Mercedes-Benz blijft nummer 1 in premium segment

0

Bij Mercedes gaat de vlag niet uit want deze autofabrikant mag zich opnieuw leider van het premiumsegment noemen. Met 2.310.185 miljoen afgeleverde auto’s was er sprake van een verkoopgroei van 0,9 procent. Dit percentage is die echter wel het laagste in 10 jaar. Bovendien is de groei vrijwel volledig te danken aan China. In de 2 andere grote afzetregio’s, Europa en Noord Amerika, namen de verkopen juist af. Op modelniveau deed Mercedes vooral goede zaken met haar SUVs en de Limousine plus Estate varianten van de E klasse.

Met name in de tweede jaarhelft had Mercedes in ons werelddeel last van de invoering van de strengere WLTP testcyclus. Elders zorgde onder meer de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten voor tegenvallers. Beide problemen treffen echter niet exclusief Mercedes of diens moederconcern Daimler. Gedeelde smart (…) is dus halve smart. Bovendien hoeft de autofabrikant uit Stuttgart zijn positie als grootste premiumspeler niet af te staan. De genoemde 2,3 miljoen afgeleverde auto’s zijn voldoende om rivaal BMW af te troeven. Sinds 2016 voert Mercedes de boventoon in het premiumsegment. In het jaar 2018 kon men zich in vele markten als leider met het grootste aantal verkopen handhaven. Dat was onder andere het geval in Duitsland, Frankrijk, Rusland, Zwitserland, Polen, Portugal, Turkije, Denemarken, Hongarije, Roemenië, Zuid-Korea, Japan, Australië, Thailand, India, Maleisië, Vietnam, Singapore, Indonesië, de VS, Canada, Brazilië en Argentinië. Mercedes sloot het jaar af met het beste kwartaal in de historie van de onderneming: er werden 595.098 auto’s afgeleverd, hetgeen er 4,0 procent meer waren dan in hetzelfde tijdvak van 2017. Bovendien werd in de afgelopen maand een nieuw afzetrecord voor december gerealiseerd (206.532 eenheden, +6,7 procent).

In de afzetregio Azië-Pacific werden in 2018 met 943.473 verkochte exemplaren meer auto’s dan ooit in één jaar door Mercedes aan klanten afgeleverd (+7,8 procent). China was daarbij opnieuw de grootste afzetmarkt voor de onderneming. Niet alleen in de regio Azië-Pacific, maar ook wereldwijd. In het afgelopen jaar werden daar 652.996 auto’s met de ster aan klanten afgeleverd. De strategie ‘Made in China, for China’ heeft daarmee ook in 2018 met een toename van 11,1 procent Mercedes aan een nieuw verkooprecord geholpen. Samen met de afgeleverde modellen van het merk Smart bereikte de personenautodivisie van het Daimler concern bovendien in november als eerste premiumautofabrikant de mijlpaal van 600.000 afgeleverde auto’s in China binnen een jaar. In Zuid-Korea, de op een na grootste markt in de regio Azië-Pacific, kon de afzet in vergelijking met het voorgaande jaar eveneens tot een nieuw record worden vergroot (+4,9 procent). Ook in Japan, India, Thailand, Maleisië en Vietnam heeft Mercedes meer auto’s dan ooit tevoren in een jaar afgeleverd.

In Europa werden in 2018 in totaal 933.697 personenauto’s aan klanten afgeleverd. De grootste toename manifesteerde zich bij de SUV modellen, de S klasse Limousine en de nieuwe A klasse. In Duitsland werden in de afgelopen 12 maanden 303.862 personenauto’s met de ster verkocht (+0,1 procent). Daarmee handhaafde Mercedes op zijn thuismarkt ook in 2018 het marktleiderschap in het premiumsegment. Dat was in de afgelopen maanden onder andere te danken aan de groei met 2 cijfers van de nieuwe A klasse. Mercedes heeft in vele Europese markten nieuwe afzetrecords gevestigd, waaronder in Spanje, Zwitserland, Zweden, Polen, Denemarken en Hongarije. In de NAFTA regio werden van januari t/m december 378.013 auto’s door Mercedes aan klanten afgeleverd (-5,6 procent). Ondanks de daling bleef men daarmee in 2018 opnieuw het bestverkochte premiummerk in dit marktgebied. In Mexico werden in het afgelopen jaar meer auto’s afgeleverd dan ooit (+8,4 procent). In 2018 werden in de Verenigde Staten 315.959 personenwagens met de ster verkocht (-6,3 procent). Mercedes kon voor het derde achtereenvolgende jaar zijn positie als marktleider in het premiumsegment in de VS handhaven en heeft bovendien de afzet bij de belangrijke SUV modellen aldaar tot een nieuw record vergroot. Ook in Canada bleef Mercedes het toonaangevende premiummerk, inmiddels al voor het 5de jaar op rij.

Met 820.721 verkochte eenheden en een groei van 1,9 procent hebben de SUV modellen van Mercedes in belangrijke mate bijgedragen aan het verkoopsucces van het afgelopen jaar. In alledrie de kernregio’s (Azië-Pacific, Europa en NAFTA) werden meer van dergelijke auto’s met de ster verkocht dan ooit. Intussen komt meer dan een derde van de totale Mercedes verkopen voor rekening van SUV modellen. De belangrijkste markten in 2018 waren daarbij China, de VS en Duitsland. De bestverkochte SUV modellen waren van januari t/m december de GLC en de GLA. In het nieuwe jaar zetten onder andere de GLE, de EQ C en de in maart te presenteren vernieuwde GLC (Coupé) het succesverhaal naar verwachting voort.

In het jaar van de grote modelwisseling van de A klasse konden meer dan 609.000 klanten over de hele wereld hun nieuwe compacte Mercedes (A of B klasse, CLA Coupé, CLA Shooting Brake of GLA) in ontvangst nemen. Daarmee was ook in 2018 elke vierde verkochte auto bij het premiummerk een compacte auto. China en Duitsland waren in het afgelopen jaar de 2 grootste markten. De nieuwe A klasse realiseerde in 2018 wereldwijd een afzetgroei van 3,4 procent. Op zijn thuismarkt (Duitsland) was de stijging liefst 21,8 procent groot. Op deze successen zal Mercedes naar eigen zeggen ook in 2019 met extra compacte modellen (waaronder de A klasse Limousine, de B klasse en de CLA) voortbouwen.

De C klasse Limousine en Estate waren ook in het jaar van de facelift de modellen met het grootste verkoopvolume bij Mercedes. Circa 397.000 eenheden werden er in het afgelopen jaar aan de man gebracht. De verlengde versie van de C klasse Limousine, die uitsluitend in China wordt gebouwd en verkocht, bereikte met een groei van 2 cijfers een nieuw afzetrecord. Het werpt dus vruchten af om in China een auto voor de lokale markt te ontwikkelen en het toont tevens aan hoe belangrijk het is om op wensen van klanten ter plekke in te gaan: China was in 2018 zowel de grootste afzetmarkt als het land met de grootste groei voor de C klasse. In totaal werd in het afgelopen jaar de helft van alle exemplaren van de C klasse Limousine in de regio Azië-Pacific verkocht (+11,4 procent); een nieuw record.

Van de E klasse Limousine en Estate werden van januari tot en met december meer dan 355.000 eenheden aan klanten afgeleverd. In het tweede volledige verkoopjaar van de nieuwe generatie werd een stijging van 1,3 procent gerealiseerd. Hoewel Mercedes zijn portfolio constant uitbreidt, werden in geen enkel jaar meer exemplaren van de E klasse verkocht dan in de afgelopen 12 maanden. Een belangrijke aanjager hiervoor is vooral de aanhoudende populariteit van de verlengde versie in China, die 32,7 procent vaker over de toonbank ging.

De S klasse, het vlaggenschip van Mercedes, schittert wereldwijd met dubbele groeicijfers. De Limousine mocht zich ook in 2018 in een grote populariteit verheugen. Zo’n anderhalf jaar na de facelift lag de verkoop van dit model in 2018 bij 77.927 eenheden (+12,2 procent). Ook in Europa kon de S klasse Limousine een toename van de afzet realiseren (+7 procent). Zeer succesvol is de Maybach uitvoering, die naar eigen zeggen voor exclusiviteit en kwaliteit van het hoogste niveau staat: in 2018 werden meer exemplaren verkocht dan in welk ander voorafgaand jaar ook. De afzetstijging was een indrukwekkende 21,8 procent. Meer dan tweederde van de exemplaren ging naar klanten in China.

Ook in het afgelopen jaar lieten vele klanten hun droom van een nieuwe coupé, cabriolet en roadster van Mercedes in vervulling gaan, zodat het afzetniveau van het voorafgaande jaar kon worden gehandhaafd: bijna 166.000 nieuwe exemplaren met de ster werden vorig jaar wereldwijd afgeleverd. De CLS Coupé heeft in 2018 met een groei van 69,7 procent aan het succes van de zogeheten ‘droomauto familie’ van Mercedes-Benz bijgedragen. Bovendien kozen vele klanten voor de vernieuwde Cabriolet of Coupé uitvoering van de C klasse die sinds de tweede helft van 2018 bij de dealers in de showroom staan.

De V klasse heeft in 2018 met 62.699 eenheden een nieuw verkooprecord binnen een jaar gevestigd. Van januari tot en met december kon de afzet met 6,8 procent worden vergroot. Het model was vooral in trek bij klanten in Duitsland. In China kon de grootste absolute afzetgroei worden gerealiseerd. De X klasse, die sinds eind 2017 in Europa op de markt is, werd in 2018 in verdere kernmarkten als Zuid-Afrika en Australië geïntroduceerd. De 6 cilindermotor, waarmee de X klasse sinds juli 2018 kan worden besteld, zorgde voor extra afzetimpulsen. In totaal werden in het afgelopen jaar meer dan 14.000 exemplaren van de pick-up met de ster verkocht.

Net als in 2017 realiseerde AMG als performance label en sportwagenmerk van Mercedes ook in het afgelopen jaar een 6-cijferige afzet. Ondanks vertragingen bij de typegoedkeuringen op enkele internationale markten werden in het afgelopen jaar 118.204 auto’s wereldwijd aan klanten afgeleverd. In vergelijking met 2017 betekende dit evenwel een daling van 10,4 procent. In China en Japan, 2 van de belangrijkste afzetmarkten voor AMG, realiseerde de onderneming uit Affalterbach in 2018 een groei met dubbele cijfers en vestigde daarmee nieuwe records in beide markten. Het afgelopen jaar stond bij Mercedes-AMG in het teken van de constante uitbreiding en verandering van het productportfolio. Met de 53-modellen van de CLS, E klasse Coupé en E klasse Cabriolet kwamen er in 2018 een drietal nieuwe modellen met hybride functies en een nieuwe typeaanduiding bij. Een ander hoogtepunt was de introductie van de AMG GT 4-Door Coupé, de derde volledig in eigen beheer ontwikkelde sportwagen na de SLS en de GT. De Mercedes-AMG A 35 4Matic vult het gamma aan de onderzijde aan en is het nieuwe instapmodel in de wereld van de ‘Driving Performance’.

In het jaar dat Smart 20 kaarsjes uitblaast, heeft het merk zijn op 2 na grootste afzet in het afgelopen decennium gerealiseerd: 128.802 klanten kozen in de afgelopen 12 maanden voor een Fortwo of Forfour. In vergelijking met 2017 was er evenwel sprake van een afzetdaling van 4,6 procent. Een duidelijke verkoopstijging kon worden gerealiseerd in Duitsland, waar van januari tot en met december meer dan 41.000 eenheden van de stadsauto werden afgeleverd (+14,0 procent). De Smart is ook zeer populair in China, waar de op een na beste jaarafzet sinds de introductie van het merk in 2009 werd gerealiseerd. In het afgelopen jaar ging de transitie naar elektrisch verder door: 2018 was het eerste jaar waarin alledrie de Smart modellen met emissieloze aandrijving volledig beschikbaar waren. Nooit eerder werden er in een jaar zoveel elektrische auto’s door de Daimler dochter verkocht als in 2018. Dankzij de integratie in het submerk EQ van Mercedes in het afgelopen jaar vormen de 3 Smart modellen de eerste in serie geproduceerde auto’s van de groene familie. Het doel is om het merk na de al gerealiseerde transitie in de VS, Canada en Noorwegen ook in Europa volledig over te laten schakelen op elektrische aandrijving. Dit zal gebeuren in de periode tot en met 2020.

Comments are closed.