Is Lada klaar voor een comeback? Test Vesta SW 1.6

0

Op de Europese automarkt timmert Dacia bovengemiddeld stevig aan de weg. In de eerste 6 maanden van het jaar trok het Roemeense budgetmerk liefst 16 procent meer kopers. Alleen Jeep en Seat groeiden harder. Tegelijkertijd winnen ook andere no-nonsense merken als Hyundai, Kia en Skoda aan populariteit. Betekent dit dat de tijd rijp is voor een herlancering van Lada op de West Europese automarkt? Met de juiste modellen misschien wel. Voor een onderbouwd antwoord op deze vraag test Autointernationaal.nl de Vesta SW, waarvoor bij onze oosterburen inmiddels geopend zijn.

Lada is door een diep dal gegaan. Dat geldt eigenlijk ook voor Rusland, of beter de na de val van de muur volledig geïmplodeerde Sovjet Unie. Halverwege de jaren tachtig verkocht Lada bij ons bijna 13.000 auto’s per jaar. Er was toen met name een goede afzetmarkt voor de 2105 (een kloeke sedan waarmee je een flinke caravan kon trekken en de 2104 stationwagon versie. Veel Nederlanders moesten toen vanwege de enorme werkloosheid elk dubbeltje omdraaien en dachten bij Lada het voordeligst uit te zijn. Daarnaast genoot de Niva, een SUV die zijn tijd ver vooruit was, enig aanzien.

Maar de 2104/2105 heeft eigenlijk nooit een waardige opvolger gekregen. De overstap naar voorwielaandrijving, modernere motoren en een grote derde/vijfde deur gingen bij de aanzienlijk duurdere Samara gepaard met veel kinderziektes. Lada raakte vervreemd van zijn doelgroep. In 2000 meldden zich slechts 177 klanten, minder dan 1,5 procent van de score in de jaren tachtig. In 2002 werden er slechts 3 auto’s van het merk Lada op kenteken gezet en kon de importeur feitelijk het licht uit doen. Nou ja, dat deed de doorzetter uit Groningen niet. De bijna 13.000 klanten per jaar uit de jaren tachtig betekende dat er nog wel enige tijd een boterham te verdienen viel met het leveren van onderdelen. Maar het liefst zou hij de draad weer oppakken met de 2110 (een Samara met glad, door de Audi 80 uit 1986 geïnspireerd koetswerk), de Priora (een gemoderniseerde versie daarvan), de Kalina (een compacter, maar weinig goedkoper model), de Granta (vulde het ‘gat’ tussen de Kalina en Priora). Maar steevast gooiden de verouderde motoren roet in het eten. Die stootten te veel CO2 uit, met als gevolg een hoge BPM en een oncompetitieve prijsstelling op de Nederlandse markt.

Vorig jaar werd op de thuismarkt de onder regie van Renault (die een controlerend belang in producent AvtoVaz heeft verworven) ontwikkelde Vesta gelanceerd. Betekent dit dat Lada de zwarte bladzijden uit haar merkgeschiedenis kan omslaan en aan een nieuw hoofdstuk kan beginnen? Ja, onder leiding van de Fransen (en haar Japanse alliantiepartner Nissan) kan alles anders worden. De Vesta is inderdaad veel beter dan de eerdere modellen van het merk. Maar is deze Lada goed genoeg om zich in Nederland staande te kunnen houden.

Kijk door je wimpers naar de Vesta SW (de stationwagon uitvoering) en je ziet bijna een Seat. Weliswaar uit de niet bijzonder gelukkige Toledo periode, maar toch. Het kan erger. De Lada is op het eerste gezicht in ieder geval een prima alternatief voor de Dacia Logan MCV (1.061 registraties in de eerste jaarhelft) en misschien ook wel voor de Fiat Tipo Stationwagon (helaas maar 38 klanten voor de complete modellijn). Als je de broekriem moet aanhalen, maar er toch een beetje knap wilt bijrijden, dan kan de Vesta SW een leuk alternatief zijn. Als er zoiets bestaat als Russische flair (en waarom niet? zolang Poetin geen democratische verkiezingen aandurft, is hij met zekerheid geen representatieve afspiegeling van de bevolking), dan beschikt dit model daar zeker over. Maar is het daarmee ook een echte Lada? Eerlijk gezegd is het uiterlijk nogal inwisselbaar. Er had op de merkbadge net zo goed ‘Fiadaciabishi’ kunnen staan.

In Duitsland beginnen de prijzen omgerekend bij 17.350 euro. Dat is, kijkend naar het instaptarief voor de Dacia Logan MCV (13.480 euro) allesbehalve weinig, maar je krijgt wel een complete uitrusting. De Vesta SW is standaard voorzien van zaken als handbediende airconditioning, cruisecontrole, parkeersensoren achter, een gekoeld handschoenenvak en een geluidsinstallatie met Bluetooth. Aan de hier geteste topuitvoering hangt een prijskaartje van omgerekend 21.750 euro. Voor dit bedrag levert Lada haar Tipo Stationwagon alternatief (21.495 euro als 1.4 16v Pop) met automatische airconditioning, een infomediasysteem met navigatie en 7,0 inch beeldscherm, een achteruit rij camera, voorruitverwarming en stoelverwarming. Wat schittert door afwezigheid is lederen bekleding voor het stuurwiel. Dat is zelfs niet verkrijgbaar als jij je moeder zou verkopen.

De Vesta SW rijdt beter dan je zou verwachten. Hetgeen niet automatisch betekent dat je met deze Lada bijzonder aangenaam onderweg bent. Maar hij rijdt zeker niet beroerder dan de eerder genoemde Dacia of Fiat. Het weggedrag is uitgebalanceerd, vertrouwenwekkend en volwassenen. Soms wordt het de vering weliswaar te veel en je kan merken dat Lada goedkope schokbrekers heeft ingekocht, maar een aftandse indruk maakt de Vesta SW beslist niet. Ook bij een hoger tempo op de snelweg ligt de Lada stabiel op de weg. De vering is soepel, maar daardoor ook comfortabel. Het geluidsniveau is acceptabel, ondanks dat er een tamelijk prehistorische atmosferische motor onder de kap zit. Voor (echt) rij plezier moet je echter niet bij Rus zijn. Maar dat is misschien bij een Lada sowieso te veel gevraagd. De Vesta SW is gespeend van elke ambitie op dit gebied en de besturing doet zijn werk volstrekt zonder gevoel. Op een gegeven moment wen je daar aan en dan valt er eigenlijk prima mee te leven.

Dit neemt niet weg dat de Lada over een aantal eigenschappen beschikt die enorm irritant zijn. En daarmee bedoel ik niet eens de motor. Ja, die 106 pk sterke 1.6 bromt nogal en heeft een hekel aan toeren maken, maar niet aan benzine, integendeel: hij verbruikt te veel. En als je haast hebt, dan moet je de motor als een handdoek uitwringen om qua prestaties ook maar ‘iets’ te laten gebeuren. Dat komt het geluidscomfort niet ten goede, noch de dorst (reken op 8 à 9 liter per 100 km). Met veel aandringen kan je zelfs 180 km/u op de teller krijgen. De 4 cilinder klinkt dat alsof hij jou met zijn akoestiek om wil brengen voordat hij zelf het loodje legt. Wat de Lada natuurlijk niet doet. Op topsnelheid is de wegligging van de Vesta SW best ontspannen. Ook schakelt hij heel behoorlijk. Ietwat vaag, licht en gevoelloos, maar beslist niet rampzalig.

Maar wat is dan zo erg aan deze Lada? De interieurafwerking is niet het struikelblok. Die is best okay, al zijn de decorlijsten niet afgestemd op de fijnzinnige West Europese smaak. Nee, het zijn de stoelen die de boel verpesten. Zij zijn te dun en ondersteunen de benen onvoldoende. Ook ondermaats is het infomediasysteem. In de Vesta SW zit zonder twijfel de beroerdste en weerbarstige installatie die ik OOIT probeerde te bedienen.

Het touch screen reageert op bevelen alsof hij volkomen bedwelmd is door Russisch Novitsjok zenuwgas. De navigatiefunctie is alleen bruikbaar als je 15 minuten wachttijd incalculeert. Het aankoppelen van mijn eigen telefoon heb ik na 5 te vergeefse pogingen opgegeven. Mijn advies is daarom: mocht deze Lada ooit naar Nederland komen, bestel dan gewoon de basisuitvoering zonder de touch screen shit (maar met Bluetooth) en klem op de voorruit een apart navigatieapparaat.

Afgezien van het infomedia fiasco en de schandalig slechte stoelen valt er weinig te mekkeren over het interieur van de Vesta SW. Achterin is er ook voor grotere volwassenen voldoende plaats en de kofferbak heeft royale afmetingen.

Onder de laadvloer bevindt zich een extra opbergvak en er is geen andere auto op de markt waarvan de achterklep zo hoog opent.

 

40%
40%
Awesome

Autojournalisten concluderen na een test regelmatig: dit is de beste ... (Alfa Romeo t/m Volvo) ooit. Die kwalificatie is ook op deze Lada van toepassing. Met de Vesta SW maken de Russen een respectabele inhaalslag, net zoals zij dat met een nieuwe generatie raketten misschien ook wel doen. De Lada moet daarom niet worden onderschat. Laat je het infomediasysteem buiten beschouwing en knijp je een oogje toe voor wat betreft het rij plezier (is er niet), dan is de Vesta SW eigenlijk een prettigere metgezel dan de Dacia Logan MCV met een meer volwassen, stabiel weggedrag. Dat is een prestatie van formaat.

Maar de Dacia is mede dankzij een modernere, veel zuinigere motor een stuk goedkoper en bovendien ruimer dan de Vesta SW. De Fiat Tipo Stationwagon is beter fijn geslepen zonder als Pop duurder te zijn dan de luxeversie van de Lada. Dat maakt de Vesta SW in zijn huidige (atmosferische 1,6 liter vorm) kansloos in Nederland, al zal er vanaf komende herfst een partikelfilter worden gemonteerd zodat hij voldoet aan de jongste Euro6d-Temp norm. Jammer, want het is een eenvoudige, eerlijke en sympathiek no-nonsense auto waar de consument op zich best pap van lust. Qua standaarduitrusting rollen de Russen de rode loper uit. En in Duitsland krijg je zelfs 5 jaar garantie. Alleen Kia biedt meer.

  • 4
  • User Ratings (16 Votes)
    3.3

Comments are closed.