Nieuwe Mercedes-Benz CLA is klaar voor de officiële onthulling

0

Nog 3 weken slapen en dan kunnen wij op 8 januari kennismaken met de tweede generatie CLA. Mercedes-Benz zal deze afgeleide van de A klasse aan de wereld presenteren tijdens de CES technologiebeurs in Las Vegas.

Om de spanning op te bouwen, heeft Mercedes-Benz een plaagafbeelding gemaakt (waarop het verschil tussen de A klasse Limousine en de nieuwe CLA goed te zijn is, namelijk een sterker aflopende daklijn), maar interessanter zijn de jongste serie spionagefoto’s.

Wat de E klasse Sedan en de CLS in het groot zijn, dan worden de A klasse Limousine en de nieuwe CLA in het klein. Althans, dat hoopt Mercedes-Benz. De vraag is of er voldoende visuele verschillen zijn tussen beide sedans om de CLA zijn meerprijs te kunnen laten rechtvaardigen. Nu is die 1.500 euro, maar dat gaat ongetwijfeld een groter verschil worden als de nieuwe generatie klaar is.

Het is sowieso een waagstuk om in het C segment twee sedans te introduceren. Veel autofabrikanten zijn gestopt met het aanbieden van 4-deurs modellen in dit deel van de markt. Maar dan hebben wij het hoofdzakelijk over volumemerken. Voor de fabrikanten van premiumauto’s gelden (blijkbaar) andere wetten. De Audi A3 Limousine is een welkome aanvulling op het gamma gebleken, BMW levert in China een niet onaardige sedanversie van de nieuwe 1-serie (de editie met voorwielaandrijving dus) en Volvo laat de S40 terugkeren. Verder moet in het premiumrijtje vandaag de dag misschien ook wel de nieuwe Mazda 3 Sedan genoemd worden …

Hoewel zowel de A klasse Limousine als de CLA in het C segment vallen, is de positionering van beide 4-deurs modellen heel anders. De eerste is een typische sedan waarbij interieur een hogere prioriteit heeft. Daarom is er van de A klasse Limousine in China ook een verlengde variant met extra beenruimte. De CLA wordt daarentegen in de markt gezet als een 4-deurs coupé met een bijbehorende lagere daklijn, schuiner geplaatste achterruit en een krapper interieur. Hij is ook wat langer dan de A klasse Limousine. De concurrentie is momenteel nog beperkt, maar in 2020 brengt BMW de 2-serie Gran Coupé uit en Audi gaat zich met de volgende generatie A3 Liftback op hetzelfde koperspubliek richten (de huidige editie gaat gewoon ‘A3’ heten).

De huidige CLA werd in 2013 onthuld tijdens de autotentoonstelling van Detroit. Die beurs is er nog steeds en vindt in dezelfde maand plaats (14 tot en met 27 januari), maar de Consumer Electronics Show (CES) vindt menig autofabrikant tegenwoordig een meer sexy locatie om een nieuw model te introduceren dan een gebouw aan de rand van Lake Michigan, helemaal als die boordvol infotainment zit. En dat is bij de tweede generatie CLA het geval, want die krijgt eveneens een MBUX (Mercedes-Benz User Experience) spraakassistent à la de jongste A-klasse. Mercedes-Benz belooft dat het infotainment systeem verder geperfectioneerd zal zijn en meer slimme functies zal hebben, zoals een navigatiesysteem met augmented reality en een bewegingssensor die herkent welke functie je wilt activeren. Ook leert de spraakassistent van haar gebruikers die met het uitspreken van ‘Hey Mercedes’ oproepbaar is.
Dat klinkt veelbelovend. Logisch dat Mercedes-Benz het hightech evenement in Nevada daarom een betere etalage voor haar nieuwe 4-deurs coupé vindt dan een stad die geassocieerd wordt met verval en fabriekssluitingen.

Mercedes-Benz zal de tweede generatie CLA meer dan het oude model positioneren als een ‘mini CLS’. Op de spionagefoto’s is duidelijk te zien dat de nieuwe editie alle esthetische kenmerken van zijn grote broer overneemt. Dat moet helpen om de CLA duidelijk te onderscheiden van de A klasse Limousine die afgelopen oktober aan het publiek gepresenteerd werd op de autosalon van Parijs. De verschillen zitten hem zoals gezegd vooral in de daklijn als in het ontwerp van de achterlichten. Aan de voorkant is het onderscheid kleiner, maar de CLA iets waar de A klasse Sedan alleen maar jaloers op kan zijn: een dubbele rib op de motorkap die herinneringen oproept aan een verre voorouder: de 300 SL!

De nieuwe CLA wordt in het voorjaar van 2019 op de markt gebracht en zal in september op de IAA van Frankfurt gezelschap krijgen van een Shooting Brake uitvoering. Die beschikt vandaag de dag over een uniek silhouet binnen het Mercedes-Benz gamma, want de soortgelijke carrosserieversie van de CLS heeft geen opvolger gekregen. Die zou namelijk te veel in het vaarwater terecht zijn gekomen van de Mercedes-AMG GT 4-door (eigenlijk een 5-deurs liftback). Kort door de bocht zou je dit model dus kunnen beschouwen als de Shooting Brake variant van de jongste CLS. De foto’s van de windtunneltest heeft Mercedes-Benz bewust verspreid omdat er veel werk is gemaakt van het zo minimaal houden van de luchtweerstand. Die moet uitkomen op het niveau van het oude model (Cw-waarde 0,22), ondanks dat het frontoppervlak van de nieuwe CLA groter is.

De Europese première van de nieuwe CLA vindt overigens ook in januari plaats, maar pas op de 19de als het autosalon van Brussel zijn deuren opent. Daar zal Mercedes-Benz ook de elektrische cross-over EQ C aan het publiek tonen. De nieuwe CLA maakt gebruikt van de techniek van de A klasse. De motoren en het dashboard komen min of meer overeen met dat van deze instapper uit het Mercedes-Benz gamma, al zal het zogeheten MFA2 onderstel strakker afgesteld worden. Wat niet verandert, is dat de goedkoopste versies het doen met een torsie as achter en dat je pas bij de sterkere uitvoeringen volledig onafhankelijke achterwielophanging krijgt. De nieuwe CLA komt in juni 2019 naar Nederland. In een later stadium kunnen wij op basis van het MFA onderstel ook een nieuwe GLA en de hogere, hoekigere GLB verwachten. Voorlopig topmodel van de CLA wordt de vierwiel aangedreven AMG 35 4Matic. Later volgt een ’45’ variant met minimaal 410 pk en een elektronisch gecontroleerde driftmodus.

Comments are closed.