Lada moet productie toch stopzetten

0

Het Russische Avtovaz is gedwongen om de productie in haar Lada modellen stop te zetten. Door de economische boycot en logistieke problemen krijgt de autofabrikant geen onderdelen meer aangeleverd. Avtovaz is voor meer dan 20 procent van de onderdelen afhankelijk van het buitenland, met name van Renault fabrieken in Roemenië.

“Als de handel stopt, dan stopt ook Avtovaz”, aldus een woordvoerder. De Renault Groep, die een meerderheidsbelang in de Russische autofabrikant heeft, hult zich nog steeds in stilzwijgen over de gevolgen van de problemen bij haar dochterbedrijf. De productieonderbreking is in eerste instantie tijdelijk, zo blijkt uit een uitgelekt memo. Avtovaz had het al lastig met het bouwen van auto’s vanwege de crisis in de levering van elektronische componenten waar de hele branche last van heeft.

Teneinde een sterke daling van de inkomens van de werknemers te vermijden, heeft de directie van Avtovaz een aantal extra doorbetaalde vrije dagen ingesteld. Inmiddels is ook duidelijk dat de fabrieken waar de Lada modellen van de band rollen in ieder geval komende week ook niet zullen operationeel zullen zijn. Eerder hebben nagenoeg alle autofabrikanten hun activiteiten in Rusland stopgezet. Dat gaat, voor zover van toepassing, zowel om de productie in lokale fabrieken als om de verkoop en levering van auto’s aan Russische klanten.

 

Rusland verbiedt export van auto’s

Het Kremlin heeft de export van een reeks producten verboden. Dat meldt het Russische staatspersbureau Tass. In dit kader is het tot zeker 31 december verboden om auto’s te exporteren.

Onder meer de Russische tak van Renault en de joint venture Ford Sollers, dat Ford modellen in het land maakt, produceren en verkopen auto’s in de door Vladimor Poetin geleide natie. Volkswagen exporteerde volgens het Russische analistenbureau Autostat in 2021 nog 11.500 in Rusland gebouwde auto’s van de merken Skoda en Volkswagen naar de CIS landen (de voormalige Sovjet staten, waaronder ook Oekraïne). Analisten vinden dat aantal verwaarloosbaar. Maar een fabrikant die hoogstwaarschijnlijk wel door het verbod op export wordt getroffen, is Avtovaz. Van het totaal aantal auto’s dat in 2021 volgens Autostat vanuit Rusland werd geëxporteerd (89.100 stuks), waren 35.800 exemplaren afkomstig van Avtovaz.

 

Stellantis verhuist Russische productie naar West-Europa

Stellantis meldt dat het haar Russische productie naar fabrieken in West-Europa verhuist. Aanleiding is bovengenoemd exportverbod. De faciliteit in Kaluga produceert op jaarbasis zo’n 125.000 voertuigen. Verder meldt Stellantis alle nieuwe investeringen in Rusland te schrappen. Dit betekent dat bij het Frans/Italiaanse autoconcern het plan om bedrijfsauto’s te produceren voor de West-Europese markt de prullenbak in kan.

Stellantis had plannen om in Kaluga, dat zo’n 190 kilometer ten zuidwesten van Moskou ligt, exportversies van de Peugeot Expert, Opel Vivaro en Citroën Jumpy te gaan bouwen. Dat feest gaat vooralsnog dus niet door. Daardoor moet de vraag naar deze bedrijfswagen modellen worden voldaan door de fabrieken van Stellantis in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Landgenoot Renault zit evenwel in een veel lastiger parket. Jean-Dominique Senard, voorzitter van de Raad van Bestuur, probeert evenwel de moed er in te houden en zegt echter (tegen beter weten in) dat de oorlog het herstel van de Franse autofabrikant niet al te veel zal belemmeren. Renault heeft grote belangen in Rusland. Volgens Senard is de impact van de Russische activiteiten beperkt, al is het omzet- en verkoopaandeel van AvtoVaz fors.

Veel westerse, maar ook enkele niet-westerse bedrijven staken sinds de oorlog in Oekraïne hun Russische activiteiten. Onder meer Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz en Toyota sloten hun fabrieken in Rusland. Zij produceerden daar voornamelijk voor de binnenlandse (dus Russische) markt, dus het door het Kremlin ingestelde exportverbod zou hen niet hebben geraakt.

Reageren is niet mogelijk.