Nieuw coupé elan van Mercedes: de CLE

0

Toen in de jaren vijftig van de vorige eeuw de welvaart in Europa toenam, hoefde een auto niet perse meer functioneel te zijn. Er ontstond financiële ruimte voor frivoliteiten, oftewel een carrosserievorm waarbij het in de eerste plaats om het uiterlijk ging. Borgward was er vroeg bij in de hogere middenklasse met de Isabella Coupé. Niet lang daarna volgden Ford en Opel met soortgelijke carrosserievarianten van de 17M en Rekord.

Vandaag de dag maken de premium merken in de hogere middenklasse de dienst uit, met name met hun coupé modellen. Concurrentie van volumemerken is er eigenlijk niet, of het zou de Ford Mustang moeten zijn. Borgward ging failliet en in de jaren zeventig hielden Ford en Opel het voor gezien voor wat betreft de coupéversies van de Consul / Granada respectievelijk Rekord / Commodore. Reden was de opdrogende orderstroom. Momenteel merkt ook Mercedes dat de belangstelling voor de 2-deurs versies van haar C en E klasse terugloopt. Het is niet dat de autoconsument de coupé als carrosserievorm niet meer waardeert. Voorwaarde is wel dat die gecombineerd wordt met een set achterportieren. Daarom heeft Mercedes veel succes met haar CLA. In de eerste 4 maanden van dit jaar was dit model na de A klasse het populairste model van het merk met sterlogo. Zelfs een instituut als de C klasse wordt met een derde meer afzet afgetroefd.

Voor Mercedes is dit reden om zich eens op het achterhoofd te gaan krabbelen: als de CLA zo succesvol is, kunnen wij daar dan niet een vervolg aan geven in de vorm van de CLE? Het antwoord in Stuttgart lijkt “ja” te zijn. Officieel moet de nieuwe modelreeks nog het groene licht krijgen, maar de sterren (no pun intended) staan goed. De CLS is als grote broer van de CLA meer dan 2 keer zo duur dus dat biedt ruimte voor een extra 4-deurs coupémodel. Indien die op de nieuwe C klasse wordt gebaseerd (die eind dit jaar debuteert), dan kan die mooi het prijsgat opvullen.

Het idee is dat de keuzemogelijkheden bij de C worden beperkt tot de smaken sedan (Limousine) en Estate. De kleiner wordende doelgroep voor 2-deurs modellen (met vast of neerklapbaar dak) zal dan bediend gaan worden door de nieuwe, sexy CLE. Dat is veel beter basismateriaal dan een auto die ook als taxi dienst doet. Voor Mercedes is dit belangrijk, want BMW maakt veel meer werk van de nieuwe 4-serie dan bij de binnenkort afzwaaiende editie het geval was. Ook Audi komt met een vervolg op de A5 (Sportback, Coupé en Cabriolet). Mercedes denkt daar het beste op te kunnen reageren met een model dat in de basis even sportief is: de CLE.

De CLE zal net als de nieuwe C klasse (en E klasse) worden gebaseerd op het zogeheten MRA II (Mercedes Rear Architecture) platform. Indien het licht nog dit jaar op groen wordt gezet, kan het modeltype in 2023 verkoopklaar zijn. Mercedes denkt ook de CLE in China (waar de CLS min of meer noodgedwongen nu leverbaar is in 1,5 liter uitvoering) en Noord Amerika kan aanslaan. Echt een wereldauto dus. Speciaal voor Europa komt er een sterk verbeterde 2,0 liter dieselmotor met grotere longinhoud (1.993 cc in plaats van 1.950 cc) en 2 watergekoelde turbo’s, vanzelfsprekend geassisteerd door milde hybride techniek. Dit brandstof besparende systeem zal ook op alle benzinevarianten standaard zijn. Theoretisch laat het MRA platform de montage van een V8 motor toe, maar de AMG versie van de CLE zal het vermoedelijk moeten doen met een 4 cilinder in combinatie met stekker hybride techniek. Van de Polestar 1 weten wij echter dan een dergelijke motoropzet 609 pk aan systeemvermogen kan opleveren. Kom daar in een Audi RS5 of BMW M4 maar eens om …

Reageren is niet mogelijk.