In detail: de elektrische Mercedes-Benz eVito

0

De elektrische Mercedes-Benz eVito is nu als Launch Edition te koop vanaf 46.720 euro. Bij de prijs inbegrepen zijn een actieradius van 149 à 160 kilometer en 4 jaar onderhoud.

Met de eVito speelt Mercedes-Benz in op de trend van emissievrij bestellingen afleveren. Daar is het beleid van steeds meer steden immers op gericht. Vanaf juli staat de elektrisch aangedreven bestelbus bij de Mercedes-Benz Van ProCenters dealers. De extra lange versie is er vanaf 47.580 euro. De Launch Edition is uitgerust met onder andere airconditioning, een navigatiesysteem, een achteruit rij camera, een comfortstoel voor de bestuurder en 8 meter laadkabel.

De eVito is uitgerust met een 41,4 kWh accupakket, waarmee een actieradius van 149 à 160 emissievrij kilometers mogelijk is (gemeten volgens de NEDC testmethodiek). De batterijenset bevindt zich onder de laadvloer. Er is dus even veel ruimte beschikbaar als bij de gewone Vito. De elektrische versie is in 6 uur weer opgeladen. De elektrische aandrijflijn van de eVito heeft een vermogen van 116 pk en aan koppel is er 300 Nm beschikbaar. Door slim gebruik te maken van één van de drie rij programma’s en/of van de 4 recuperatieniveaus is het mogelijk het stroomverbruik te verminderen en daarmee de actieradius te maximaliseren. Verder kan energie worden bespaard door de eVito voor vertrek alvast op temperatuur te brengen terwijl hij nog aan de lader is aangesloten.

De nieuwe elektrische bestelwagen van Mercedes-Benz wordt leverbaar in 2 lengtes. Met een basislengte van 5.140 mm heeft hij een maximale laadvermogen van 1.073 kg. De extra lange versie (5.370 mm) heeft 1.048 kg laadcapaciteit. De laadruimte is respectievelijk 6,0 en 6,6 kubieke meter groot. Overigens is de eVito Launch Edition ook als variant met zijruiten en extra zitplaatsen te bestellen (Tourer genaamd). De eVito is er in reguliere vorm vanaf 41.990 euro. Bestellen kan per direct.

De eVito blinkt volgens Mercedes-Benz uit door geringe kosten voor onderhoud. Olie en filters vervangen is niet nodig. De remmen slijten minder doordat er vaak op de motor wordt afgeremd. De hogere aanschafprijs kan dus worden ‘terugverdiend’ met de lagere kosten voor onderhoud. Verder kunnen bedrijven subsidie aanvragen. Mercedes-Benz is voor de Benelux een samenwerking aangegaan met energiebedrijf Engie. Diens divisie EVBox biedt naar eigen zeggen allesomvattende laadoplossingen op maat, variërend van advies tot installatie en after-sales service, voor zowel de particuliere als zakelijke markt.

Reageren is niet mogelijk.