Oorlog in Oekraïne: Renault verliest kwart marktwaarde

0

Door de Russische inval in Oekraïne heeft de Renault Groep in korte tijd een kwart van haar marktwaarde verloren. Dar heeft Bloomberg becijferd.

Rusland is qua aantal verkochte auto’s de op één na grootste afzetmarkt voor de Renault Groep. Daarnaast is het Franse bedrijf aldaar voor 68 procent eigenaar van de joint venture Lada Auto Holding (waar onder andere Lada producent Avtovaz onder valt). De rest van de aandelen van dit bedrijf is in handen van staatsdefensiebedrijf Rostec State Corporation. Dat wordt geleid door Sergey Chemezov, een nauwe bondgenoot van de Russische president Vladimir Poetin. Renault heeft circa 2 miljard dollar in de joint venture geïnvesteerd.

RenaultRusland3

Het verbreken van de banden met Lada Auto Holding zou enorme afschrijvingskosten met zich meebrengen. Rusland is zoals gezegd de op één na grootste afzetmarkt voor Renault. Daarbij genereert de autofabrikant volgens Bloomberg jaarlijks ongeveer 5 miljard euro, wat ongeveer 12 procent van de omzet van de autodivisie is. Avtovaz verkocht vorig jaar ongeveer 385.000 auto’s van het merk Lada, voornamelijk in Rusland. In de fabriek van Lada Auto Holding worden ook modellen van Renault zelf en alliantiepartner Nissan gebouwd.

De druk op Renault om de banden met Lada Auto Holding te verbreken nemen toe want veel andere autofabrikanten hebben inmiddels aangekondigd om de activiteiten in Rusland (deels) te staken. Zo schort Volvo voorlopig de levering van haar personenwagens op. Inmiddels hebben Ford en Mercedes-Benz dit voorbeeld gevolgd. De Volkswagen Groep heeft haar activiteiten in Rusland sterk teruggeschroefd. Toyota en BMW hebben vanwege de oorlog in Oekraïne alle banden met de Russen verbroken. De productie in de Renault fabriek nabij Moskou ligt inmiddels stil door leveringsproblemen met onderdelen. De productievestiging van Avtovaz in Togliatti is ook genoodzaakt om de bouw van auto’s te onderbreken.

De koers van het aandeel van de Renault Groep is op de beurs van Parijs sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne met 30 procent gedaald. Daardoor is het bedrijf nu nog maar 6,84 miljard euro waard vergeleken met 43,55 miljard voor landgenoot Stellantis. De koersdaling is een gevolg van het feit dat er veel op het spel staat. Avtovaz was afgelopen jaar goed voor 5,8 miljard euro aan omzet, oftewel 12,5 procent van het bedrijfstotaal, terwijl de Renault Groep dankzij het Russische bruggenhoofd 13 procent van de verkopen uit Rusland haalt. De 36.000 werknemers in dit land vertegenwoordigen liefst een kwart van het totale werknemersbestand van het Franse bedrijf.

AvtovazRenaultNissan

De Renault Groep sloot in 2007 onder leiding van toenmalig topman Carlos Ghosn een deal met Poetin voor een belang van 25 procent in Avtovaz . Het Franse bedrijf betaalde daar toen 1 miljard dollar voor. “Toen we besloten om een alliantie met Avtovaz aan te gaan, was er niets aan de hand. Het was echt een heel goede stap”, aldus de op een zijspoor belandde CEO nu in een interview. Onder leiding van Ghosn werd het belang in Avtovaz zodoende in 2018 uitgebreid tot 68 procent. De Lada Auto Holding is de grootste speler op de Russische automarkt: Lada heeft daar een marktaandeel van 21 procent. In het afgelopen jaar was Avtovaz goed voor 315 miljoen euro aan operationele winst.

Bij de presentatie van de jaarcijfers door de Renault Groep, vlak voor het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, stelde topman Luca de Meo nog de activiteiten in Rusland snel te willen moderniseren. De productie in de fabriek nabij Moskou ligt nu echter zoals gezegd stil omdat 40 procent van de onderdelen uit het buitenland moet komen. Wat dit alles betekent voor de Renault Groep, heeft De Meo nog altijd niet laten weten.

Reageren is niet mogelijk.