Rotterdam gaat draadloos opladen

0

Rotterdam experimenteert met een techniek om elektrische auto’s draadloos op te laden. De stad heeft met energiebedrijf Engie een laadplaat ontwikkeld. De auto gaat dan niet met een stekker en een snoer aan een paal, maar rijdt over een inductieplaat die in het wegdek van een parkeerplaats zit. Met een app kan het laden worden gestart.

Via bluetooth wordt er een verbinding gelegd tussen de auto en het laadsysteem. “Het is eigenlijk hetzelfde systeem als een elektrische tandenborstel en een inductie kookplaat”, legt Stef Pierik van Engie uit. “Je hebt een oppervlak en een ontvanger en daartussen vindt energie-overdracht plaats”.

draadloosopladena2

De techniek staat nu nog in de kinderschoenen, maar zou wel eens belangrijk kunnen worden in de ontwikkeling van elektrisch vervoer. Engie gelooft dat de techniek de toekomst heeft. “Denk aan gebruik door taxi’s op standplaatsen, of aan bussen”, zegt Hans Boot van het bedrijf. “In de verre toekomst kun je deze laadplaten in de snelweg gebruiken om zelfrijdende auto’s op te laden”.

Rotterdam wil elektrisch rijden stimuleren door het opladen zo eenvoudig mogelijk te maken. In de stad zijn nu bijna 2.000 laadpunten. “We willen dat er nog 2.000 bij komen en daarbij willen we misschien op sommige plaatsen ook deze spectaculaire techniek gaan gebruiken”, zegt wethouder Pex Langenberg. Volgens hem is er sprake van een wereldprimeur.

draadloosopladena3

De techniek moet nog wel uitgebreid worden getest. Ook moeten auto’s de inductie technologie aan boord krijgen. De auto’s die voor de proef zijn gebruikt (waaronder de Nissan Leaf), moesten daarvoor eerst worden omgebouwd. “Het is echt nog even een aftermarket solution om het even lux te noemen. Dat betekent dat het vanuit de fabriek nog niet kan. Maar we zien wel dat een groot aantal merken er op aan het inzetten zijn. Hierbij hebben we samen met de ANWB de ombouw mogen doen. En daar hebben we ook van kunnen leren”, zegt Pierik.

Het proefmodel in Rotterdam is de allereerste in zijn soort. Als het aan Lutske Lindeman van de gemeente Rotterdam ligt, wordt er in de toekomst een hele vloot van dit soort ‘inductie-auto’s’ gebouwd. “Zover zijn we voorlopig nog niet. Maar dit is de eerste stap op weg daar naar toe. Dus daar zijn we heel blij mee”, zegt Lindeman. Ze ziet wel mogelijkheden. “In de openbare ruimte zou het heel veel schelen als die laadpalen niet meer de straat in hoeven”.

Comments are closed.