Nieuwstelex

0

+++ Het gaat ASTON MARTIN de laatste tijd weer voor de wind en dat is niet in de laatste plaats te danken aan de modellen met Mercedes-AMG motor. Maar de Britten staren zich niet blind op deze Duitse V8: het gerucht gaat dat hij gezelschap krijgt van een huisgemaakte 6 cilinder lijn unit met hybride ondersteuning. De relatief zuinige krachtbron is noodzakelijk omdat Aston Martin haar eerste cross-over zal introduceren, de DBX. Dit model zou de verkopen van het merk kunnen verdubbelen. Met als gevolg dat Aston Martin dan waarschijnlijk niet meer in aanmerking komt voor ontheffingen van de milieunormen. Die geldt alleen voor ‘kleine autofabrikanten’ en dat is het Britse merk straks met een afzet van boven de 10.000 auto’s per jaar niet meer. Elektrificatie is dus onvermijdelijk. Aston Martin heeft dat goed begrepen en ontwikkelt daarom een 6 cilinder motor met hybride ondersteuning. Die zou de V8 uit Affalterbach zelfs helemaal kunnen vervangen in de toekomst. De lijnunit zal worden afgeleid van de huidige V12; het is tenslotte slechts een kwestie van doormidden zagen. +++

+++ AUDI heeft berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij op de Consumer Electronics Show (CES), die van 8 t/m 11 januari in Las Vegas plaatsvindt, een evolutie van haar infomediasysteem zal tonen. Daarmee kan een auto feitelijk dienst doen als een bioscoop: op de voorruit wordt dan het beeldmateriaal geprojecteerd. Het zogeheten ‘Audi Immersive In-Car Entertainment’ systeem kan alleen worden gebruikt als de auto stilstaat. De innovatie past bij de ontwikkeling van geheel zelfstandig rijdende personenwagens die komend decennium op de markt worden gebracht. +++

+++ BMW meldt recordverkopen voor haar geëlektrificeerde modellen. Vorige maand was 1 op de 5 exemplaren van de 5-serie die nieuw de showroom verliet een stekkerhybride. In totaal werden in november wereldwijd 14.767 geëlektrificeerde personenwagens van de BMW Groep aan de man gebracht; een stijging van meer dan 26 % in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Na 11 maanden staat de verkoopteller nu op meer dan 220.000 exemplaren. Daarvan waren er meer dan 125.000 van het stekkerhybride type; een toename van bijna 40 %. De inmiddels 5 jaar oude i3 wist vorige maand nog altijd 3.468 klanten te strikken. Daarmee bleef het verkoopresultaat niet ver achter bij de absolute recordmaand maart 2018, toen er 3.490 bestellingen waren. Inmiddels zijn de stekkerhybride versies van de Mini Countryman, de 2-serie Active Tourer en de X1 (die in China verkrijgbaar is) goed voor 10 % van de totale verkoop van deze modelreeksen. +++

+++ Nederland telde vorig jaar ruim 9 miljoen auto’s. Daarvan werd 1 op de 3 bekeurd voor te hard rijden, oftewel bijna 3 miljoen exemplaren. In totaal ging het om 5,8 miljoen BOETES , zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het blijkt dat jongeren vaker worden bekeurd dan ouderen. Bijna 40 % van de 19-jarigen kreeg een bon, tegen nog geen 20 procent van de 80-plussers. Verder bleek dat auto’s van de zaak relatief vaker een bekeuring krijgen dan exemplaren van particulieren. Een andere opvallende constatering is dat bestuurders van stekkerhybride modellen vaker beboet worden dan bezitters van auto’s met een andere aandrijfvorm. Op merkniveau blijkt dat vooral Tesla rijders vaak snelheidsbekeuringen krijgen. In Nederland rijden ongeveer 9.000 auto’s van dit merk rond en driekwart daarvan kreeg vorig jaar minstens één boete voor te hard rijden. Van de overige automerken werden Audi -rijders het vaakst beboet. Ook bijna de helft van de BMW eigenaren werd bekeurd. Verder blijken bestuurders van een Land Rovers en Volvo relatief vaak te hard te rijden. Hoewel Porsche bezitters niet het meest beboet zijn, reden zij gemiddeld wel het hardst (overschrijding van de limiet met 9,3 km/u). Eigenaren van een Daihatsu rijden het keurigst. ‘Slechts’ 1 op de 5 klanten van dit merk werd vorig jaar geflitst. Bovendien hadden ze de laagste overschrijding: gemiddeld reden zij niet meer dan 7,4 km/u te hard. Ook eigenaren van een Daewoo of een Suzuki houden zich relatief vaak aan de snelheidslimieten. +++

+++ De regering van CHINA trekt per 1 januari een extra heffing van 25 % op auto’s van Amerikaanse makelij voor een periode van 3 maanden in. De importbelasting gaat daardoor omlaag van 40 % naar 15 %. De stap moet helpen de handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten te verlichten. Er gingen al geruchten dat Peking bereid was tot een verlaging van de heffingen op Amerikaanse auto’s. Het Chinese ministerie van Financiën bevestigt nu de stap. Peking voerde de extra heffing in als antwoord op de Amerikaanse importtarieven op goederen van Chinese makelij. Men hoopt dat de onderhandelingen over het schrappen van extra heffingen nu vlotter zullen verlopen. +++

+++ Renault heeft berichtgeving van Autointernationaal.nl uit de Tagesschau bevestigd dat zij gaat stoppen met het verkopen van DACIA modellen onder eigen label. Dit gebeurt momenteel in markten als India, Mexico, Rusland en Zuid-Afrika met onder meer de Dokker, Duster, Logan en Sandero. “Mijn doel is om een unieke, wereldwijde reeks van Renault modellen te hebben. Auto’s die afgeleid zijn van een Dacia, wil ik niet meer hebben”, zo laat de Nederlandse designchef van Renault, Laurens van den Acker, in een interview weten. Hij ziet overigens best in dat de huidige praktijk in zakelijke zin logisch is. “Voor sommige markten waren de Renault modellen te duur. Tegelijkertijd zijn de auto’s van Dacia relatief modern, betrouwbaar en betaalbaar. Daarom hebben wij er een Renault badge opgeplakt. Maar nu wij steeds meer auto’s verkopen in landen als Rusland moeten wij weer verschil gaan aanbrengen. Hij wijst in dat verband onder meer op de Russische Kaptur, een grotere versie van de Captur, die is gebouwd op het Duster platform maar wel gewoon Renault heet. Van den Acker denkt dat het aanstaande onderscheid ook gunstig zal uitpakken voor Dacia: “Ik wil de modellen van Renault een meer Latijns en sensueel design geven en de auto’s van de Roemenen dienen meer Duitsachtig en robuust te zijn qua uitstraling. Dat is een win/win strategie voor ons allebei”. +++

+++ De Europese Commissie moet binnen 1 jaar opnieuw vaststellen hoeveel stikstof nieuwe DIESEL auto’s mogen uitstoten. Brussel was niet bevoegd toen het de normen voor praktijktesten in 2016 versoepelde. Dat is het oordeel van het Gerecht van de Europese Unie in zaken die de steden Brussel, Parijs en Madrid hadden aangespannen. Het dagelijkse EU bestuur bepaalde na het schandaal met sjoemelsoftware dat de normen niet alleen in het laboratorium, maar ook bij tests op de weg moeten worden gehaald. Gedurende een overgangsperiode mocht de uitstoot vanwege “statistische en technische onzekerheden” echter ongeveer een factor 2 hoger zijn. De 3 steden tekenden mede vanwege de funeste gevolgen van stikstof voor de gezondheid bezwaar aan en krijgen daarin nu gelijk. De Europese Commissie kan nog in beroep gaan. “Dit is een belangrijke overwinning voor steden die hun inwoners schone lucht willen bieden”, reageert Gerben-Jan Gerbrandy van D66, die in de speciale ‘dieselgate commissie’ van het Europees Parlement zat. “Autofabrikanten toestaan om oliegestookte auto’s meer dan dubbel zo vervuilend te maken, is onwettig”. Zijn collega Bas Eickhout van Groen Links voegt daar aan toe: “Deze uitspraak stopt de toestemming voor Europese automakers om te mogen blijven vervuilen. Dit is winst voor alle Europeanen die te kampen hebben met gezondheidsproblemen door slechte luchtkwaliteit. Ik vraag aan de Europese Commissie om het besluit in te trekken en om ervoor te zorgen dat de auto-industrie zich eindelijk gaat houden aan de uitstootlimieten die we al 11 jaar geleden hebben afgesproken”. +++

+++ In DUITSLAND zijn afgelopen maand 272.674 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Het aantal geregistreerde exemplaren kwam in november hiermee 9,9 % lager uit dan een jaar eerder. Over de eerste 11 maanden gemeten blijven de autoverkopen bij onze oosterburen boven het niveau van 2017 in dezelfde periode, maar het gaat slechts om een positief verschil van 0,4 %. Volkswagen verkocht in november 15 % minder auto’s, maar bleef wel (met afstand) marktleider. Andere leden van de familie deden het een stuk slechter als gevolg van het naijlende WLTP effect. Zo verkochten Audi en Porsche respectievelijk 55 en 43 % minder auto’s dan in november 2017. BMW wist 11,5 % te plussen en dochter Mini noteerde zelfs 28 % hoger. Meer bescheiden was winst voor Mercedes (6 %) en Ford (ruim 4 %). Bij de importmerken werd er vooral geplust door Mitsubishi (31 %) en Volvo (30 %). Het verkoopaandeel van diesels in november bedroeg 34 %. Dat was 10 % lager dan een jaar geleden. Op jaarbasis (januari t/m november) wordt de grootste groei tot nu toe gerealiseerd door Dacia (15,7 %), Jeep (29,8 %), Mitsubishi (16,8 %), Seat (14,7 %) en Smart (17,2 %). De grootste verliezers zijn Audi (10,1 %), Land Rover (23,8 %) en Nissan (25,1 %). Op modelniveau bezette Volkswagen in november de podiumplaatsen met de Golf, Polo en Passat. In vergelijking met vorig jaar werden er enorme groeicijfers gerealiseerd door de Seat Arona (3,076,7 %), de Skoda Karoq (1.115,4 %) en de Volkswagen T-Roc (2.408,1 %). Het autoconcern uit Wolfsburg heeft zijn SUV zaakjes dus goed voor elkaar. Relatief forse verliezen zijn er op jaarbasis voor de Hyundai i10, de Mercedes modellen GLA / C / E klasse, de Opel Astra, de Volkswagen Touran en de Volvo XC60. De laatste is nog relatief jong maar ondervindt veel interne concurrentie van zijn kleine broertje, de XC40. +++

+++ BMW en Porsche hebben samen een zogeheten FASTCHARGE systeem ontwikkeld dat een laadvermogen tot 450 kW heeft. Het eerste laadstation is in het Duitse Jettingen-Scheppach (in de buurt van de A8 snelweg in Duitsland geplaatst tussen Ulm en Augsburg) te vinden. FastCharge is een onderzoeksproject van 5 Duitse industriële bedrijven: Allego, Phoenix-Contact, Siemens, BMW en Porsche. Met het ultrasnelle laden hopen de bedrijven elektrisch rijden minder onpraktisch te maken. De FastCharge laadpaal belooft 100 km aan actieradius in slechts 3 minuten, terwijl een volledige oplaadbeurt niet meer dan een kwartiertje zou moeten kosten. Dat is bijna 4 keer sneller dan de Supercharger stations van Tesla. Opladen bij FastCharge is gratis en gebeurt via de CCS techniek waar de meeste elektrische auto’s al gebruik van maken. Modellen met een Type 2 ingang kunnen er ook terecht. De laadpaal past zich automatisch aan het type auto aan dat wordt ingeplugd. Toekomstige elektrische auto’s, en dan met name de BMW i4 en de Porsche Taycan, zullen onder 800 volt een recordvermogen van 450 kW kunnen laden. +++

+++ Een afvalverwerkingsbedrijf heeft een FISCALE CONSTRUCTIE ontdekt waardoor de kosten van elektrisch rijden lager worden. De Belastingdienst stemt er mee in. Een afvalwerking bedrijf in Haarlem was op zoek naar een manier om elektrisch rijden voor haar werknemers fiscaal aantrekkelijk te maken. De regeling werkt als volgt: een werknemer met bijvoorbeeld een brutoloon van €3.500 euro sluit een privatelease contract voor €466 euro per maand. De werkgever neemt het contract over in ruil voor aftrek van dat bedrag van het bruto loon. De werkgever past de 4 % bijtellingregel toe voor privé gebruik van de elektrische auto. Vervolgens kost de elektrische auto de werknemer nog maar €256 per maand. Het fiscale voordeel zit hem in de regeling voor de omzetting van brutoloon naar nettoloon. De regeling is voor de werkgever ook voordelig omdat er over een deel van het salaris geen premie afgedragen hoeft te worden. Een ander voordeel is dat het bedrijf niet zelf elektrische auto’s hoefde te kopen. Inmiddels maken 15 van de 250 werknemers van het bedrijf gebruik van deze regeling. Dat betekent een marktaandeel van 6 % voor de elektrische auto. Maar waarschijnlijk zal de ANWB dit soort positieve nieuws wel weer onder het tapijt vegen. +++

+++ De beloning die Carlos GHOSN als topman van Renault heeft ontvangen, kon door de beugel. Dat blijft uit een onderzoek van de ethische commissie van de autofabrikant. De commissieleden namen in de nasleep van de arrestatie van Ghosn zijn salaris en bonussen van 2015 tot en met 2018 onder de loep. Onderzoekers concluderen nu dat alle betalingen en bestuurlijke beslissingen daarover binnen de wet vielen. Ghosn zit nog altijd vast in een Japanse cel. Hij werd vorige maand opgepakt omdat hij ervan wordt verdacht als bestuurslid van Nissan een te laag inkomen te hebben opgegeven. Deze autofabrikant, een samenwerkingspartner van Renault, heeft Ghosn inmiddels ontslagen als bestuursvoorzitter. Renault verandert voorlopig niets aan zijn directieteam. Ghosn blijft dus formeel topman en bestuursvoorzitter. Zijn taken worden tijdelijk waargenomen door operationeel directeur Thierry Bolloré. +++

+++ HYUNDAI gaat de volgende generatie Sonata (weer) wereldwijd verkopen. In Europa zal het model de i40 vervangen. Om in het D segment goed beslagen ten ijs te komen, zal er speciaal voor onze marktregio een Wagon uitvoering van de nieuwe Sonata worden ontwikkeld. Met de mondialisering van modellen volgt Hyundai het voorbeeld van Toyota. Dat besloot al eerder om de Avensis in te ruilen voor de Camry die met name in Noord Amerika al decennialang vast onderdeel uitmaakt van het gamma. Toyota heeft echter geen Touring Sports versie van dit modeltype ontwikkeld. Hyundai doet dit wel omdat een D segment stationwagon cruciaal is om te kunnen groeien in met name Duitsland en Scandinavië. Waarschijnlijk zal de Sonata veel meer rij plezier bieden dan de i40. Dat komt omdat de Duitser Albert Biermann nu de regie heeft op de R&D afdeling van Hyundai. Deze ruim 3 jaar geleden bij BMW weggekochte manager volgt een Zuid Koreaan op. De mondiale verkopen van Hyundai stagneren de laatste tijd, met als gevolg ontevreden aandeelhouders. De benoeming van Biermann is vooral bedoeld om voor nieuwe ideeën te zorgen in het Koreaanse familiebedrijf. Hyundai plaatste in totaal 17 hoge managers op een andere stoel om de zaken in de directievertrekken op te frissen. De ingrepen volgen op de promotie afgelopen september van Euisun Chung, zoon van de inmiddels 80-jarige bestuursvoorzitter Mong-Koo-Chung, tot uitvoerend vice-voorzitter en daarmee tot feitelijk leider van de onderneming. ‘Junior’ benoemde sindsdien al een andere oud BMW gediende, Thomas Schemera, tot hoofd productplanning voor autonoom rijdende personenwagens, terwijl Luc Donckerwolke, die van Bentley afkomstig is, de designafdeling van Hyundai gaat leiden. De vormgeving van de nieuwe Sonata is echter al ‘bevroren’ dus daar zal de Belg zijn tekentalenten niet meer op los kunnen laten. +++

+++ Nog niet 1 op de 10 kopers van een auto wil het aankoopproces helemaal digitaal afwikkelen. Dat bericht Automobiel Management. Het kiezen van een model en samenstellen van de eigen auto willen velen nog wel via INTERNET regelen, maar als het aankomt op de feitelijke aankoop en vooral het in ontvangst nemen van de auto met alle toelichting erbij, dan komen verreweg de meeste consumenten toch het liefst naar de dealer. De baas van de Britse verkooporganisatie van Jaguar Land Rover, Rawdon Glover, zegt naar aanleiding van deze onderzoeksuitkomst: “Wij investeren zwaar in onze website, zoals in de configuratoren, zodat onze klanten zoveel als zij willen de aanschaf via internet af kunnen wikkelen. Maar de feitelijke aankoop en het afleveren van de auto gebeurt toch altijd bij de dealer want dat is wat onze klanten willen. We zoeken daarom naar een zo goed mogelijke mix tussen de fysieke en de digitale wereld”. Dat er meer en meer via internet gebeurt, heeft wel consequenties voor die dealers. “De klant doet zijn research thuis en is daardoor uitstekend op de hoogte als hij de showroom binnenstapt. Maar dit betekent niet dat het bij die dealer alleen om de transactie gaat. De klant wil toch een persoonlijke behandeling. Doe je dat goed, dan is de kans ook veel groter dat hij je trouw blijft als het om onderhoud en service gaat”. +++

+++ Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij een assemblagefabriek in Detroit gaat heropenen. Het is de eerste ‘nieuwe’ fabriek van een Amerikaanse autobouwer in de Verenigde Staten in meer dan 20 jaar. De vestiging zal in eerste instantie werkgelegenheid bieden aan 400 mensen en diende voorheen om motoren te produceren. De fabriek stond al meer dan 5 jaar leeg. FCA, dat in tegenstelling tot zijn landgenoten Ford en General Motors de verkopen in de VS nog steeds flink ziet toenemen, wil in Detroit in eerste instantie een 7-persoons versie van de volgende generatie JEEP Grand Cherokee gaan bouwen. Het bedrijf schat in dat er veel vraag zal zijn naar dit model, maar zij heeft geen productiecapaciteit over in haar bestaande productievestigingen in Noord-Amerika. Het nieuws komt op een opvallend moment want General Motors heeft een paar weken geleden aangekondigd dat zij 5 Amerikaanse fabrieken gaat sluiten, terwijl Ford op het punt staat een nog veel grotere reorganisatie aan te kondigen. +++

+++ Total wil een netwerk van 150 kW snelle LAADPALEN ontwikkelen in Europa. Het is de bedoeling dat er om de 150 km langs de snelweg stroom getapt kan worden. Hiervoor zijn 1.000 laadpalen nodig. Er zijn al 300 tankstations geselecteerd om deel uit te maken van het netwerk. Een officiële datum voor de uitrol is er nog niet: Total houdt het voorlopig op “op termijn”. +++

+++ MITSUBISHI heeft haar elektrificatiestrategie klaar. Er wordt daarbij niet op 1 paard gewed, maar er zijn zowel hybride, stekkerhybride en volledig elektrische auto’s gepland. Het laatste type modellen is voor het B segment bestemd. Mitsubishi krijgt namelijk een eigen versie van de volgende generatie Zoé. Voor het C segment (de klasse van de Eclipse Cross) komt er hybride techniek. Daarmee heeft Toyota in de C-HR reeds veel succes. In het D segment doet Mitsubishi reeds goede zaken met haar stekkerhybride Outlander en daar blijft alles bij het oude. +++

+++ MORGAN spreidt zijn vleugels uit. Deze kleine Britse autofabrikant heeft namelijk de productierechten van de Aston Martin Vanquish gekocht. De productie van deze sportwagen is gestaakt na te zijn vervangen door de DBS Superleggera. Maar voor Aston Martin heeft hij dus alsnog extra geld opgeleverd, namelijk €23 miljoen. Morgan zal haar versie van de Vanquish waarschijnlijk voorzien van de 4,4 liter V8 turbomotor van BMW. In combinatie met het koolstofvezel koetswerk moet dat voor zeer aansprekende prestaties zorgen. +++

+++ OPEL viert volgend jaar haar 120ste verjaardag. Voor die gelegenheid lanceert het merk een aantal actiemodellen onder de naam ‘120 Years Edition’. Bijna heel het gamma doet mee: de Karl, de Corsa, de Astra, de Crossland X, de Mokka X, de Grandland X, de Zafira en de Insignia. Het autoavontuur van Opel begon in 1899 in haar fietsenfabriek in het Duitse Rüsselsheim met de assemblage van 65 stuks van de zogeheten Patentmotorwagen System Lutzmann. Dat gebeurde toen nog volledig met de hand. Deze eerste gemotoriseerde Opel uit de geschiedenis werd aangedreven door een 1,5 liter 1 cilinder motor van 3,5 pk. Een succes werd het vehikel niet, maar gelukkig werd in Rüsselsheim de handdoek niet in de ring gegooid: sindsdien heeft Opel meer dan 70 miljoen auto’s gebouwd. Uitrustingkenmerken van de feestmodellen zijn Technical Grey lichtmetalen velgen, Allure stoelbekleding, vloermatten met een ‘120 Years’ logo, dorpels met hetzelfde opschrift en vanzelfsprekend diverse badges. De orderboekjes gaan begin 2019 open. Het verjaardagsfeest van Opel kan eventueel nog verziekt worden door dieselperikelen. De Duitse verkeersdienst KBA onderzoekt namelijk of er bij meer modellen van het merk is gesjoemeld met de motormanagement software. Het Kraftfahrt Bundes Amt kijkt met name naar de Astra, het meest verkochte model van Opel. De fabrikant heeft op last van het KBA vorige maand al enkele jaargangen van de Insignia, Cascada en Zafira terug moeten roepen om vermeende sjoemelsoftware te herstellen. Opel beweert steeds dat er niets mis is met de auto’s, maar heeft een rechtszaak hierover verloren. Het KBA gaat dus lekker door en kijkt nu ook naar andere modellen van het merk. Daarbij gaat het ook om dieselauto’s die voldoen aan de nieuwste Euro6 norm. Als Opel inderdaad op kosten wordt gejaagd (en mogelijk zelfs schadevergoedingen moet uitkeren), dan zullen die voor een groot deel worden verhaald op General Motors. De ‘sjoemelfraude’ gebeurde namelijk toen de Amerikanen nog eigenaar waren van het merk. +++

Comments are closed.