Wielnaafmoeren. Wat zijn dat en waarom zijn ze nodig? Wat jij moet weten over beschadiging en vervanging van wielnaven.

0
Featured article

De naaf is een van de belangrijkste onderdelen die zorgen voor de rotatie en fixatie van het autowiel. Hij wordt vastgezet met een moer, een sterk element dat voor een stevige verbinding zorgt. De naafmoer wordt in een speciaal gat geschroefd om de wielen vast te zetten. Als het naaflager verslijt, raakt de naaf tijdens het rijden sterk oververhit, waardoor de moer vast komt te zitten aan de aandrijfas. Als gevolg daarvan is het uiterst moeilijk deze en het wiel zelf te verwijderen. Om een dergelijk geval te voorkomen, is het noodzakelijk tijdig oude onderdelen door nieuwe te vervangen.

De foto van de wielnaaf is genomen van autodoc.nl
De foto van de wielnaaf is genomen van autodoc.nl

De naafmoer bevindt zich in een assemblage, waarvan het werk plaatsvindt onder omstandigheden van hoge temperaturen, mechanische en externe invloeden. Om deze reden wordt voor de vervaardiging gebruik gemaakt van gelegeerd staal met een corrosiewerende coating.

Op het onderdeel zijn, naast de standaard moerelementen, groeven aangebracht. Nadat het vereiste draaimoment is bereikt, wordt daarin een splitpen gestoken of worden zij mechanisch geborgd met een beitel. Aan de buitenzijde van de moer bevinden zich 6 standaard randen.

Naafmoeren zorgen voor de bevestiging van de naaf met het lager op de aandrijfas of as. Bij diagnose- en reparatietoepassingen waarbij de naaf moet worden verwijderd, moet de contramoer worden losgedraaid.

Draai de moer los wanneer u de volgende werkzaamheden uitvoert:

  • vervanging van de voorste lagers;
  • vervanging van achterlagers;
  • slijtage van bouten, draadstangen
  • reparatie van remsysteem
  • vervanging van een voertuig met voorwielaandrijving;
  • afstelling van lagers, controle van het aanhaalkoppel;
  • soorten reparaties waarbij aandrijfassen moeten worden losgemaakt;

Hoe kunt u onaangename gevolgen vermijden en het wiel correct installeren?

  1. Ten eerste, onthoud dat experts niet aanraden de wielmoeren aan te draaien met een blaaspijp – het wordt alleen gebruikt voor het losdraaien van de bouten en het laatste uitrekken van het reeds geïnstalleerde wiel;
  2. Nadat het wiel op de naaf is gemonteerd, worden de moeren met de hand aangedraaid, één voor één, in een sterpatroon – afwisselend tussen de tegenoverliggende uiteinden;
  3. Daarna worden de moeren met een handgereedschap aangedraaid, waarbij de mate van aandraaien wordt gecontroleerd – het belangrijkste is om niet te veel kracht te zetten, want als u te veel kracht zet, loopt u het risico dat de schroefdraad breekt, en te weinig aangedraaide moeren dreigen spontaan los te draaien.

Er zijn verschillende factoren die bijdragen tot een kortere levensduur van de bevestigingsmiddelen. Deze omvatten nalatigheid bij het aandraaien, aanzienlijke slijtage en corrosie van de schijven. Defecten, spaanders en microscheurtjes op het oppervlak van metalen schijven leiden tot loszittende aanspanning. De noodzaak om wielmoeren voor de auto te kopen kan ontstaan nadat de schijven zijn gespoten. Een te dikke verflaag en het contact met de schroefdraad van de wielnaaf leiden tot fouten bij het gebruik van een momentsleutel. Laten we niet vergeten dat bevestigingsmiddelen voortdurend worden aangetast door vocht, zand, vuil. Na verloop van tijd beginnen de schroefdraadverbindingen bedekt te raken met corrosie.

Hoe kiest u de juiste moer voor vervanging? Het is noodzakelijk om zich te laten leiden door het type voertuig, de grootte, de kenmerken van de schijven. Bij de demontage is het niet moeilijk metingen te verrichten of de aanbevelingen van de fabrikant op te volgen. Bij de keuze van niet-originele of analoge wielmoeren is het noodzakelijk hun parameters te vergelijken met het origineel. Het is raadzaam om de voorkeur te geven aan de producten van echt waardige merken. Anders zult u snel weer voor de aankoop van nieuwe bevestigingsmiddelen komen te staan. Bij het kopen van wielnaafbouten voor vrachtwagens, aanhangwagens, opleggers moet u denken aan sluitringen, andere hulpcomponenten.

Bij het losdraaien van de borgmoer van de naaf is het belangrijk om de veiligheid te waarborgen. Onder hoge belasting kan het voertuig bewegen en de meester verwonden. Om dit te voorkomen – gebruik de aanslagen. Deze zijn aan beide zijden onder de wielen aangebracht. Ook moet de parkeerrem worden ingeschakeld. Dit zorgt ervoor dat het lichaam van de machine in een bepaalde positie.

Reageren is niet mogelijk.