Stellantis en Volkswagen somber over chiptekort

0

Wie hoopte dat de leveringsproblemen van nieuwe auto’s en onderdelen ten gevolge van het chiptekort binnenkort verleden tijd zouden zijn, komt van een koude kermis thuis. Na de Volkswagen Groep bevestigt nu ook de topman van Stellantis, Carlos Tavares, dat de schaarste aan halfgeleiders pas tegen het eind van 2023 geleidelijk opgelost zal zijn.

Volgens de CEO zal het chiptekort dus hoogstwaarschijnlijk problematisch blijven tot eind volgend jaar. Daarna moet de leveringssituatie geleidelijk aan verbeteren. Tavares stelt dat de fabrikanten van halfgeleiders eind tegen 2023 meer zaken willen doen met autofabrikanten, maar dat zij tegen die tijd wel hun prijzen zullen verhogen. Stellantis is fabrikant van onder meer de automerken Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Alfa Romeo, Fiat, Abarth, Maserati, Lancia en Jeep  Eind vorige maand zei Murat Aksel, die als inkoopdirecteur eindverantwoordelijk voor deze materie bij de Volkswagen Groep is, dat het chiptekort nog in heel 2023 voelbaar zal zijn en dat verbetering van de leveringssituatie van microchips zeer traag vordert.

De verhoging van de productiecapaciteit bij chipfabrikanten verloopt erg traag en autofabrikanten kiezen er bij gebrek aan onderdelen voor om die componenten te reserveren voor modellen met de hoogste winstmarge. Die dure auto’s hebben gemiddeld ook veel meer microchips aan boord, wat zeker niet helpt om de levertijd van andere modellen te verkorten. Zelfs met een lager aantal verkochte auto’s stijgt met deze beleidskeuze dus de vraag naar microchips blijft een snelle oplossing voor de tekorten uit. Daarmee kunnen eerdere berichten die melding maakten van een zich verbeterde situatie naar het rijk der fabelen worden verwezen. Wie dus naar aanleiding van dat nieuws hoopte alsnog wat sneller achter het stuur van zijn nieuwe auto te kunnen zitten, zal alsnog het nodige geduld moeten betrachten.

Volgens kredietverzekeraar Allianz Trade heeft het chiptekort de mondiale auto-industrie in totaal al voor 100 miljard euro aan omzetverlies bezorgd en liepen er door de schaarste inmiddels al 18 miljoen auto’s minder van de band dan wanneer er geen halfgeleider crisis zou zijn geweest. De problematiek heeft de branche inmiddels al anderhalf jaar in haar greep.

Reageren is niet mogelijk.