Niet premium, wel een allemansvriend: test Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI

0

Volkswagen heeft de derde generatie Tiguan klaar. De nieuwe editie van de SUV, jarenlang marktleider binnen zijn segment, wil een premium interieur combineren met een indrukwekkende rijervaring. Hybride techniek voor de 1.5 eTSI aandrijflijn is standaard. Betekent dit dat er sprake is van een revolutie of is de Tiguan eerder voorzichtig geëvolueerd?

Onderhuids is er in ieder geval sprake van evolutie. In die zin dat de nieuwe Tiguan gebaseerd is op het zogeheten MQB (Modulärer Quer Baukasten) platform, maar dan in verbeterde EVO vorm. Qua afmetingen is er evenmin sprake van een revolutie. De nieuwe Tiguan is 30 mm langer (4,53 meter) dan zijn voorganger dus dat is een verwaarloosbaar verschil. De wielbasis is met 2,68 meter zelfs identiek aan zijn voorganger. Toch oogt de nieuwe Tiguan duidelijk anders dan zijn voorganger. Door je wimpers kijkend zou je bijna denken dat we hier te maken hebben met de Touareg. De oude Tiguan had juist veel weg van de BMW X5 …

VolkswagenTiguanTest2

Deze fata morgana is te danken aan de nieuwe, afgeronde carrosserie vorm. Bij de gisteren geteste Mini Countryman viel mij ook al op dat die minder hoekig gelijnd is dat zijn voorganger. Dat komt omdat een goede stroomlijn belangrijker is dan ooit. Niet alleen voor volledig elektrische auto’s, maar ook voor modellen die deels emissievrij kunnen rijden, zoals plug-in types. Een dergelijke uitvoering staat nu nog niet in de prijslijst van de Tiguan, maar zit wel in de pijplijn. Het overboord gooien van het hoekige lijnenspel betekent dat de aerodynamische eigenschappen van de SUV sterk verbeterd zijn: met een Cx van 0,28 vangt de nieuwe editie een stuk minder wind. Het oude model stond in de boeken met een waarde van 0,33. De verminderde luchtweerstand is (ook) een goed uitgangspunt voor een lager benzineverbruik.

VolkswagenTiguanTest3

De nieuwe Tiguan lijkt een flink grotere grille te hebben dan zijn uit 2015 stammende voorganger. Bij de R-Line uitvoering is deze ogenschijnlijk voorzien van een zwart honingraatpatroon. Maar schijn bedriegt: de grille is bij de nieuwe Tiguan gesloten. De koellucht wordt via een rooster in de voorbumper aangevoerd). Andere versies hebben een reeks horizontale chromen strepen in hun grille. Die moeten helpen om de Tiguan optisch breder te maken. Zoals gebruikelijk bij Volkswagen wordt het front ook gesierd door een led balk die de ranke koplamp units (optioneel te voorzien van 2 maal 19.200 led elementen als onderdeel van de superkrachtige HD IQ.Light Matrix technologie) met elkaar verbindt. Door deze look oogt de nieuwe Tiguan (die met 1,84 respectievelijk 1,66 meter vrijwel even breed en hoog is als zijn voorganger) aan de voorzijde zoals gezegd een beetje als de Touareg. De achterkant is wat meer ingetogen en doet mij denken aan de T-Cross. Vooral het half doorzichtige plastic dat Volkswagen voor de lichtunits heeft gebruikt, doet daarnaast een beetje Chinees aan. Niet alleen de T-Cross heeft soortgelijke achterlichten, maar ook de MG 4. De lichtunits worden via een led strip met elkaar verbonden.

VolkswagenTiguanTest15

In Nederland is de nieuwe Tiguan vooralsnog alleen leverbaar met de 1.5 eTSI motor. Die is er in de vermogenssmaken 130 pk en 150 pk. In beide gevallen is mild hybride techniek standaard. Dat geldt ook voor een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. In de Nederlandse prijslijst komen versies met een 2,0 liter motor (benzine of diesel) niet voor. Hetzelfde geldt voor vierwielaandrijving. De mild hybride techniek van de 1.5 eTSI motor houdt in dat de 1,5 liter 4 cilinder benzinemotor opgewaardeerd is met een 48 volt systeem. In deze aandrijfvorm bedraagt het brandstofverbruik gemiddeld 6,1 (130 pk versie) à 6,2 liter (150 pk) per 100 km. Het gamma zal door Volkswagen later worden uitgebreid met een 2-tal stekker hybride varianten. Die hebben dezelfde 1,5 liter als basisunit, maar krijgen assistentie van een 115 pk sterke elektromotor. Die is in de automatische DSG transmissie (in dit geval met 6 versnellingen) gemonteerd. Het resultaat is een systeemvermogen van 204 pk of 272 pk. Nieuw bij deze opgewaardeerde plug-in varianten is ook de veel grotere batterij. Die heeft nu een capaciteit van 19,7 kWh batterij. De Tiguan 1.5 eHybrid zou daarmee, ongeacht het systeemvermogen, meer dan 100 km emissievrij moeten kunnen rijden.

VolkswagenTiguanTest4

Hoewel de 1,5 liter motor en het MQB platform dus evoluties zijn van wat in / onder de vorige generatie Tiguan te vinden was, heeft het interieur wel een grote evolutie ondergaan. Het nieuwe horizontale dashboard wordt volledig gedomineerd door schermen (het is tenslotte 2024): een 10,25 inch groot display dat dienst doet als digitaal instrumentarium is standaard en in het midden van de boordplank bevindt zich een touchscreen. Dat is standaard 12,9 inch groot, maar wie bijbetaalt kan een 15 inch exemplaar krijgen.

VolkswagenTiguanTest5

Helaas zit onder dit grote scherm nog steeds die verfoeide digitale sliders voor de klimaatregeling en het audiovolume. Die zijn nu weliswaar verlicht, maar de bediening leidt nog steeds vaak tot ergernissen. Ondanks dat die verlichting in de praktijk voor een wereld van verschil zorgt. Gelukkig is de achterliggende software van het touchscreen wel veel gebruiksvriendelijker geworden.

VolkswagenTiguanTest7

Verder is de transmissiehendel (qua werking vergelijkbaar met de bediening in de ID modellen) naar de stuurkolom verhuisd. Daardoor is er op de middentunnel ruimte vrijgekomen voor 2 inductieladers voor de telefoon.

VolkswagenTiguanTest6

Ook bevindt zich aldaar een nieuwe draai- en drukknop, à la de iDrive van BMW. Dat is echt een juweeltje. Er kunnen meerdere functies mee bediend worden, variërend van het volume van de geluidsinstallatie en de sfeerverlichting (met keuze uit 10 tot wel 30 kleuren, afhankelijk van het uitrustingsniveau) tot de rij modi. Dit betekent dat men het centrale scherm niet hoeft te gebruiken. Fysieke knoppen zijn dus een beetje terug bij Volkswagen. Je hoeft dus niet altijd meer het touchscreen of die irritante veegstrook (waarmee de ID.3 berucht is geworden) daaronder te gebruiken,  Om de gebruiksvriendelijkheid van haar modellen te vergroten, zitten er op het stuur van de nieuwe Tiguan geen vervelende aanraakgevoelige velden meer. Bravo! De middentunnel is overigens ook ruim voorzien van opbergvakken.

VolkswagenTiguanTest13

In de inleiding werd gemeld dat de nieuwe Tiguan volgens Volkswagen over een interieur van premium klasse beschikt. Kijkend naar het (nep)leder of alcantara op het dashboard, de deurpanelen en de middenconsole (beide met contrasterende stiksels) klopt dat ook wel maar helaas bevinden zich aan de onderkant van het dashboard nog steeds te veel harde en onaangenaam aanvoelende kunststoffen.

VolkswagenTiguanTest8

Elders zien we ook veel glanzend zwart plastic. Door het ‘verlichte’ patroon ziet dat er zeker modern uit, maar het oogt niet erg hoogwaardig. Een minpunt is ook dat het aanraakscherm niet echt netjes in het dashboard is geïntegreerd, maar er als het ware tegenaan is geboetseerd. En om er goed bij te kunnen, dient men de rechterarm helemaal te strekken en soms zelfs naar voren te leunen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn…

VolkswagenTiguanTest10

Geen klachten zijn er over de hoeveelheid interieurruimte die de nieuwe Tiguan biedt. Die is, gezien de buitenmaten, erg goed. Er is veel ruimte op de achterbank (passagiers kunnen hun voeten onder de voorstoelen parkeren, zelfs als die in hun laagste stand staan) die in lengterichting kan worden verschoven en die een in 3 hellingstanden verstelbare rugleuning heeft. Qua kofferbakvolume biedt de Tiguan 37 liter meer dan voorheen (652 liter), maar als er gekozen wordt voor een subwoofer voor het geluidssysteem, dan is het niet langer mogelijk om de hoogte van de laadvloer aan te passen. Bij de nog te introduceren PHEV versies claimt de accu overigens ook een stuk bagageruimte, waardoor het volume van deze stekker hybride varianten tot 490 liter daalt. Maar ook dat is nog altijd voldoende om de nieuwe Tiguan te kwalificeren als een volwaardige gezinswagen.

VolkswagenTiguanTest9

De DSG transmissie van Volkswagen heeft de reputatie nogal traag tot actie over te gaan, maar bij de geteste 1.5 eTSI uitvoering weet de mild hybride techniek die kwaal goed te maskeren. De 4 cilinder motor moet soms hard werken om de gevraagde prestaties te leveren, en dat is goed te horen. Onder belasting dringt het ietwat banale geluid van het 1,5 liter blok te sterk het interieur binnen, althans voor een auto die zichzelf premiumstatus toedicht. Dat is toch een lichte teleurstelling, wetende dat de concurrentie op dit vlak snel vorderingen maakt. Inhaalmanoeuvres verlopen gelukkig ongecompliceerd en het 48 volt systeem helpt om de verzet wisselingen soepel te laten verlopen. Tijdens de test bleef het benzineverbruik redelijk binnen de perken met een gemiddelde van 6,8 liter per 100 km. Bestuurders met een fluwelen rechtervoet moeten makkelijk een lager cijfer kunnen realiseren.

VolkswagenTiguanTest12

Tegen meerprijs kan de Tiguan worden voorzien van een nieuwe type gestuurde ophanging met 2-kleps schokdempers. Deze optie (DCC Pro genaamd; de prijs bedraagt 1.235 euro, maar de klant krijgt dan ook meteen het elektronische sperdifferentieel XDS erbij) zou het comfort moeten verbeteren. De adaptieve dempers hebben een andere karakteristiek bij het inveren dan bij het uitveren, zodat ze hun werk verfijnder kunnen doen. Bovendien zijn de onderlinge verschillen tussen de rij modi (Comfort, Sport, Eco en Individual) veel duidelijker.

VolkswagenTiguanTest14

In Comfort modus is de ophanging erg soepel, waardoor oneffenheden in bijvoorbeeld klinkerbestrating netjes worden geabsorbeerd, maar dat gaat wel ten koste van het weggedrag: bij het optrekken, remmen en in bochten gaat de carrosserie steigeren, duiken en rollen. Op een bochtiger parcours is de Sport stand dan ook een veel betere keuze, al was het maar om misselijkheid bij de passagiers te voorkomen. Ook de voortrein wordt in in die rij modus voelbaar scherper, gretiger en nauwkeuriger. Maar het veergedrag van de Tiguan is dan wel aan de stugge kant. Het resultaat niet hetzelfde comfortabele rijgedrag als waarover de ID.7 (die met dezelfde technologie is uitgerust) beschikt.

VolkswagenTiguanTest16

 

 

80%
80%
Awesome

De prijzen van de nieuwe Tiguan beginnen bij 46.990 euro. Voor dit bedrag krijg je dan de 130 pk sterke basisversie met mild hybride techniek en een automatische versnellingsbak. Ga je voor de 150 pk uitvoering in Life Edition tenue, dan ben je 51.990 euro kwijt. Dat valt te overzien. De nieuwe Tiguan is veilig, aangenaam gemotoriseerd, ruim en kent veel optiemogelijkheden. Daarmee is deze Volkswagen nog steeds een gediplomeerde gezins-SUV.

Betekent dit dat de nieuwe Tiguan net zo populair wordt als zijn voorganger, waarvan miljoenen exemplaren zijn verkocht? Nee, dat denk ik toch niet. Enerzijds omdat de concurrentie van volledig elektrische alternatieven (zoals de Volvo EX40) flink is toegenomen en bijvoorbeeld Renault met de Austral terug in de wedstrijd is, maar anderzijds ook omdat Volkswagen geen vervolg geeft aan de Allspace variant. Dat model zal volgend jaar worden afgelost door de in China te bouwen Tayron. Wat ook niet helpt om de grote schoenen die zijn voorganger achtergelaten heeft te vullen, is het feit dat de door Volkswagen geclaimde opwaardering inzake de bouwkwaliteit en de materiaalkeuze mij niet is opgevallen. 

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (22)
    5.4

Reageren is niet mogelijk.