De nieuwe Mercedes-Benz C-klasse beleeft binnenkort zijn debuut. Maar om te weten hoe die er uit gaat zien, hoef je niet op de officiële onthulling te wachten. Op internet circuleren namelijk al diverse foto’s.
De gelekte foto’s van de nieuwe C-klasse bevestigen dat hij, anders dan zijn voorganger, in autoland niet veel stof zal doen opwaaien. Mercedes-Benz houdt voor de vijfde editie van zijn Audi A4 en BMW 3-serie concurrent vast aan het silhouet van het huidige model. Dit betekent dat ook de nieuwe C-klasse een relatief korte kofferklep krijgt, een vrij rechte raamlijn en een lange motorkap. Prima. Wat minder ‘prima’ is, is dat de verlichting behoorlijk verandert en het resultaat is niet perse spannender of sportiever. Maar het was voor Mercedes-Benz belangrijk dat de nieuwe C klasse optisch aansluiting zou zoeken bij de jongste S klasse. Die strategie is niet nieuw, maar de ene keer pakt het beter uit dan de andere keer.
Ook aan de achterkant zien we duidelijk overeenkomsten met Mercedes’ grootste sedan. In tegenstelling tot wat bij het uitgaande model het geval is, lopen de achterlichten nu door tot in de achterklep. De E klasse kreeg dergelijke lampunits al vorig jaar bij zijn ingrijpende facelift. Al met al is de vormgeving van de nieuwe C klasse meer evolutie dan revolutie. Als je de huidige designtaal van Mercedes een beetje kent, dan kon jij je waarschijnlijk al inbeelden hoe de vijfde editie er uit zou gaan zien. Van een verrassingseffect is dus geen sprake en dat is eigenlijk wel jammer. Het grootste discussiepunt wordt vermoedelijk de eliminatie van de ster op de motorkap.
Er zijn eveneens foto’s gelekt van het dashboard van de nieuwe C klasse. Dat lijkt, hoe kan het ook anders, ook behoorlijk op de boordplank van de S klasse. Centraal in het dashboard staat een enorm verticaal geplaatst aanraakscherm dat bij het infotainment systeem hoort. Uiteraard bevindt zich achter het stuur een digitaal instrumentarium. Het grootste designverschil ten opzichte van de S klasse zit hem in de rondere vormen. Zo loopt de middentunnel bij de C klasse vloeiend over in het dashboard en zijn de ventilatieroosters vrijwel rond. Bij de S klasse heeft Mercedes-Benz gekozen voor een hoekigere vormgeving. Voor de rest is wederom gekozen voor een klassieke, barokke stijl. Enerzijds heb je de retro elementen en prachtig bewerkt hout en anderzijds domineren hightech displays.
De nieuwe C klasse wordt uitsluitend leverbaar met 4-pits 2,0 liter benzine- en dieselmotoren. Grotere blokken met meer cilinders zijn niet gepland. Ook alle toekomstige AMG versies zullen het straks dus met 2 tot 4 pitten minder moeten doen, maar dankzij stekker hybride techniek kunnen wij wel rekenen op een systeemvermogen van minimaal 510 pk. Wat elektrische assistentie voor de Nederlandse prijsstelling kan doen, weten wij inmiddels van de McLaren Artura. De nieuwe Mercedes-AMG C 63 gaat de Audi RS4 en de BMW M3 dus in ieder geval qua prijs verslaan! Voor de minste goden uit het gamma is er milde hybride techniek op basis van een 48 Volt systeem. Daartussenin zitten dan Mercedes-Benz varianten met plug-in hybride techniek. Een volledig elektrische C klasse is niet gepland.
De focus op 4 cilinder varianten heeft niet alleen maar milieuvoordelen. Ook de rijkwaliteiten profiteren daar van, want het onderstel van de nieuwe C klasse kon zo volledig worden afgesteld op relatief lichte motoren. Aanpassingen voor zware 6 cilinder of V8 blokken waren niet nodig. Mercedes heeft ook veel geld gestoken in een compleet nieuw type achteras. Deze moet eveneens zorgen voor een nog hoogwaardiger weggedrag. Luchtvering behoort niet meer tot de opties, maar de klant zal wel kunnen kiezen voor vierwielsturing en/of 4Matic techniek (standaard op de duurste versies; de minder potente uitvoeringen worden indien er niet bijbetaald wordt geleverd met achterwielaandrijving).
De nieuwe C klasse (W206) wordt met als de huidige editie leverbaar in diverse carrosserie varianten. Naast deze sedan (‘Limousine’ genaamd) debuteert op korte termijn ook een Estate uitvoering. Een Coupé staat voor 2022 op de rol, samen met de C klasse All-Terrain. Dat is een avontuurlijk ogende, iets hoger op zijn poten staande variant van de Estate. De nieuwe C klasse Cabriolet zal in 2023 worden voorgesteld, als de open variant van de huidige E klasse uit productie wordt genomen. Mercedes verwacht in de zomer de eerste exemplaren van de nieuwe modelgeneratie bij de dealers af te kunnen leveren.