Duitse auto-industrie ontkomt niet aan grote ontslagronde

0

De Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer heeft (weer) gesproken: de tijd dringt en de industrietal moet zich versneld aanpassen aan de nieuwe marktsituatie.

De corona pandemie heeft een aantal latente problemen van de auto-industrie blootgelegd. Daar moet de branche versneld mee aan de slag, zo stelt Dudenhöffer, die onder andere verbonden is aan het Car Center Automotive Research in Duisberg, in Duitse media. Volgens de professor dringt de tijd en moeten autofabrikanten hun productiecapaciteit aanpassen aan de marktsituatie. Dudenhöffer verwacht dat het herstel in Europa en Noord Amerika nog lang op zich zou kunnen laten wachten. Hij stelde eerder ook al dat de Duitse industrie met een overschot aan geproduceerde auto’s te maken krijgt als gevolg van een teruglopende vraag.

Volgens Dudenhöffer zijn de resultaten van autofabrikanten over het eerste halfjaar zeer uiteenlopend. Zo zag Toyota de autoverkoop met 29 procent dalen, maar wist de automaker nog 533 euro per verkochte auto te verdienen, terwijl de verkoop bij Volkswagen Groep met 28 procent terugviel en er per auto een verlies van 415 euro werd geleden. Bij BMW was een vergelijkbare afzetontwikkeling (-23 procent) zichtbaar en moest er per verkochte auto 1.100 euro worden bijgepast. Dit verschil illustreert volgens Dudenhöffer welke aanpassingen fabrikanten als Volkswagen en BMW moeten doen: hun kostenbasis verlagen zodat er ook bij sterk verminderde verkopen nog geld kan worden verdiend. De autoprofessor noemt in dit verband ook PSA, na de Volkswagen Groep de nummer 2 van Europa. Die verdiende 707 euro per verkochte auto. Om maar niet te spreken van Tesla, dat bijna 3.000 euro winst per exemplaar maakte en daarnaast ook investeerde in nieuwe fabrieken.

Het verlagen van de kosten is volgens Dudenhöffer dus het devies, en dat zal niet zonder ontslagen gaan. Volgens de professor staan er in de Duitse auto-industrie 100.000 banen op de tocht. Om de productie af te stemmen op de vraag, dient de output van de Europese autofabrieken volgens hem dit jaar flink te worden verlaagd. Hij raamt dan de verkoop dit jaar in onze marktregio zal blijven steken op 12 miljoen exemplaren. “Daarmee ontstaat een overcapaciteit van 7 miljoen auto’s. Dat de hiermee gepaard gaande extra kosten gedurende langere tijd in stand worden gehouden, is hoogst onwaarschijnlijk, want langere perioden van verlies kunnen fabrikanten zich in de huidige zwaar concurrerende automarkt niet permitteren”. Met name bij het Volkswagen concern zijn volgens Dudenhöffer ingrijpendere aanpassingen nodig. De Duitse auto-expert vindt dat de tijd dringt. “Volkswagen heeft de laatste maanden sterk geprofiteerd van de goede gang van zaken in China, terwijl PSA daar nauwelijks vertegenwoordigd is. “Bovendien wordt de voorsprong qua schaalvoordelen van de Volkswagen Groep minder groot als PSA de fusie met Fiat Chrysler Automobiles rond heeft”.

Reageren is niet mogelijk.