Autofabrikanten vrezen langdurige chiptekorten

0

De grote Duitse autofabrikanten Volkswagen, BMW en Mercedes’ moederbedrijf Daimler ­verwachten niet dat de chip­tekorten die de auto-industrie teisteren, snel zullen verdwijnen. Ola Källenius, de baas van Mercedes-Benz, denkt dat de problemen tot ver in 2023 kunnen aanhouden. Volkswagen deelt die mening. BMW waarschuwt dat de problemen met de halfgeleiders nog “vele maanden” kunnen duren.

Daimler zag zich onlangs ­genoodzaakt de prognoses voor dit jaar neerwaarts bij te stellen. Daarbij verwacht de autoproducent van Mercedes en Smart dat de verkopen dit jaar op hetzelfde niveau zullen uitkomen als vorig jaar. Eerder werd er door Källenius nog op een “aanzienlijke stijging” van de verkoop gerekend. Maar Mercedes is dit kwartaal getroffen door fabriekssluitingen in Maleisië, dat in de afgelopen jaren uitgroeide tot een belangrijk centrum voor het testen en verpakken van chips. Chipbedrijven als Infineon Technologies, NXP Semiconductors en STMicroelectronics behoren tot de belangrijkste leveranciers van de auto-industrie. Alle drie deze bedrijven hebben fabrieken in het land.

Ook BMW baas Oliver Zipse ­rekent erop dat de tekorten nog lang zullen aanhouden: ‘Wij zeiden enkele weken geleden dat de tweede helft van het jaar moeilijker zou worden en dat is wat wij nu zien”, aldus de CEO. “De leveringssituatie van microchips is moeilijker geworden en dit probleem zal nog vele maanden blijven bestaan”. Of hierdoor de marktintroductie van de nieuwe i4 (foto) zal worden vertraagd, wilde Zipse niet zeggen.

Reageren is niet mogelijk.