Mercedes-Benz punt de GLC Coupé bij

0

Ook de coupébroer van de Mercedes-Benz GLC is onder het mes gegaan. Naar goed premium gebruik valt de opfriskuur niet direct op.

De optische wijzigingen blijven beperkt tot een iets andere grille die aan de onderzijde wat breder is geworden, zowel vóór als achter LED verlichting, afgeplatte koplampen en een soort kieuw bij de voorwielen die de luchtstroom langs de Mercedes moet verbeteren. Het ontwerp hiervan zou gebaseerd zijn op de Formule1 knowhow van de autofabrikant.

Onderlinge verschillen zijn er ook, in ieder geval bij de hier getoonde uitvoeringen: de rode GLC Coupé heeft een zogeheten ‘diamond grille’ met één centrale lamel, terwijl de reguliere GLC voorzien is van een hekwerk met twee lamellen. Aan de achterzijde zijn de voornaamste veranderingen te vinden bij de indeling van de lichtunits; opnieuw naar voorbeeld van de reguliere GLC.

Het grootste nieuws is de montage van Mercedes’ meest recente multimediasysteem. Die installatie, MBUX genaamd, kan je bedienen met je stem à la Siri & Co. De temperatuur wat hoger zetten? Je hoeft het maar te vragen aan de ‘Hé Mercedes’ spraakassistent en de GLC Coupé doet het. Mercedes meldt ook de komst van het zogeheten Energizing comfortprogramma en nieuwe veiligheidsnufjes zoals een uitstap waarschuwingsfunctie, nood rijbaanfunctie en ‘einde file’ functie.


Daarnaast heeft de GLC Coupé grotere (lees: bredere) beeldschermen gekregen. Die lopen evenwel nog niet in elkaar over zoals bij onder andere de A klasse en S klasse. Het centrale scherm blijft daardoor optisch apart op het dashboard zweven; net als bij de jongste C klasse, die als donor voor het dashboard fungeerde. Op het vernieuwde stuurwiel zitten voortaan kleine aanraakknopjes. Een touch pad is te vinden op de middenconsole. De graphics die je al kende van de nieuwste A klasse en GLE klasse hebben ook hun weg naar de GLC Coupé gevonden. Logisch: pixels zijn nu bijna belangrijker dan motorvermogen.

Onder de kap is vooralsnog alleen een rits viercilinders te vinden. Of meer concreet: een diesel en een benzine die beide in verschillende vermogenvarianten geleverd worden. De 2,0 liter benzinemotor is voortaan voorzien van milde hybride techniek met 48 volt systeem om verbruik en uitstoot verder terug te dringen. Hij levert 197 pk (GLC 200) of 258 pk (GLC 300). Het zijn geen volwaardige hybride modellen, maar met de energie die wordt teruggewonnen bij het afremmen of uitrollen, wordt het turbogat opgevuld en zorgt er voor dat het start/stop proces soepeler verloopt. De even grote diesel is verkrijgbaar met 163, 194 of 245 pk. Die heten respectievelijk 200d, 220d en 300d. Allemaal zijn ze gekoppeld aan een 9-traps automaat en hebben ze 4Matic vierwielaandrijving.

In de loop van het jaar zal Mercedes meer nieuwe motoren lanceren in de GLC en GLC Coupé. Daarbij kan je niet alleen denken aan AMG derivaten, maar ook aan stekkerhybride versies. De vernieuwde GLC Coupé had natuurlijk prima zijn debuut kunnen beleven op de autosalon van Genève, maar in plaats hiervan staat hij volgende maand op de autoshow van New York te pronken. Waarom? Omdat spreiding van modelintroducties nou eenmaal extra publiciteit oplevert.

Reageren is niet mogelijk.