Mercedes-Benz ziet verkopen 15 procent dalen

0

Mercedes-Benz heeft zijn wereldwijde verkopen in het eerste kwartaal met 15 procent zien dalen. Met name in China kreeg de autobouwer uit Stuttgart harde klappen. Daar daalde de verkoop met ruim 20 procent. Overigens deed Mercedes-Benz het nog altijd beter dan het marktgemiddelde in China. In totaal gingen de autoverkopen namelijk 36 procent onderuit.

In totaal zijn er in het eerste kwartaal door Mercedes-Benz wereldwijd 477.378 auto’s verkocht. Bij de bestelwagens daalde de afzet van de Citan, Vito en Sprinter naar 64.588 stuks. Dat was eveneens een terugval van 15 procent. Smart zag haar verkopen met bijna 80 procent dalen naar slechts 5.863 auto’s. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat de consument de omschakeling naar een gamma dat uitsluitend uit elektrische modellen bestaat niet op prijs stelt.

In Europa werden door Mercedes-Benz 188.963 personenauto’s en bestelwagens verkocht. Dat was 16 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2019. Op de Duitse thuismarkt bleef de schade beperkt tot een kleine 9 procent. In China daalde de afzet zoals gezegd met ruim 20 procent. Er konden in dit Aziatische land 138.960 bestellingen genoteerd worden. In de Verenigde Staten verkocht Mercedes-Benz met 67.746 auto’s een kleine 5 procent minder. In Nederland wist het hoofdmerk van het Daimler concern echter tegen de stroom in te plussen. In een krimpende markt werden in het eerste kwartaal 119 meer auto’s verkocht. Met name de compacte modellen A-klasse, B-klasse en CLA waren in trek.

Britta Seeger (foto), in de Raad van Bestuur van het overkoepelende Daimler concern verantwoordelijk voor marketing en verkoop, zegt over deze resultaten: “Wij hebben samen met onze dealers wereldwijd onze internetactiviteiten verder opgevoerd. Er wordt door Daimler vastgehouden aan haar verkoopdoelstellingen, en blijven werken aan onze toekomst en strategische projecten, zodat wij na de crisis de draad snel weer kunnen oppakken”. Seeger wijst daarbij op China en Zuid-Korea, waar alle dealers weer open zijn: “Wij zien daar de afgelopen weken een forse toename van de vraag ontstaan. Dat geeft ons vertrouwen”.

In Duitse financiële kringen is met verbazing gereageerd op een door Daimler aangekondigde herstructurering van haar financiële activiteiten. Harald Wilhelm, de pas vorig jaar aangetreden CFO, heeft namelijk aangekondigd dat hij de financiële tak van de Daimler holding wil fuseren met die van Mercedes-Benz personenauto’s. Dat moet leiden tot schaalvoordelen en een betere efficiëntie, zo denkt Wilhelm. Zijn plan zorgt voor veel onrust onder de ruim 6.000 betrokken werknemers die toch al onder zware druk staan vanwege de corona crisis, de fabriekssluitingen en de bezuinigingsplannen waarbij ontslagen niet worden uitgesloten. “De timing is hoogst ongelukkig”, aldus een woordvoerder van de Ondernemingsraad.

 

Afpersing

In Berlijn zijn 2 verdachten van 30 en 59 jaar aangehouden vanwege verdenking van afpersing van het Daimler concern. Zij zouden miljoenen euro’s hebben geëist, anders zouden zij eigenaren van een Mercedes-Benz vergiftigen met kwik. Zo ver kwam het niet, want de politie van Berlijn heeft de 2 mannen in samenwerking met hun collega’s in Stuttgart opgepakt.

De verdachten hadden gedreigd kwik in geparkeerde auto’s van het merk Mercedes-Benz te doen. Als de bestuurder de motor zou starten, zou het kwik verdampen en de betreffende bestuurder vergiftigen. De eerste bedreigingen hierover zouden al in december naar Daimler verstuurd zijn. Om de afpersingseis kracht bij te zetten, zou de 30-jarige Duitser in de nacht van 9 maart een gehuurde Mercedes-Benz met zelfgemaakt vuurwerk hebben beschadigd. Bij het doorzoeken van zijn huis is veel belastend bewijsmateriaal gevonden. De verdachte moet zich zaterdag bij de rechter melden. De 59-jarige man werd vrijgelaten. Of Daimler geld heeft betaald, is niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.