Moederbedrijf Mercedes-Benz beperkt kwartaalverlies

0

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, heeft afgelopen kwartaal een flink verlies geleden als gevolg van de corona crisis. Maar de autofabrikant heeft desondanks de indruk dat de markt sneller herstelt dan verwacht.

In de voorlopige cijfers voor het tweede kwartaal gaat het Daimler concern vooralsnog uit van een operationeel verlies van 1,682 miljard euro. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz komt volgende week met definitieve kwartaalcijfers naar buiten.

De autobranche ging afgelopen maanden gebukt onder massale gedwongen sluitingen van showrooms en fabrieken. In veel landen kwamen hierdoor zowel de autoverkopen als de productie tijdelijk stil te liggen. Maar in juni was het volgens Daimler toch weer aardig druk in de showrooms. Ook kon in het gros van de fabrieken de productie worden herstart. Daardoor kon er afgelopen maand sterk worden gepresteerd.

Daimler meldt in zijn voorlopige kwartaalcijfers dat het herstel daardoor sterker was dan eerder werd verwacht. Eerder hield het bedrijf rekening met een verlies van 2,069 miljard euro. “Het is een complex kwartaal geweest”, zegt topman Ola Källenius. “Dankzij ons gamma kunnen wij nu profiteren van het opveren van de markt. We zijn optimistisch over de toekomst, maar er is nog veel werk te doen”.

De onderneming heeft aangekondigd dat het gaat stoppen met het bouwen van sedan modellen uit de C klasse in de Verenigde Staten en Mexico. Die stap is onderdeel van bredere kostenbesparende maatregelen om de productie te stroomlijnen. In dit kader gaat Daimler 20.000 arbeidsplaatsen schrappen, zo melden Duitse media. De Smart fabriek in het Franse Hambach is te koop gezet. In de wandelgangen valt te vernemen dat Ineos daar belangstelling voor heeft als productielocatie van de Grenadier terreinwagen.

Daimler doet zelf geen uitspraken over een mogelijke reorganisatie, maar stelt alleen dat de liquide middelen van het bedrijf met 200 miljoen euro zijn toegenomen tot 9,5 miljard euro. Eerder hield het bedrijf rekening dat door de corona crisis de kaspositie met circa 2 miljard euro zou afnemen. Het Duitse autoconcern slaagde er, mede door strikte kostenbeheersing, dus zelfs in om een positieve kasstroom van 685 miljoen euro te realiseren.

Zonder buitengewone lasten kwam het verlies uit op 708 miljoen euro, oftewel afgerond 1 miljard euro minder. Maar Daimler diende onder meer 687 miljoen euro te reserveren voor het stroomlijnen van het wereldwijde productienetwerk en reduceren van de capaciteit in Hambach, Tuscaloosa en Aguascalientes. Mercedes-Benz Cars & Vans leed een bruto verlies van 1,125 miljard euro, terwijl analisten eerder hadden gerekend op 1,4 miljard euro.

“Dit is een complex kwartaal geweest. We hebben pro-actieve besluiten genomen over de kosten en uitgaven en ons intens geconcentreerd op management van het werkkapitaal. Wij waren vervolgens in staat om de kansen te grijpen die het marktherstel bood dankzij onze aansprekende productlijn. Wij hebben dit kwartaal ook belangrijke strategische partnerschappen aangekondigd op het gebied van elektrificatie en voertuigsoftware voor autonome rij taken die ons goed positioneren voor de toekomst. Er is echter meer te doen. Onze systematische inspanningen om het break even punt van de onderneming te verlagen met kostenbesparingen en aanpassingen van de productiecapaciteit zullen door moeten gaan”, aldus Källenius.

Reageren is niet mogelijk.