Daimler schrapt meer banen en modellen

0

Autoconcern Daimler, vooral bekend van het merk Mercedes-Benz, schrapt nog eens 5.000 banen. De ingreep in het personeelsbestand komt bovenop de 10.000 banen die al zouden verdwijnen.

Topman Ola Källenius (foto) kondigt zwaardere bezuinigingen aan bij autoconcern Daimler. Het gaat om nog eens 5.000 banen schrappen. In totaal zullen 15.000 arbeidsplaatsen verdwijnen bij het moederconcern van Mercedes-Benz. Eerder kondigde Daimler namelijk al aan 10.000 banen te zullen schrappen. Aan de vooravond van de presentatie van de jaarcijfers laat Källenius weten dat er zwaardere bezuinigingsmaatregelen nodig zijn. Eerder kondigde Daimler al aan dat er de komende 3 jaar 1,45 miljard euro bezuinigd moet worden. De extra ingreep zorgt er voor dat het vertrouwen dat de Mercedes werknemers in Källenius hebben met de dag slinkt.

Zo gaat het autoconcern minder investeren in verliesgevende projecten, zoals Lab 1886, het internationale innovatielab van Daimler. Källenius zoekt hiervoor een nieuwe aandeelhouder die direct een meerderheid van de aandelen kan krijgen. Eerder werd de helft van Smart al verkocht aan het Chinese Geely concern. Die beslissing kwam geen moment te vroeg want in Duitsland zijn de verkopen van de stadsauto met 97 procent ingestort. Daarnaast gaat het modellengamma uitgedund worden. Zo is besloten dat de productie van de X klasse pick-up voortijdig (in mei) wordt beëindigd wegens tegenvallende verkopen. Dit model is nog maar kort op de markt. Mercedes-Benz had gehoopt flink wat Zuid Amerikanen te kunnen strikken met deze pick-up. Dat is niet gelukt want de autoconsument in landen als Argentinië zit niet te wachten op een omgebouwde Nissan Navara die tegen een premium tarief wordt gekocht. Bovendien zitten pick-ups niet echt in het DNA van Mercedes-Benz. Door de voortijdige verkoopstop van de X klasse gaat er veel ontwikkelingsgeld verloren.

Daarnaast krijgen de S klasse Cabrio en Coupé geen opvolger. Wereldwijd is de belangstelling van dit soort auto’s sterk teruggelopen. Verder ziet het ernaar uit dat de CLS en de Mercedes-AMG GT 4-door in de toekomst worden samengevoegd tot één model. De SLC zal zonder vervanger worden gesaneerd. En daar blijft het niet bij. In plaats van vette 6 cilinders en V8 motoren, krijgt de nieuwe generatie AMG modellen een stekker hybride aandrijflijn met een 4 cilinder motor als basisunit. Daimler investeert wel geld in een nieuwe editie van de SL (zie computerfoto). Die krijgt, om een bredere doelgroep aan te kunnen spreken, noodzittingen achterin. Om te voorkomen dat de grotere maatvoering leidt tot een hoger gewicht, zal het metalen klapdak worden ingeruild voor een stoffen kap. Tot slot zou de toekomst van de B klasse onzeker zijn. Dit model is echter nog maar pasgeleden in het nieuw gestoken, dus voorlopig draait de MPV (of is het een hoge hatchback?) naar verwachting nog wel even mee.

Daimler kwam de afgelopen periode al 3 keer met een winstwaarschuwing. De Zweedse topman Källenius (op de foto rechts) geeft sinds mei vorig jaar leiding aan Daimler nadat zijn voorganger Dieter Zetsche (op de foto links) besloten had het rustiger aan te willen gaan doen. Die zag toen vermoedelijk de bui al hangen. Aartsrivalen Audi en BMW zijn ook genoodzaakt om de broekriem aan te halen. Zij schrappen respectievelijk 9.500 en 6.000 banen. Maar bij Daimler vallen dus de zwaarste klappen. Gelukkig voor Duitsland creëert Tesla weer een hoop nieuwe banen met zijn Europese fabriek. Voor de afvloeiing van het personeel bij Daimler zal er onder meer gebruik worden gemaakt van ontslagvergoedingen, vervroegde uittreding en deeltijdpensionering.

Alle hoop is nu gericht op een nieuwe generatie elektrische modellen waarbij de EQ S de spits af bijt. Het is te hopen dat die beter aanslaan dan de EQ C. Want in tegenstelling tot zijn directe Duitse concurrent, de Audi e-Tron, loopt de verkoop van die elektrische Mercedes voor geen meter. En dan hebben we het zeker niet alleen over de Nederlandse markt. Ook in Duitsland blijven de verkoopcijfers ver achter bij de verwachtingen. De EQ C werd onder regie van Zetsche ontwikkeld, maar de kans is aanzienlijk dat Källenius hiervoor de rekening gepresenteerd krijgt.

.

Reageren is niet mogelijk.