Primeur: test R1S, de elektrische SUV van Rivian

0

Inmiddels is er aardig wat keuze als je 35.000 euro of meer te besteden hebt aan een volledig elektrische auto. Maar naar een model met 7 zitplaatsen moet je nog goed zoeken. De startende automaker Rivian gaat dat veranderen met de lancering van zijn tweede voertuig, de R1S. Een select aantal autojournalisten kon een paar dagen in de staat New York met de R1S kennismaken om erachter te komen hoe hij presteert, zowel op de weg als daarbuiten.

Op het asfalt is de R1S verrassend wendbaar en comfortabel. Althans, dat is de kwalificatie die kan worden gegeven aan het op één na duurste model uit de range waarmee Rivian mij op pad stuurde. Deze uitvoering heeft 4 elektromotoren en het grotere batterijpakket. Elk wiel wordt aangedreven door zijn eigen motor, waardoor onafhankelijke Torque Vectoring voor en achter mogelijk is. De motoren die de voorwielen aandrijven, leveren 415 pk met een koppel van 600 Nm, terwijl de motoren achter 420 pk en 630 Nm sterk zijn, wat de ‘quad’ versie van de R1S een enorm totaal van 835 pk en 1.230 Nm geeft. De sprint van 0-100 km/u duurt naar schatting 3 seconden. Het standaard batterijpakket geeft ongeveer 420 kilometer rijbereik, terwijl de grotere variant van de testauto ruim 500 kilometer actieradius oplevert. Daarnaast is er nog een ‘max pack’ waarmee men circa 650 kilometer ver zou moeten kunnen komen.

RivianR1Stest15

De testrit vond plaats op een drukke 2-baans route door kleine steden met lage snelheidslimieten. Het was daarom moeilijk om een idee te krijgen van de beloofde 835 paarden, maar een paar korte acceleraties gaven in ieder geval aan hoe snel de R1S kan zijn. Een meer blijvende indruk op de weg was hoe weinig windgeruis zijn weg naar de cabine vindt bij het tijden op de snelweg. De R1S heeft 10 rij modi, waaronder All-Purpose, Sport, Conserve, Off-Road en Towing, met een verzameling sub modi onder de Off-Road stand. Daarvan is de Soft Sand modus nieuw en inmiddels via een over-the-air update ook beschikbaar voor eigenaren van een R1T (de pick-up variant), dit na feedback van klanten. Naast deze modi is er ook een Drift Mode, die ik vanaf de passagiersstoel mocht ervaren in een R1T die werd bestuurd door Max Koff, de directeur van Vehicle Dynamics. De R1S krijgt deze modus ook, maar Rivian laat weten dat die nog niet door journalisten kan worden getest, althans niet in de R1S waar het tijdens dit bezoek om te doen was. Dat heeft te maken met de algehele afstelling van het onderstel. Rivian schat blijkbaar is dat er met de SUV minder zal worden gescheurd dan met de pick-up.

RivianR1Stest2

Het selecteren uit het menu met rij modi gebeurt met behulp van een 15,6 inch groot touchscreen, dat ook vrijwel al het andere regelt: infotainment, klimaat, stoelpositie en spiegels, plus details over bijvoorbeeld de laadstatus. Er zijn geen knoppen behalve een paar tuimelaars aan elke kant van het stuur. Vanaf de voorstoel ziet het interieur van de SUV er hetzelfde uit als bij de pick-up. In elke modus kan men via het touchscreen de rijhoogte aanpassen (variërend van 24 centimeter in de laagste stand tot maximaal 38 centimeter), evenals 3 niveaus van rem regeneratie. De All-Purpose en Sport modi waren mijn favorieten voor het verharde weg gedeelte van de test, omdat deze 2 standen voldoende stuurfeedback en controle boden, zonder de passagiers in het nauw te brengen. De meest oncomfortabele modus was de Conserve stand die de R1S in de laagste rijhoogte zet in combinatie met voorwielaandrijving en het hoogste regeneratieve remvermogen. Rivian bevestigde dat deze modus het meest geschikt is voor soepel rijden op de snelweg, en niet voor de kronkelende 2-baanswegen van de test, omdat de R1S in zijn laagste ophangingshoogte bijna elke golving en hobbel rechtstreeks aan de cabine doorgeeft. De Off-road van de R1S is zonder meer indrukwekkend maar waarschijnlijk niet relevant voor Nederland.

RivianR1Stest3

Van buitenaf deelt de R1S veel visuele kenmerken met de R1T. De SUV is liefst 44 centimeter korter dan zijn pick-up broer, maar heeft nog steeds voldoende bruikbare ruimte binnenin. Met beide achterste zitrijen neergeklapt, is er een laadcapaciteit van Volvo XC90 omvang.

RivianR1Stest8

Ondanks het lengteverschil is het leeggewicht van ruim 3.100 kilo voor beide carrosserievarianten (R1T en R1S) hetzelfde. De R1S heeft dezelfde licht signatuur, zowel voor als achter, als de R1T, met daglichten in lus vorm die horizontaal van links naar rechts lopen.

RivianR1Stest

De SUV heeft ook een enorm panoramisch dak, standaard voor de hele modellijn. Het glazen gedeelte strekt zich uit van de voorstoelen tot de achterbank waardoor het interieur open en luchtig aanvoelt, wat best prettig is als je op de achterbank zit. Helaas is er geen zonnescherm voor dat glazen paneel, en hoewel Rivian aanvankelijk een elektro/chroom glazen dak beloofde dat met een druk op de knop (vermoedelijk in het touchscreen) ondoorzichtig zou worden, is die functie blijkbaar nooit in productie gegaan. Nu is er alleen getint glas tussen jou en de zon, wat gewoon niet genoeg is. Maar nogmaals, dit is ook een trend die we elders in de arena van elektrische auto’s hebben gezien (bij de Ford Mustang Mach-E bijvoorbeeld, en bij verschillende modellen van Tesla) en dat is geen goede ontwikkeling.

RivianR1Stest10

De zitplaatsen op de tweede rij hebben een in 40/20/40 verhouding splitsbare rugleuning met voldoende beenruimte voor een paar volwassenen van 1,80 meter om daar comfortabel vervoerd te kunnen worden tijdens een lange rit. De stoelen zijn stevig, maar comfortabel en de rugleuningen kunnen kantelen voor meer comfort. De buitenste stoelen kunnen worden verschoven om meer ruimte te bieden aan vracht of passagiers op de derde rij. Die passagiers zouden idealiter kleinere volwassenen moeten zijn, omdat een lange rit aldaar voor iedereen vrij snel oncomfortabel kan worden. Het helpt als passagiers op de tweede rij hun stoel niet helemaal naar achteren schuiven. Om toegang te krijgen tot de derde rij, trek je aan een hendel op de rugleuning van de tweede rij om de stoel naar voren te schuiven en neer te klappen. Het is geen elegante oplossing, maar het is te doen als je lenig bent. Het in- en uitstappen kan sowieso lastig zijn, ook voorin, omdat de hoge vloer en de lage daklijn zorgen voor een ongebruikelijke combinatie van bukken met je hoofd en tegelijkertijd je knieën naar je borst trekken. De tweede rij is echter gemakkelijker qua in en uit stappen, en Rivian had een testvoertuig beschikbaar met een babyzitje en een stoel verhoger, om zo te demonstreren hoe gemakkelijk het is om wiebelige kinderen veilig op de stoelen op de tweede rij te plaatsen.

RivianR1Stest11

Er zijn een 8-tal USB-C poorten die handig verspreid zijn over de cabine van de R1S. Het meest opvallend zijn de 2 aan de achterkant van de hoofdsteunen van de voorstoelen, zodat ouders tablets kunnen aansluiten tijdens lange autoritten. Er zijn ook 2 verborgen USB-C poorten op de derde rij onder een paar armleuningen die ook handige opbergruimte voor tablets bieden. Daarnaast is er een kampluidspreker die tevens dienst doet als lantaarn annex een zaklamp. Die zit, net als de paraplu in een Skoda of Rolls-Royce, verborgen in de rand van het bestuurdersportier.

RivianR1Stest14

Omdat de R1S een volledig elektrisch voertuig is, krijg je ‘natuurlijk’ een kofferruimte voorin. Die is groot genoeg voor een paar rolkoffers.

RivianR1Stest12

Onder de vloer van de ‘echte’ bagageruimte achterin is plek voor het optionele reservewiel en een EHBO-doos. Het onderste gedeelte van de achterklep klapt omlaag en kan maximaal 225 kilo dragen. In de buurt bevinden zich een paar stopcontacten en nog meer USB-C poorten, zodat jij op de achterklep kunt zitten en van het weer kunt genieten, maar toch stroom hebt.

RivianR1Stest5

Hoewel de R1S dankzij zijn volledig elektrische aandrijflijn capabel, comfortabel en tamelijk uniek is in het segment voor grote SUV modellen, bevindt Rivian zich nog steeds erg in de opstartmodus en zijn er nog een paar kleine probleempjes waar het bedrijf aan blijft werken uit, zelfs nu er al auto’s richting de consument gaan. De bugs die nog moeten worden opgelost zijn meestal van softwarematige aard. In de testauto had ik een niet reagerend klimaatbeheersingssysteem achterin. Ook was er op geen enkele manier contact te krijgen tussen het touchscreen in het dashboard en het 6,5 inch exemplaar achterin. Bovendien zijn zowel Apple Carplay als Android Auto niet beschikbaar in de voertuigen van Rivian. Men kan echter Alexa gebruiken om alles te regelen, van klimaat tot navigatie, zodra men zich heeft aangemeld via de Amazon account.

RivianR1Stest13

De prijzen van het basismodel Explore beginnen bij omgerekend 100.000 euro. Die uitvoering beschikt over de tweemotorige vierwielaandrijving set-up met het standaard batterijpakket. De grotere accu set kost 8.000 euro extra. De Adventure trim voegt nog eens ruim 7.000 euro toe aan de rekening, terwijl de eersteklas quad motor uitvoering minimaal 120.000 euro moet opbrengen. En dan hebben we het nog niet gehad over de opties. Als jij interieurkleuren wilt die iets anders zijn dan standaard zwart, dan moet je 2.000 euro aan het te betalen bedrag toevoegen. ‘Gelukkig’ zijn de prijzige offroad opties niet heel relevant voor Nederland, dus die laat ik buiten beschouwing. Maar een reservewiel kost 700 euro extra.

RivianR1Stest7

 

80%
80%
Awesome

Rivian merkt op dat leveringen voor de meest betaalbare R1S "naar verwachting" in 2024 beginnen. Amerikanen die vandaag een bestelling plaatsen voor een quad motorversie zullen hun R1S eind 2023 geleverd krijgen. Er zouden al ongeveer 90.000 mensen zijn die een bestellingen/reservering gedaan hebben. Of die hun R1S of R1T nog dit jaar geleverd krijgen, is evenwel twijfelachtig omdat Rivian een productie van slechts 25.000 in 2022 beoogd. Kortom, de meeste klanten die al in de rij staan, zullen nog een tijdje moeten wachten. Diegenen die vooraan in de rij staan, zouden wel kunnen rekenen op levering later deze zomer. Maar vertragingen zijn niet ongewoon in het huidige tijdsbestek met aanhoudende chiptekorten. Fora worden overspoeld met klachten van reserveringshouders die inmiddels hun buik vol hebben van het aanhoudende leveringsuitstel. Maar misschien is de R1S het wachten tot wel waard. Hoewel de prijs van een Rivian hoog is, zijn het rijbereik, de terreincapaciteiten, het comfort op verharde wegen en de ruimte in de auto de moeite waard, vooral als jij op zoek bent naar een voertuig dat zowel uniek / onderscheidend als doordacht en functioneel is. Rivian inspireert mensen om meer elektrische avonturen te beleven, zowel op als buiten de gebaande paden, en dat verdient een compliment.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (28)
    5.3

Reageren is niet mogelijk.