Vernieuwde Mercedes E klasse Coupé en Cabriolet leverbaar in 7 motorvarianten

0

De Mercedes modellen E klasse Coupé en Cabriolet hebben een uitgebreide facelift ondergaan. In maart gingen de sedan (Limousine), de Estate en de avontuurlijke variant All-Terrain al onder het mes. Onderdeel van de opfrisbeurt zijn de introductie van geëlektrificeerde motoren.

Uiterlijk valt de facelift vooral op door de montage van een nieuwe ‘omgekeerde’ grille, die aan de onderzijde breder is dan aan de bovenkant. De nieuwe koplampen, standaard voorzien van LED techniek, zijn wat platter en ‘geniepiger’ dan voorheen. Multi-beam units zijn optioneel leverbaar. Het binnenwerk van de achterlichten heeft een ander uiterlijk gekregen. Ook die exemplaren beschikken over LED techniek.

Andere optische correcties zijn voorspelbaar want die lijken standaard onderdeel uit te maken van een facelift. Denk aan andere bumpers (het voorste exemplaar creëert, zoals we dat ook kennen van de CLA en CLS, samen met de grille een A vorm), nieuwe designs voor de lichtmetalen velgen (waaronder aerodynamische en vrij dichte exemplaren) en een viertal frisse lakkleuren waaronder Graphite Grey Metallic (zie de foto’s van de E klasse Coupé) en Designo Brilliand Blue Magno. Mocht het allemaal niet sportief genoeg zijn, dan is er nog het AMG-Line sportpakket. Ook is het Night Package leverbaar. Dan krijg je donkere sierlijsten en velgen.

In het interieur zien we een nieuw stuurwiel met zogeheten ‘capacitieve’ bediening oppervlakken. De E klasse Coupé en Cabriolet krijgen verder de jongste editie van het multimediasysteem MBUX, dat 2 grote schermen van 10,25 inch combineert en waarvan er één direct achter het stuur is geplaatst. Uiteraard kan men op het centrale display Apple CarPlay of Android Auto gebruiken. Optioneel zijn zelfs XXL schermen van 12,3 inch mogelijk. Om het MBUX systeem te bedienen is er nu een touch pad in plaats van een draaischijf. Ook is er het ‘Hey Mercedes’ spraakherkenning systeem.

Mercedes meldt ook het gebruik van andere afwerking materialen. De meeste items die je op de interieurfoto’s ziet, zullen overigens waarschijnlijk niet standaard zijn. Voor de dikke lederen sportstoelen, de rode stiksels, de koolstofvezel inlegpanelen en dergelijke moet men extra betalen. Mercedes breidt de lijst standaard veiligheidssystemen uit met onder andere Active Brake Assist; een systeem dat indien nodig zowel remt voor stilstaande voertuigen als voor voetgangers. Dankzij Active Stop-and-Go kan de E klasse tot een tempo van 60 km/u netjes in het midden van zijn baan blijven en remmen voor voorliggers.

Zoals gezegd wordt deze facelift van de 2-deurs versies van de E klasse gecombineerd met motorische vernieuwingen. Net zoals in de andere carrosserievarianten treffen wij voortaan onder de kap mild hybride benzine en diesel blokken aan. Zowel de Coupé als de Cabriolet worden leverbaar met een 265 pk sterke oliegestookte 2,0 liter motor die is voorzien van een 48 volt EQ Boost systeem dat in staat is om tijdelijk 20 pk en 180 Nm te leveren. Dat drukt niet alleen het verbruik, maar zorgt ook voor extra vermogen en koppel.

Het modellengamma omvat verder de 194 pk / 400 Nm leverende E 220d (optioneel met 4Matic vierwielaandrijving) en de 400d 4Matic. De laatste heeft een 3,0 liter motor van 340 pk / 700 Nm onder de kap. Op benzinevlak staan de 197 pk / 320 Nm leverende E 200 (eveneens optioneel als 4Matic), de E 300 met 258 pk / 370 Nm en de 362 pk / 520 Nm sterke E450 4Matic op het menu. De laatste is een 3,0 liter grote 6 cilinder lijn unit. Het oude V6 blok is eindelijk komen te vervallen. Alle benzinemotoren zijn uitgerust met de in de vorige alinea genoemde milde hybrid techniek en kunnen dus als ‘EQ Boost’ voor extra vermogen en koppel zorgen.

Een stekker variant is echter niet beschikbaar voor de E klasse Coupé of Cabriolet. Het brede motorenpalet biedt 194 tot 367 pk. Er is daarnaast nog een AMG versie, de E 53 4Matic+. Deze 435 pk / 520 Nm uitvoering met 3,0 liter 6 cilinder lijn motor werd ook opgefrist. Dankzij EQ Boost techniek is er tijdelijk 22 pk / 250 Nm extra beschikbaar. Het schakelwerk wordt verzorgd door de AMG Speedshift 9 automaat met dubbele koppeling. Deze verdeelt de krachten middels een vierwielaandrijving systeem. De Mercedes-AMG E klasse 53 4Matic+ Coupé en Cabriolet sprinten in respectievelijk 4,4 en 4,6 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid van carrosserievarianten bedraagt 250 km/u, maar tegen betaling wordt de begrenzer verlegd naar 270 km/u.

In tegenstelling tot de Coupé en Cabriolet versies van de C klasse moeten dit tweetal het net zoals voor de facelift zonder hardcore AMG 63 varianten doen. Van buiten zijn de 53 versies wederom te herkennen aan hun sportievere bumperwerk en aan de 4 ronde uitlaten. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar die zijn eigenlijk veel gaver dan enorme stortkokers. Alleen even de emblemen eraf laten halen; dan is deze helemaal af. Nieuw is onder meer de komst van het AMG Dynamic Plus Package; een pakket waarmee de sportieve uitvoering voor het eerst ook in een Race programma met Drift modus in te stellen is. Daarnaast is er het AMG Carbon Fibre Package II met nóg meer koolstofvezelspulletjes ter verfraaiing van de strakgetrokken E 53.

De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. Die volgen later dit jaar (namelijk in juli) in de aanloop naar de marktintroductie.

Reageren is niet mogelijk.