Autoverkopen Europa: Mercedes pakt zilver

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa liet in augustus een wisselend beeld zien. Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging ACEA die door Autointernationaal.nl zijn geanalyseerd. Afgelopen maand gingen de verkopen met 8,4 procent onderuit ten opzichte van augustus 2018. In juli was er nog sprake van een afzetstijging van 1,4 procent.

De daling hangt vooral samen met de fors hogere verkoop van auto’s in augustus vorig jaar in aanloop naar de nieuwe emissienormen (WLTP) een maand later. Toch had niet elke fabrikant hier last van. Daimler wist tegen de verdrukking in zelfs 22,1 procent meer auto’s te verkopen. Bij het belangrijkste merk van deze fabrikant, Mercedes-Benz, was de stijging 13,2 procent groot waardoor het marktaandeel toenam van 4,6 procent naar 5,7 procent. Dat was voldoende om de tweede podiumplaats te pakken, achter Volkswagen maar vóór Renault en Ford. Stadsautodochter Smart pluste zelfs 102,1 procent. Dat is enerzijds te danken aan de gestaag stijgende vraag naar elektrische modellen en anderzijds omdat er op de valreep (voor 1 september nog veel exemplaren met een verbrandingsmotor op kenteken werden gezet.

Het Volkswagen concern deed het iets beter dan de markt met een verkoopdaling van ‘slechts’ 8,0 procent. Dat is echter vooral te danken aan Skoda (dat 5,4 procent wist te plussen) en in mindere mate aan Seat (dat de schade beperkt wist te houden tot een afzetdaling van 0,6 procent). Het hoofdmerk Volkswagen leverde 14,0 procent in en ook de dochters Audi (-9,1 procent) plus Porsche (-17,8 procent) deden het slechter dan de markt als geheel.

PSA, de nummer 2 in Europa, wist haar marktaandeel op te voeren van 13,7 procent naar 14,1 procent, alhoewel er ook bij deze autofabrikant sprake was van een afzetdaling. Maar die was bij Peugeot en Opel minder groot dan het marktgemiddelde. Premium merk DS wist eindelijk te plussen dankzij de nieuwe 3 Crossback en verkocht 26,4 procent meer auto’s.

De derde podiumplaats was in augustus zoals gebruikelijk voor de Renault Groep. Het hoofdmerk had echter afgelopen maand nog steeds veel last van de WLTP perikelen, en misschien ook wel van de onopgemerkte facelift van de Twingo, de zure recensies van de nieuwe Clio (die het aflegt tegen zowel de Fiesta als de Polo) en uitgerangeerde modellen als de Kadjar, Scénic, Talisman en Espace. Gelukkig zorgde dochter Dacia met een verkoopplus van 7,1 procent voor een positieve noot. In sommige landen is dit merk nu populairder dan het moederbedrijf. Dat moet voor Renault een veeg teken zijn ….

MerkMA 8/19MA 1-8/19MA 1-8/18MA 8/18
Volkswagen12,0%11,3%11,7%12,6%+ +
Mercedes-Benz5,7%5,1%5,4%4,7%– –
Renault5,6%6,7%7,3%8,3%+ +
Ford5,6%6,2%6,0%5,1%– –
Audi5,6%5,0%5,2%5,6%o
Skoda5,4%4,8%4,6%4,7%o
Peugeot5,4%6,1%6,1%5,1%o
Opel/Vauxhall4,9%5,5%5,5%4,8%– –
Toyota4,7%4,4%4,7%4,3%
Dacia4,4%3,8%3,4%3,8%+ +
BMW4,3%4,8%5,0%4,3%– –
Seat4,0%3,4%3,0%3,7%+ +
Hyundai3,8%3,4%3,5%3,5%+
Citroën3,6%4,2%3,8%3,6%+
Fiat3,3%4,8%4,3%4,1%– –
Kia2,8%3,0%3,1%2,7%
Nissan2,2%3,4%2,5%3,8%o
Volvo1,6%1,9%2,0%1,3%
Mazda1,4%1,5%1,5%1,4%
Jeep1,2%1,1%1,1%1,3%+ +
Smart1,1%0,6%0,7%0,5%
Mini1,1%1,2%1,3%1,0%– –
Mitsubishi1,1%1,0%1,1%0,9%– –
Honda0,7%0,8%0,9%0,8%o
Porsche0,6%0,4%0,5%0,6%+
Land Rover0,6%0,9%0,9%0,5%– –
Lexus0,3%0,3%0,3%0,2%
Alfa Romeo0,3%0,6%0,3%0,7%+ +
Jaguar0,3%0,5%0,5%0,4%+ +
DS0,3%0,3%0,3%0,2%– –
Lancia0,2%0,3%0,4%0,1%– –
Lada0,1%0,0%0,0%0,0%+
VW luxelabels0,0%0,0%0,0%0,1%+
Maserati0,0%0,1%0,0%0,0%o

Buiten het podium worden de verkoopstatistieken aangevoerd door het merkenduo Hyundai en Kia dat in augustus weliswaar minder auto’s aan de man bracht, maar het toch minder beroerd deed dan de markt als geheel. Dat geldt ook voor de BMW Groep. Ford en Toyota wisten tegen de verdrukking in licht te plussen. Bij Volvo was er sprake van een aanzienlijke afzetstijging van 8,7 procent, waardoor het marktaandeel van 1,3 procent naar 1,6 procent steeg.

De nu nog niet genoemde autofabrikanten die aangesloten zijn bij de branchevereniging ACEA zaten in de hoek waar de klappen vielen. Fiat Chrysler Automobiles wist 26,5 procent minder auto’s aan de man te brengen. Alleen het in Italië actieve Lancia wist met de Ypsilon te plussen. Alfa Romeo ging het meest onderuit (60,1 procent lagere verkopen). Tegen de tijd dat de Tonale (een compacte SUV) verkoopklaar is, kan dit merk vermoedelijk weer helemaal bij nul beginnen. Logisch dat Renault zijn vingers niet wil branden aan deze allesbehalve fitte, potentiële fusiepartner. Een krachtenbundeling zou er eentje uit de categorie ‘de lamme helpt te blinde’ zijn geworden.

Dat het altijd nog erger kan, bewijst Nissan, dat in augustus ook nog steeds diep in de WLTP ellende zat. De verkopen daalden met liefst 47,5 procent. Gelukkig heeft de nieuwe Juke visueel een goede indruk gemaakt. Maar als het rij plezier net als bij de jongste Renault Clio (die van hetzelfde onderstel en motoren gebruik maakt) met een loep moet worden gezocht, dan zal Nissan problemen blijven houden. Ook Mazda, Jaguar Land Rover, Mitsubishi en Honda deden het in augustus slechter dan de markt. Maar bij deze merken bedroeg de verkoopdaling gemiddeld nog geen kwart van wat Nissan voor zijn kiezen kreeg. Dus zij zullen daar enigszins mee kunnen leven. Op Jaguar na dan, waar de facelift van de XE niet voldoende was om het tij te keren en de E-Pace een ondermaatse SUV blijkt te zijn. De nieuwe XJ met volledig elektrische aandrijving wordt te veel een niche product om een eind te kunnen maken aan de verkoopdaling.

In de eerste 8 maanden van 2019 werden in Europa 10,83 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Dat is een daling van 3,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In Nederland werd in die periode een daling van 10,9 procent opgetekend. Er werden tot en met augustus 293.892 nieuwe auto’s in ons land geregistreerd. Afgelopen maand kwam de afzet 16,3 procent lager uit; vrijwel het dubbele van het Europese gemiddelde dus. En dat terwijl de economie als geheel goed schijnt te draaien. Deze maand zou het negatieve verkoopeffect van de WLTP certificatie eindelijk achter de rug moeten zijn, maar analisten houden hun hart vast over de dreigende recessie waarvan in Duitsland reeds sprake is.

Reageren is niet mogelijk.