Prijs vergelijking DS 3 Hybrid 136

0

Gaat het ooit nog wat worden met DS? Sinds mensenheugenis (nou ja, sinds het is losgekoppeld van Citroën) lukt het dit Franse premium merk van Stellantis niet om op Europees niveau boven de 0,4 procent marktaandeel uit te komen. Ook afgelopen maand niet. Toen verkocht zelfs Lancia meer auto’s. Met een 13 jaar oud model! En alleen Italië als afzetmarkt!

Afzinken dus die ellende, zou je denken, en als Stellantis in de toekomst de broekriem moet aanhalen, dan is de kans groot dat dit ook gaat gebeuren. Maar voorlopig blijft DS doormodderen. Het merk probeert nu de verkopen van haar ‘3’ (je zou denken dat Fransen wel wat meer creativiteit zouden hebben bij het verzinnen van modelnamen, maar het gebrek aan moeite dat men hiervoor neemt, is wellicht illustratief voor het feit dat DS binnen de Stellantis gelederen niet helemaal serieus wordt genomen) met een mild hybride uitvoering. Op zich is daar niks mis mee, maar normaliter (denk aan Audi – Volkswagen – Skoda) introduceer je nieuwe techniek top – down, oftewel beginnend met de hiërarchisch hoger gepositioneerde merken. Bij Stellantis niets van dit alles. ‘Moedermerk’ Citroën levert deze aandrijflijn al, Fiat heeft hem voor de ‘600’ aangekondigd en zelfs de basale Opel Corsa is te bestellen in mild hybride uitvoering. En als spuit-11 komt DS nu eindelijk ook aankakken met de 136 pk sterke aandrijflijn. Nou ja, beter laat dan nooit, zullen we maar denken.

In het kader van de introductie van de mild hybride benzinemotor houdt DS een soort van voorjaarsschoonmaak in de prijslijst van de 3. De 100 pk /205 Nm sterke 1.2 PureTech met handgeschakelde 5-bak blijft (als Bastille voor 36.490 euro en Performance Line voor 36.990 euro), evenals de 130 pk /230 Nm sterke variant met 8-traps automaat, maar de laatste is er voortaan alleen nog maar in Esprit de Voyage uitvoering (kost 43.090 euro). Het tussenliggende prijs gat wordt min of meer opgevuld door de 136 pk sterke mild hybride aandrijflijn met 6-traps automaat die voorzien is van een dubbele koppeling.

DS…………. Ford………………… Jeep……….. Nissan………
3 Puma Avenger Juke
Hybrid 136 1.0 EB Hybrid PS 1.2T e-Hybrid Hybrid 143
Bastille ST-Line X Summit Tekna
38.390 euro 38.995 euro 37.200 euro 37.540 euro
Opel………………….. Peugeot…….. Renault….,,,,,,,,,,…. Toyota………
Mokka 2008 Captur Yaris Cross
1.2 Turbo 130 Aut. 1.2 Hybrid 136 Hybrid 145 1.5 Hybrid
Ultimate GT E-Tech Engineered Executive
38.999 euro 38.720 euro 37.890 euro 39.150 euro

De DS 3 Hybrid 136, zoals de nieuwe motorversie officieel heet, is er als Bastille voor 38.390 euro, als Performance Line voor 38.890 euro en als Opéra voor 44.540 euro. De elektrische E-Tense uitvoering, die goed ins voor 156 pk / 260 Nm en een actieradius van 396 à 402 kilometer heeft, staat vanaf 39.790 euro in de prijslijst en komt ongeacht de gekozen uitvoering in aanmerking voor de SEPP subsidie van 2.950 euro. Voor dit genoemde basisbedrag levert DS de 3 als Bastille. De andere uitrustingssmaken zijn Performance Line (40.290 euro), Esprit de Voyage (42.410 euro), en Opéra (45.940 euro).

DS…………. Audi………………. Lexus…………. Volkswagen…..
3 Q2 LBX T-Cross
Hybrid 136 35 TFSI S-tronic 1.5 HEV 1.5 TSI DSG
Opéra Advanced Cool Premium R-Line
44.540 euro 43.600 euro 44.990 euro 43.390 euro

Dat de DS 3 Hybrid 136 niet leverbaar is als Esprit de Voyage, is net zo onlogisch als het feit dat dit premium merk van Stellantis pas als laatste aan de beurt is bij het omarmen van de redelijk innovatieve aandrijflijn. Overigens: er wordt nu moord en brand geschreeuwd over het feit dat de Europese auto-industrie onder de voet wordt gelopen door de Chinese concurrentie, maar dat heeft zij toch echt deels aan zichzelf te danken. Wat dit betreft kan echt met de beschuldigende vinger ook naar DS gewezen worden, dat als ‘premium’ merk nog steeds geen volwaardige elektrische gezinsauto kan aanbieden. Stellantis, pak het autogeschiedenis er nog eens bij. Toen de Japanse autofabrikanten vaste voet in Europa begonnen te krijgen, betekende dit het definitieve einde voor merken die er maar een beetje bijhingen, zoals Humber, Riley, Wolseley. Ook MG, Sunbeam en Truimph verloren toen hun ziel. Herhaalt de geschiedenis zich en is DS het volgende merk dat het loodje moet leggen?

Reageren is niet mogelijk.