Timmermans draait benzine- en dieselauto de nek om

0

Er komt in 2035 een einde aan auto’s met een verbrandingsmotor. Ook voor plug-in hybride modellen valt dan het doek. Maar elektrische auto’s worden een stuk aantrekkelijker. Dat blijkt uit de klimaatplannen die euro commissaris Frans Timmermans later deze maand gaat presenteren.

In december hebben Europese leiders, onder wie onze premier Mark Rutte, afgesproken om de klimaatdoelen aan te scherpen. De gemiddelde CO2-uitstoot in de Europese Unie moet in 2030 zijn gedaald met 55 procent ten opzichte van het jaar 1990. De voorstellen van Timmermans om die doelstelling te halen, leiden tot grote veranderingen voor automobilisten.

De bedoeling is dat in 2035 een einde komt aan de verkoop van personenwagens met een verbrandingsmotor. Dat geldt ook voor plug-in hybrides. Autoconsumenten die denken met zogeheten PHEV modellen de versnelde afschrijving dans te kunnen ontspringen, geloven dus in een illusie. In de conceptstukken van Timmermans staan nu nog geen definitieve getallen. Als “100 procent uitfasering” wordt afgesproken, betekent dat het volledig verdwijnen van modellen met een verbrandingsmotor onder de kap, maar “95 procent uitfasering” kan ook nog een mogelijkheid zijn. In dat geval zijn er uitzonderingen mogelijk.

Timmermans wil de aanschaf van elektrische auto’s fors gaan stimuleren. Er komen hiertoe meer laadstations. Langs alle hoofdsnelwegen moet om de 150 kilometer een locatie beschikbaar zijn waar stroom kan worden getapt, zo is de bedoeling in de voorlopige plannen. Lidstaten moeten genoeg laadcapaciteit beschikbaar hebben, afhankelijk van het aantal elektrische auto’s in hun land. Dat betekent: hoe meer elektrische auto’s er in een bepaald land op de weg zijn, hoe meer laadcapaciteit beschikbaar moet worden gesteld. Als tussendoel voor 2030 wordt gesteld dat 60 procent van de nieuw verkochte auto’s in Europa  elektrische is.

Daarnaast wil Timmermans de CO2-uitstoot, veroorzaakt door auto’s, gaan beprijzen. Dat gaat niet via een rechtstreeks belasting voor automobilisten, maar via het kopen van uitstootrechten. Tankstations moeten die uitstootrechten gaan kopen. Zij betalen voor de CO2-vervuiling en via dit systeem worden die bedrijven gedwongen om sneller te verduurzamen. Dat gaat gegarandeerd leiden tot hogere prijzen voor fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel. Dit systeem moet miljarden euro’s opleveren. Dat geld wordt in een sociaal klimaatfonds gestopt, om zo de inwoners van de lidstaten te helpen om elektrische auto’s te kopen.

Timmermans presenteert zijn voorstellen later deze maand. Daarna moeten de lidstaten en het Europees Parlement het eens worden. Er wordt veel tegenstand verwacht. Lidstaten vrezen dat de rekening belandt bij automobilisten. Zo is bijvoorbeeld Frankrijk huiverig voor een herhaling van de protesten van ‘gele hesjes’, ontstaan uit onvrede over stijgende benzineprijzen. Het Europees Parlement vindt de plannen waarschijnlijk juist niet ver genoeg gaan.

Reageren is niet mogelijk.