Kanttekeningen bij verkoopkansen Kia XCeed

0

De Kia XCeed maakt deze maand zijn opwachting in de showroom. Het model is een hoger respectievelijk lager alternatief voor de Ceed en de Sportage. Bewandelt de XCeed daarmee de gulden middenweg? Feit is dat de Kia heel wat concurrenten op haar pad zal vinden. De XCeed moet namelijk een plaats zien te veroveren in een druk segment. Beschikt de Koreaan daarvoor over voldoende troeven?

De lijst met pluspunten dan wel aantrekkelijke eigenschappen van de XCeed is lang. De nieuwe Kia wordt als ruim en comfortabel omschreven, en heeft een fraai en modern interieur. Ook het carrosseriedesign is hip en leuk. Bovendien is de uitrusting mooi compleet, waarbij de garantietermijn van 7 jaar die Kia op al haar modellen biedt nog steeds uniek is.

Maar 30 mille als instapprijs voor een C segment cross-over is geen stunttarief. Een Nissan Qashqai of een Renault Kadjar is voor minder geld te koop. Klanten die ‘waar voor hun geld’ zoeken, zullen dus niet automatisch in de Kia showroom terecht komen. En dat was vroeger wel een belangrijke aantrekkingskracht van het merk. Daar komt bij dat de onderhoudsintervallen van de XCeed relatief kort zijn: elke 15.000 kilometer heeft de Kia een beurt nodig. Ook moet rekening gehouden worden met relatief hoge kosten voor het vervangen van de banden, want de XCeed staat standaard op 18 inch wielen.

Een minpunt is ook dat de XCeed geen vernieuwende technieken biedt. Het motorengamma is eerder behoudend. Het is jammer dat er geen volledig elektrische versie van de XCeed komt. Dat is voor een merk dat momenteel grote verkoopsuccessen boekt met de e-Niro opmerkelijk. Volgend jaar zal het gamma weliswaar worden uitgebreid met een stekker hybride variant, maar daar zit geen bijtelling voordeel op. De XCeed PHEV is alleen interessant voor wagenparkbeheerders met een CO2-limiet van 100 gram of minder. Gelukkig voor Kia worden dat er wel steeds meer.

Maar een randvoorwaarde daarbij is wel dat de stekker hybride XCeed niet te duur wordt. Kia dient prijstechnisch dus niet te veel noten op haar zang te krijgen. Ondanks behoorlijke kwaliteit blijft de gemiddelde Nederlandse zakelijke rijder namelijk meer gecharmeerd van Europese automerken. Dat heeft direct gevolgen voor de restwaarde van de XCeed.

Ondanks zijn opvallende uiterlijk, is de XCeed per saldo dus een auto die weliswaar geen steken laat vallen, maar ook nergens écht in uitblinkt. Om de concurrentiepositie van het model te verstevigen, zou Kia er verstandig aan doen om het gamma (ook) uit te breiden met een gewone hybride versie. Dergelijke stekkerloze techniek scoort veel beter, zoals ook blijkt uit de populariteit van de Niro.

Reageren is niet mogelijk.