Opel verbreekt samenwerking met Renault

0

Het was een kwestie van tijd. Sinds PSA (Peugeot, Citroën, DS) de Europese divisie van General Motors (Opel / Vauxhall) overnam, wist je dat er een einde zou komen aan de samenwerking met Renault. Dat is namelijk de huidige partner als het om bestelbussen gaat. Voor de fabriek waar de uit 2014 stammende Renault Trafic als Opel / Vauxhall Vivaro gebouwd wordt, de productievestiging in het Britse Luton, heeft dit echter geen gevolgen. PSA gaat daar in de toekomst de Citroën Jumpy en Peugeot Expert bouwen.

Op de Europese bestelbusjes markt zijn eigenlijk slechts 5 partijen actief: Volkswagen, Ford en Mercedes (met eigen repertoire), Renault en PSA. De laatste beleverd ook Toyota (met de de ProAce) en zal in de toekomst Opel / Vauxhall voorzien van modellen. Renault verliest de Duits / Britse klant, maar houdt Fiat en Nissan als afnemer over. Het Italiaanse merk was decennialang de partner van PSA maar van die liefde is niet veel meer over. Fiat denkt bij Renault een beter bestelwagenproduct in te kunnen kopen.

Dat er niet meer partijen actief zijn op de markt voor bestelbusjes heeft te maken met de felle concurrentiedruk. De klant meer laten betalen voor al dan niet terechte premiumkwaliteit werkt hier niet. Dus moet je schaalvoordelen realiseren om winstgevend te zijn. Ooit waren ook merken als Mazda en Mitsubishi actief in het bestelwagensegment, maar voor hen valt er geen droog brood meer te verdienen. Ook de rol van het ooit zo succesvolle Hyundai is gemarginaliseerd.

De verwachting is dat de volgende generatie Movano van Opel / Vauxhall op de toekomstige Citroën Jumper en Peugeot Boxer, waarvan de ontwikkeling net is begonnen, gebaseerd zal worden. Nu dient de Renault Master als basis. De eerste stap is nu om de Vauxhall fabriek in Luton geschikt te maken voor de productie van de Jumpy en Expert. De outputcapaciteit zal worden uitgebreid van 60.000 tot 100.000 exemplaren. Dat levert 350 nieuwe banen op.

Dat PSA die investering aandurft, geeft aan dat de Fransen vertrouwen hebben op een goede afloop van de Brexit. De Britse overheid trekt als subsidie voor de uitbreiding van de Luton fabriek ruim 10 miljoen euro uit haar knip. De Opel / Vauxhall versie van de Jumpy / Expert gaat in 2019 in productie. Aangezien bestelwagens doorgaans een verkoopcarrière van circa 10 jaar hebben, is het voortbestaan van de fabriek in Luton tot 2029 min of meer gegarandeerd.

Betekent dit dat de Britten nu opgelucht adem kunnen halen? Nee, want het zwaard van Damocles hangt nog steeds boven de Vauxhall fabriek in Ellesmere Port. Daar rolt de Astra van de band; een model waar steeds minder vraag naar is. Niet omdat het een slechte auto zou zijn, maar door de concurrentie van cross-overs waaronder de eigen Grandland X. PSA zal in 2020 beslissen of Ellesmere Port open kan blijven. Valt het doek voor deze fabriek, dan hebben de Fransen nu in ieder geval krediet opgebouwd met hun investering in Luton.

Renault zegt dat de impact van het verlies van Opel / Vauxhall als klant weinig impact zal hebben. De Trafic blijft gewoon in Frankrijk van de band rollen. En de 15.587 orders die Opel / Vauxhall vorig jaar met de Vivaro genereerde, zijn inderdaad niet van kapitale waarde. Trouwens, misschien gaan de Fransen ter compensatie de Trafic wel aan Mitsubishi leveren. Als spirituele opvolger voor de L300. Renault blijft ’tot nader order’ voor Opel / Vauxhall de Movano bouwen.

Reageren is niet mogelijk.