Exclusief: lezers preview Honda E

0

Ongelukkig met de verkoopresultaten in het volumesegment, zoekt Honda met de onconventioneel ogende, hightech elektrische stadsauto E nu een premium imago.

Yuri Terai zegt dat hij de Honda E ontworpen heeft als “een kleine robot of partner”. Het idee is dat kopers op die manier snel een band opbouwen met hun auto. Alleen opmerken dat hij daarin geslaagd is, zou een understatement zijn. Reeds in conceptvorm stal de snoezige elektrische stadsauto de harten op de IAA van Frankfurt in 2017. De reacties waren toen zó enthousiast dat Honda er van overtuigd was dat zij dit ontwerp in productie moest nemen. Iedereen lijkt halsreikend uit te kijken naar het eindresultaat.

De productieversie, die (dus) gewoon ‘E’ heet, gaat concurreren met een scala aan andere compacte elektrische auto’s, variërend van de BMW i3 tot de vernieuwde Renault Zoé. De duurste versie gaat liefst (bijna) 50.000 euro kosten, maar er zal al in de Honda ingestapt kunnen worden voor minder dan 35 mille. Ongeacht het uitrustingniveau is de E voorzien van een 35.5 kWh batterij waarmee een actieradius van 200 kilometer mogelijk is. Dat is naar moderne maatstaven niet veel, maar daar staat tegenover dat je in minder dan 30 minuten alweer op 80 procent van de maximale accucapaciteit zit. Verder belooft de achterin geplaatste elektromotor rijeigenschappen waar Mini jaloers van zou kunnen worden. Het relatief lage gewicht van de E maakt bovendien een flitsende acceleratie mogelijk.

Maar het lekkerste gedeelte van de elektrische Honda zit misschien wel van binnen. Het dashboard, dat uit 5 schermen bestaat en de gehele cabinebreedte beslaat, kan gerust als revolutionair worden bestempeld. Het digitale instrumentarium heeft een 12 inch groot display. De 2 schermen voor het infomediasysteem hebben hetzelfde formaat. Aan weerszijden bevinden zich 2 displays die (samen met de minuscule camera’s) de buitenspiegels vervangen. Audi biedt een dergelijke oplossing op de e-Tron ook aan, dus er is geen sprake van een primeur, maar waar het Duitse premium merk er een stevige meerprijs voor rekent, levert Honda ze standaard op elke uitvoering van de E. Dat kan je óók revolutionair noemen.

Maar is dit alles voldoende om de autoconsument te verleiden? En voldoet de E bij een live kennismaking aan de hooggespannen verwachtingen? Autointernationaal.nl laat 3 lezers aan het woord om hen te laten vertellen wat zij van de elektrische Honda vinden.

Eén van hen is Michael (43). Hij heeft de transitie naar elektrisch rijden al half voltooid want hij rijdt nu in een BMW i8. “Ik heb hiervoor 2 keer een i3 REX gehad. Dat vond ik fijne auto’s, maar omdat ik voor mijn werk veel in binnensteden moet zijn, wil ik de volgende keer een volledig elektrische auto. De Honda E ziet er beter uit dan de i3. Beiden onderscheiden zich van de massa, maar de BMW in mijn ogen niet helemaal op een positieve manier. De Honda is daarentegen retro en heeft een simpel lijnenspel. Ik hou van hightech en ik vind het interieur van de E zeer futuristisch. De opzet met 5 schermen is erg aantrekkelijk en werkt in de praktijk goed. Maar misschien schrikt dit ontwerp oudere autoconsumenten af en het ontbreken van conventionele buitenspiegels zal voor iedereen even wennen zijn. Het formaat van de E is voor mensen zoals ik die veel in binnensteden moeten zijn perfect. Achterin is de Honda ongeveer even ruim als de BMW i3. Gezinnen met kinderen zullen daarmee uit de voeten kunnen en op korte ritten kunnen volwassenen het er ook goed uithouden. Ik weet niet wat de hier getoonde uitvoering gaat kosten, maar 45 mille zou ik een acceptabele prijs vinden. Qua actieradius is het geen topper, maar de meeste mensen rijden niet meer dan 150 kilometer op een dag dus dat hoeft geen probleem te zijn. Het enige minpunt vind ik de locatie van de stekkeraansluiting: midden op de motorkap. De lak kan daardoor makkelijk beschadigd raken als je parallel geparkeerd staat”.

Alan (60) is ook gewend op met een premium bril naar auto’s te kijken. Hij rijdt namelijk in een Audi S6. “De Honda E is totaal anders dan mijn huidige auto. Als ik zou overstappen, dan zou dat dus een radicale verandering zijn. Toch ben ik daar graag toe bereid, want elektrische auto’s hebben de toekomst en ik vind de Honda E erg aantrekkelijk om te zien. Ik ben dol op de pure, simpele lijnen en op de retro designelementen. De C stijlen doen mij denken aan de Peugeot 205 GTi; een auto waarmee ik in de jaren tachtig veel plezier heb beleeft. Ik ben zeer benieuwd hoe de E rijdt, want bij wat Honda tot nu toe verteld heeft (krachtige elektromotor, laag zwaartepunt en uitstekende wendbaarheid), loopt mij het water uit de mond. Het interieur vind ik ook erg mooi. Het heeft de uitstraling van een Scandinavische lounge. Ook het hightech karakter spreekt mij aan. De mogelijkheid om te variëren met de indeling van de schermen voor de bestuurder en de bijrijder vind ik een vondst. Ik heb nog nooit in een elektrische auto gereden, maar dat idee schrikt mij niet af. De geclaimde actieradius van 200 kilometer is voor mij voldoende aangezien er nu al veel laadpalen zijn. En dat de Honda E minder dan een half uur nodig heeft om de accu weer voor 80 procent op te laden, vind ik een acceptabele tijd. Het enige minpunt vind ik de krappe ruimte achterin en de kleine kofferbak. Daardoor is een tweede auto in mijn huishouden noodzakelijk. Maximaal 45 mille vind ik een acceptabele prijs voor de Honda E. Meer moet hij niet gaan kosten want dan wordt het verkoopverhaal lastig”.

Tot slot de mening van John(28), die in een wat minder dure auto rijdt, namelijk een Alfa Romeo Giulietta. “Ik woon op 40 kilometer afstand van mijn werk en wil overstappen op een elektrische auto omdat dit beter is voor het milieu en per saldo goedkoper is. Het design van de Honda E vind ik prachtig. Hij heeft een zeer Japanse, vriendelijke uitstraling. De E heeft optische overeenkomsten met zogeheten kei cars die op de thuismarkt van Honda zeer populair zijn. Het dashboard heeft een heel andere uitstraling, maar kan mij ook bekoren. Ik vind het een goede zaak dat alle schermen in de boordplank geïntegreerd zijn in plaats van dat zij optisch lijken te zweven. Het 2-spaaks stuurwiel vind ik bijzonder fraai. De schermen zitten dichter bij mijn handen dan in andere auto’s. Dan maakt de bediening eenvoudiger. Doordat je met de indeling van de schermen kan variëren, is het mogelijk om de bediening van de radio over te laten aan de bijrijder. De positie van de displays voor de buitencamera’s vindt ik heel natuurlijk: die zitten direct in mijn blikveld. Ik ben gewend aan sportstoelen, maar de Honda E zit voldoende comfortabel. Achterin is iets meer beenruimte dan in mijn Giulietta maar de hoeveelheid hoofdruimte houdt niet over. Met het formaat van de kofferbak kan ik prima leven en het maakt mij niet uit dat de Honda E een 4-persoons auto is en niet plaats biedt aan 5 mensen”.

Reageren is niet mogelijk.