Daimler stopt met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren

0

Bij Mercedes-Benz zijn de recent geïntroduceerde 6 cilinder lijn verbrandingsmotoren, en de daarvan afgeleide 4 cilinder versies, nog tamelijk nieuw. Ook de (stekker) hybride varianten zijn amper droog achter hun oren. Maar nu gaat het ontwikkelingsboek voor verbrandingsmotoren gesloten worden. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz, Daimler, kiest er voor om haar ontwikkelingsbudget volledig in te zetten voor elektrische aandrijving.

De chef van de ontwikkelingsafdeling van Daimler, Markus Schäfer, laat in een interview weten dat de ontwikkeling van verbrandingsmotoren peperduur is. Er moet vandaag de dag heel veel geld in gestoken worden, terwijl de winst op het gebied van output en emissie reductie marginaal is. Dat komt doordat de techniek van verbrandingsmotoren nagenoeg uitontwikkeld is.

De auto-industrie steekt de komende jaren 261 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Daimler wil die boot niet missen. Het stadsautomerk Smart is al bijna geheel overgestapt op emissievrije modellen. In Nederland worden de modellen ForTwo (Cabrio) en ForFour enkel nog in elektrische vorm verkocht.

Eind vorig jaar kondigde concurrent Volkswagen al aan vanaf 2026 de introductie van auto’s met een verbrandingsmotor tot het absolute minimum terug te willen brengen. Dat jaar zal de laatste presentatieronde van benzine en dieselmodellen plaatsvinden. Het autoconcern uit Wolfsburg denkt de fabricage daarvan in 2040 te zullen beëindigen.

Schäfer stelt overigens dat het om een voorlopig besluit gaat. In de toekomst kan de geldkraan weer open gaan voor de ontwikkeling van benzine of diesel motoren als de marktomstandigheden daar om vragen. Maar voorlopig investeert Daimler de ontwikkelingseuro’s in elektrificatie. Het bedrijf heeft niet laten weten wanneer de productie van auto’s met verbrandingsmotoren wordt stopgezet. Voorlopig staan die dus gewoon in de showrooms van Mercedes-Benz.

Daimler wil naar eigen zeggen ook eigen batterijen en transmissies gaan ontwikkelen. De overname van Farasis Energy, een Chinees / Amerikaanse leverancier van batterijcellen, eerder deze maand is dus logisch. Farasis gaat in Duitsland een batterijenfabriek bouwen. Mercedes’ dochter AMG haakt aan bij de beslissing van het moederbedrijf en zal in de komende 5 jaar al diverse (deels)elektrische modellen aan haar pallet toevoegen.

Reageren is niet mogelijk.