Mercedes-Benz wil CO2 neutraal worden

0

Mercedes-Benz zegt vanaf 2039 alleen nog maar CO2-neutrale auto’s te zullen produceren.

Daimler, het moederbedrijf van autofabrikant Mercedes-Benz, heeft de ambitie om over 20 jaar een volledig CO2-neutrale gamma te kunnen aanbieden. Dit betekent dat het concern vanaf 2039 geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer zal maken.

Het plan van Mercedes-Benz, dat de naam Ambition2039 draagt, heeft vooralsnog een enigszins vrijblijvend karakter: de doelstelling om vanaf 2039 alleen nog maar CO2-neutrale personenwagens te maken is ‘slechts’ een ambitie; net zoals Volvo als voornemen heeft om bij een aanrijding geen inzittenden van haar auto’s die vanaf 2020 gebouwd zullen worden meer om te laten komen.

Daimler spreekt van “een fundamentele transformatie van ons bedrijf in minder dan 3 productcycli oftewel modelgeneraties”. Naar eigen zeggen is dat niet veel tijd als je bedenkt dat fossiele brandstoffen de autofabrikant ongeveer 130 jaar hebben gedomineerd, namelijk sinds de uitvindingen van Carl Benz en Gottlief Daimler in 1885 respectievelijk 1886.

Maar het Duitse bedrijf heeft nog meer ambities. Tegen 2030 wil Daimler dat elektrische modellen van Mercedes-Benz (de toekomst van Smart is ondanks de aandelenparticipatie van Geely ongewis) meer dan de helft van alle autoverkopen vertegenwoordigen. Het gaat dan zowel om volledig elektrisch aangedreven modellen, zoals de zojuist in productie genomen cross-over EQ C (zie foto’s), als stekkerhybride auto’s. Eerder gaf Daimler al aan dat het vanaf 2022 elektrische versies van al zijn modellen wil aanbieden. Overigens stopt Smart volgend jaar al met de productie van auto’s met een verbrandingsmotor. In Nederland zijn nu al enkel nog de elektrische versies van de Fortwo, Forfour en ForCabrio te koop.

Mercedes-Benz geeft ook aan dat zij haar busjes, trucks en bussen gaat elektrificeren, zonder daar nadere details over bekend te maken. Daarnaast zegt moederbedrijf Daimler te streven naar een CO2-neutrale productie. De nieuwe ‘Factory 56′ fabriek in het Duitse Sindelfingen is daarbij het voorbeeld, aangezien deze faciliteit op duurzame energie gaat draaien en volgens Mercedes-Benz vanaf het begin CO2-neutraal zal zijn. De productievestiging moet in 2021 operationeel zijn, want dan zal aldaar de nieuwe generatie S klasse van de band rollen. Vanaf 2022 moeten andere fabrieken dit voorbeeld gaan volgen. Ook spreekt Daimler voor de auto’s van Mercedes-Benz over “een potentieel recyclingratio van 85 procent”.

Daimler zegt dat deze ambities zeer uitdagend zijn, zowel vanuit technologisch en financieel opzicht, maar dat zij e plannen heel serieus neemt. Mercedes meldt dat het klimaatakkoord van Parijs wordt beschouwd als “meer dan een verplichting” en dat een deel van de beloning van het topmanagement afhankelijk wordt gemaakt van de behaalde doelstellingen op het gebied van duurzaamheid.

Overigens is Daimler niet heel specifiek bij de bespreking van zijn ambities. Zo is onduidelijk of er vanaf 2039 uitsluitend nog volledig elektrisch aangedreven personenauto’s worden gemaakt. Theoretisch kunnen dit, als verbrandingsmotoren overboord worden gekieperd, ook waterstofmodellen zijn.

Comments are closed.