In navolging van Ford wil Stellantis elektrische auto’s op de markt brengen die zijn uitgerust met een goedkopere lithium-ijzerfosfaat batterij (LFP).
Europese autofabrikanten gebruiken momenteel exemplaren die zijn gemaakt van nikkel, mangaan en kobalt (NMC). Die zijn krachtiger, maar ook duurder. Maar zij ondervinden steeds meer last van concurrentie uit China die LFP batterijen gebruiken. “Wij hebben LFP ook nodig om betaalbare elektrische auto’s voor de middenklasse te kunnen maken”, aldus de CEO van Stellantis, Carlos Tavares.
Tavares geeft geen tijdschema voor wanneer de elektrische modellen met LFP batterijen op de markt zullen verschijnen. De verwachting is dat de Stellantis merken Peugeot, Citroën, Opel en Fiat deze in ieder geval gaan gebruiken, en mogelijk ook Alfa Romeo, DS, Jeep en Lancia. Hij zegt dat de “enige vraag” is waar de LFP batterijen vandaan zullen komen: uit Europa of uit een andere regio.
LFP batterijen zijn aanzienlijk goedkoper omdat zij geen dure nikkel, kobalt en mangaan bevatten. Tesla gebruikt dergelijke batterijen van CATL voor de instapuitvoeringen van de Model 3 en Model Y. Daarvan is de prijs begin dit jaar tot 20 procent gedaald. De LFP batterijen worden ook gebruikt door de Chinese premium merken Xpeng en Nio. Ook het stevig aan de weg timmerende MG maakt er gebruik van. Ford meldde vorige week dat zij 3,5 miljard dollar gaat investeren in een nieuwe LFP accufabriek in de Verenigde Staten.