Executive class 2.0: de vernieuwde Mercedes-Benz E-klasse

0

Mercedes geeft de E klasse een opfrisbeurt. Het uiterlijk wordt gemoderniseerd, er is een nieuwe 4 cilinder motor en verbeterde assistentiesystemen maken ook onderdeel uit van jaargang 2020.

Welk model vormt de ruggengraat van Mercedes? Qua absolute verkoopaantallen is het de C klasse en de compacte types met voorwielaandrijving laten zich ook niet onbetuigd, maar qua winstbijdrage zou het wel eens de E klasse kunnen zijn. Dat is in ieder geval de stamvader van het moderne, naoorlogse Mercedes. De modellijn gaat rechtstreeks terug naar het 180 pontontype uit de begin jaren vijftig. Op zijn beurt was dat dan weer de opvolger van de ‘170’ uit 1946, in principe een vooroorlogse auto.

De naam ‘E klasse’ kennen wij echter pas sinds 1993, toen de modelreeks tussen de ‘190’ en de ‘S klasse’ een facelift onderging. De letter ‘E’ kan worden getypeerd als ‘Executive’. Daarmee wordt de lading uitstekend gedekt. Het resultaat van de opfrisbeurt zal binnenkort worden gepresenteerd. Het Europese publieksdebuut staat voor maart gepland, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden. In juli arriveren de vernieuwde Limousine en Estate bij de dealers, kort daarna gevolgd door de herziene Coupé en Cabriolet.

De modeljaar 2020 uitvoering van de E klasse kenmerkt zich door een geheel hertekende frontpartij waarbij bij de meeste uitvoeringen het sterlogo in de grille is geïntegreerd. Alleen het uitrusting niveau Exclusive behoudt de ster op de motorkap. Die krijgt overigens standaard zogeheten ‘power domes’. De koplampen worden voorzien van nieuwe LED techniek waarmee de lichtbundel 600 meter ver kan schijnen. Ook krijgt de E klasse andere achterlichtunits. Die worden bijna dubbel zo breed en lopen deels in de kofferklep door.

Ook standaard is voortaan het uitrusting niveau Avantgarde. Het interieur wordt sowieso opgewaardeerd met de seriematige montage van 2 brede schermen, die optisch één geheel vormen door een gezamenlijke glazen afdekplaat. De zogeheten Wide screen cockpit kent in principe displays van 10,25 inch, maar tegen meerprijs maakt Mercedes daar 12,3 inch van oftewel een flinke 31,2 centimeter. Een andere upgrade van het interieur vindt plaats door de montage van een nieuw stuurwiel met 2 aanraakvlakken (op de foto is een deels met camouflagetape afgeplakt exemplaar te zien). Met deze Touch Controls kan men meerdere functies bedienen. Het MBUX infomediasysteem met spraakassistent komt eveneens voor de vernieuwde E klasse beschikbaar. De bestuurder krijgt ook hulp in de vorm van adaptieve cruisecontrole die op de snelweg tot een tempo van 60 km/u het versnellen en vertragen geheel autonoom kan uitvoeren.

Bij de aandrijving van de vernieuwde E klasse staat hybride techniek consequent centraal. In totaal kunnen 7 motorvarianten rekenen op elektrische assistentie. Dit varieert van milde hybride techniek (een starter / generator op basis van een 48 volt systeem) tot een stekker variant. Wie geen zin heeft in zelf opladen, raadt Mercedes de E 300 aan. Die krijg een compleet nieuwe 2,0 liter benzinemotor met standaard 272 pk. De starter / generator voegt daar 20 pk aan toe. De nieuwe krachtbron wordt standaard gecombineerd met de 9G-Tronic automaat. Over het benzineverbruik per 100 km van de E 300 uitvoering doet Mercedes nog geen mededelingen, maar dat begint waarschijnlijk met het getal ‘5’. De vernieuwde E klasse wordt met deze nieuwe motor waarschijnlijk iets duurder dan zijn landgenoten en rivalen Audi A6 45 TFSI en BMW 530i, maar die zijn met 245 pk respectievelijk 252 pk duidelijk minder krachtig. Dat biedt een goede uitgangspositie om de ster weer te laten schitteren in de Executive klasse!

Reageren is niet mogelijk.