplaren van de waterstofauto in voor een praktijkdemonstratie. Doordat de proef succesvol verliep, is marktlancering van de techniek door Hyundai een stap dichterbij gekomen. Tijdens de test werden snelheden bereikt van 100 à 110 km/u; de maximumsnelheid op Zuid Koreaanse snelwegen. Normaliter vinden demonstratie met autonome auto’s op afgesloten stukken weg plaats en met een beperkte snelheid. Naast 3 exemplaren van de Nexo liet Hyundai ook 2 Genesis G80 sedans met dezelfde techniek deelnemen aan de proef. Genesis is het nieuwe premiummerk van het Zuid Koreaanse concern en kan ook wel wat media-aandacht gebruiken.

Om een optimale internetverbinding te kunnen garanderen, beschikten alle auto’s over 5G. Tot het op Level 4 autonoom rijden behoren onder meer het wisselen van rijstrook, automatisch uitvoeren van inhaalacties en zelfs zonder menselijk tussenkomst tussen tolpoortjes door rijden. Uiteraard zijn de testvoertuigen voorzien van extra camera’s, sensoren en lasertechnologie.

Komende zomer is de Hyundai Nexo in ons land te koop, maar nog niet met Level 4 techniek om autonoom te kunnen rijden. Dergelijke assistentiesystemen zijn vooralsnog peperdure en dat zou de waterstofauto helemaal onbetaalbaar maken. In Zuid Korea start de verkoop van de Nexo in maart. Hyundai werkt samen met Aurora Innovation aan het realiseren van “mobiele vrijheid”. Doel is om medio 2021 de Level 4 techniek voor autonoom rijden gefaseerd commercieel in te zetten. In 2030 moet volledig autonoom rijden mogelijk zijn (Level 5).

De Nexo is de opvolger van de ix35 FCEV en is 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger. Volgens de inmiddels verouderde NEDC meetmethode kan de Hyundai 800 kilometer afleggen op een volle waterstoftank. Met de nieuwe meer realistische WLTP testmethode daalt evenwel de theoretische actieradius. Maar het tanken van waterstof neemt slechts 5 minuten in beslag; een tijd die vergelijkbaar met het tanken van benzine en diesel. Waterstofauto’s hebben daarom volgens Hyundai de toekomst. De brandstofceltechniek is volgens de fabrikant dé oplossing voor emissieloze auto’s.

Comments are closed.