Prijzen vernieuwde Mercedes E-klasse zijn bekend

0

Mercedes-Benz heeft de prijzen van de vernieuwde E-klasse Limousine en Estate bekendgemaakt.

Bij de Duitser zijn een groot aantal verbeteringen doorgevoerd. Het design is “sportief aangescherpt”, waarbij met name het front een frissere uitstraling zou hebben gekregen. De koplampen zijn ondergebracht in smallere behuizingen (zie hoofdfoto) en zijn voortaan standaard voorzien van volledige LED techniek. Het aanbod varieert van de E 200d tot de AMG E 53 4Matic+. De prijzen beginnen bij 59.735 euro voor de eerstgenoemde uitvoering.

Een kenmerk van de verbeterde E-klasse is de nieuwste generatie rij assistentiesystemen die de bestuurder ondersteunen. Dit resulteert volgens Mercedes-Benz in een bijzonder hoge actieve veiligheid: de auto kan reageren als de bestuurder dat niet doet. De hands-off herkenning werkt nu op een capacitieve basis. Dit verhoogt het bedieningscomfort bij gedeeltelijk geautomatiseerd rijden. Want om de assistentiesystemen te laten weten dat de bestuurder nog steeds controle heeft over de auto, is het voldoende dat hij het stuurwiel vasthoudt. Voorheen was een stuurmoment (dat wil zeggen een lichte stuurbeweging) nodig als feedback. Het nieuwe stuurwiel is voorzien van een sensor mat in de krans.

De vernieuwde E-klasse wordt standaard geleverd met een actieve rem assistent die in veel situaties autonoom kan remmen om een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Het systeem is ook in staat om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers bij gangbare stadssnelheden en kan, afhankelijk van de situatie, zelfs aanrijdingen voorkomen. Als onderdeel van het rij assistentiepakket is dit nu ook mogelijk bij afslaan over een tegemoetkomende rijbaan. Enkele ‘Intelligent Drive’ functies kunnen optioneel worden toegevoegd aan het rij assistentiepakket. Zo is er de actieve snelheidslimietassistent, die gebruikmaakt van kaartgegevens en informatie van de verkeersbordenassistent om te reageren op wijzigingen in de snelheidslimiet. Een routegebaseerde snelheidsaanpassing voor bochten, rotondes, tolstations, T-kruisingen en voor het afslaan op autosnelwegen/doorgaande wegen behoort ook tot het functiepakket. Wanneer de bestuurder de actieve afstandsassistent Distronic met routegebaseerde snelheidsaanpassing inschakelt, kan de E-klasse nu zelfs reageren op gegevens van LiveTraffic Information.

Bij het rijden in een file op de snelweg is de actieve file-assistent in de meeste gevallen in staat om bij snelheden tot circa 60 km/h het volgen van de rijstrook en het bewaren van de veiligheidsafstand uit te voeren. De auto kan tot een minuut na het tot stilstand komen automatisch herstarten. Op wegen met meerdere rijstroken kan de actieve stuurassistent de bestuurder ondersteunen met de noodrijbaan functie, die ervoor zorgt dat de auto buiten het midden van de rijstrook blijft. Op snelwegen wijst de auto zijn bestuurder bij snelheden onder 60 km/u op gedetecteerde rijstrookmarkeringen en past hij zwermintelligentie toe om zich te laten oriënteren door voertuigen in de directe omgeving van de auto. Als er niets wordt gedetecteerd, baseert de E-klasse zich op zijn voorligger, net als voorheen.

E-Klasse is standaard voorzien van 2 grote 10,25 inch displays die voor een wide screen look naast elkaar zijn geplaatst. Exemplaren van het formaat 12,3 inch zijn optioneel leverbaar. De informatie in het combi-instrument en op het mediadisplay is volgens Mercedes-Benz goed afleesbaar op de grote schermen met hoge resolutie. “Een emotionele weergave met hoogwaardige graphics levert een belangrijke bijdrage aan een intuïtieve bedieningsstructuur, die nu ook toegankelijk is via het aanraakgevoelige oppervlak van het mediadisplay”, zo meldt de autofabrikant.

Een uniek kenmerk van MBUX (Mercedes-Benz User Experience) is het zelflerende vermogen dankzij kunstmatige intelligentie. Met zijn voorspellende functies anticipeert MBUX bijvoorbeeld op wat de gebruiker wil. Wie bijvoorbeeld tijdens de thuisreis vaak op dinsdag een bepaalde persoon belt, krijgt op deze dag van de week dit telefoonnummer als suggestie in het display te zien. Andere hoogtepunten zijn de standaard touchscreen bediening van het mediadisplay en het gebruik van Augmented Reality technologie voor het navigatiedisplay wanneer de navigatiefunctie actief is. Een videobeeld van de omgeving wordt daarbij aangevuld met nuttige navigatie-informatie: pijlen of huisnummers worden bijvoorbeeld automatisch direct op het beeld in het mediadisplay gecombineerd. Het systeem helpt de bestuurder ook bij verkeerslichten: als de E-klasse vooraan staat bij de verkeerslichten, wordt de actuele verkeerslichtsituatie getoond. Deze nieuwe functie is een hulpmiddel als de verkeerslichten moeilijk te zien zijn. De optionele MBUX interieurassistent maakt bovendien intuïtieve bediening van diverse comfort- en MBUX functies mogelijk door middel van bewegingsherkenning.

Het Energizing comfortprogramma bundelt verschillende comfortsystemen in de auto en maakt gebruik van muziek- en lichtstemmingen en een aantal massage modi voor een breed scala aan wellness programma’s. Nieuw is de Coach. Deze functie is gebaseerd op een intelligent algoritme en beveelt een van de programma’s aan die geschikt zijn voor de bestuurder en de situatie. Als een Garmin wearable is geïntegreerd, optimaliseren persoonlijke waarden zoals het stressniveau of de kwaliteit van de slaap de nauwkeurigheid van de aanbeveling. Het doel is dat passagiers zich goed en ontspannen voelen, zelfs tijdens veeleisende of monotone ritten. Het ‘PowerNap’ programma is beschikbaar in de stekker hybride uitvoeringen van de E-klasse, wat volgens Mercedes-Benz handig is bij bijvoorbeeld het nemen van een pauze op een parkeerplaats of bij het laden van de accu onderweg. Het programma heeft 3 fasen (in slaap vallen, slapen en wakker worden) en kan de fitheid van de bestuurder verbeteren en nieuwe energie leveren.

De voertuigbescherming optiepakketten Urban Guard en Urban Guard Plus zijn optioneel leverbaar. Het eerste pakket bestaat uit een diefstalsysteem, een wegsleep beveiliging met zichtbare & hoorbare waarschuwing bij een gedetecteerde positieverandering, een alarmsirene, interieurdetectie (wordt geactiveerd bij bewegingen in het interieur) en een voorbereiding voor diefstal & parkeerbotsing detectie. Urban Guard Plus voertuigbescherming kan een gestolen auto tracken.

Reageren is niet mogelijk.