Orderstop voor Ferrari Purosangue: de levertijden lopen te ver op

0

Er is nieuw bewijs dat het vanuit commercieel oogpunt verstandig is als schoenmakers zich niet altijd bij hun leest houden. De Purosangue, het eerste ‘hoge’ model van het in lage sportwagens gespecialiseerde Ferrari, is namelijk een groot succes. De verkoopcijfers van het pas 2 maanden geleden onthulde model nemen zo’n hoge vlucht dat het Italiaanse merk genoodzaakt is om het orderboek tijdelijk te sluiten omdat de levertijd anders nog verder oploopt. Die bedraagt nu al 2 jaar.

Ferrari zou natuurlijk ook de productieplanning van de afgelopen september gepresenteerde Purosangue naar boven kunnen aanpassen. Maar daar hebben de Italianen geen zin in. Ferrari wil namelijk niet in dezelfde situatie belanden als bijvoorbeeld Lamborghini. Die hanteert geen plafond qua productie van de Urus, met als gevolg dat dit model met een verkoopaandeel van bijna 60 procent de sportwagens van het merk zijn gaan overschaduwen. En Porsche wordt in Azië en Noord Amerika vanwege de Macan plus Cayenne tegenwoordig een ‘sporty SUV brand’ genoemd. Ferrari wil de Purosangue liever exclusief houden. En zelf ook geen massaproduct worden, reden waarom er jaarlijks niet meer dan 15.000 auto’s gebouwd zullen worden.

FerrariPurosangue2

Klanten die al wel een order voor de Purosangue hebben weten te plaatsen, zijn blij met de beslissing van Ferrari. Niet zozeer omdat dit de kans verkleint dat bij hun buurman ook ineens hetzelfde model voor de deur staat, maar omdat het schaars houden van de Purosangue wonderen doet voor zijn waardevastheid. Dat is geen overbodige luxe, want Ferrari vraagt zonder blikken of blozen een exuberante 540.000 euro voor haar nieuweling. Ter vergelijking: de Lamborghini Urus heeft een basisprijs van 313.000 euro. De half miljoen die de Purosangue moet opbrengen verdwijnt dus niet als sneeuw voor de zon.

FerrariPurosangue3

Of de Purosangue een echte SUV is, is voer voor discussie, maar het is zoals gezegd voor Ferrari begrippen een relatief hoog model. Voor de aandrijving van alle 4 de wielen zorgt een 725 pk / 715 Nm sterke 6,5 liter grote, atmosferische V12. Met een relatief kleine kofferbak en een strikte 4-zits configuratie is de Purosangue zeker niet ’s werelds meest praktische auto, maar de doelgroep ligt daar niet wakker van. Die heeft geld zat om naast deze Ferrari ook een échte SUV aan te schaffen. Daarvan zal de levertijd vast korter zij dan 2 jaar.

FerrariPurosangue4

De Purosangue is overigens nog niet in productie (dat gebeurt nog dit jaar). Dat wil dus ook zeggen dat niemand er al mee heeft kunnen rijden. Jaarlijks zullen er uit de fabriek van het merk met het steigerende paard niet meer dan 3.000 exemplaren van de Purosangue van de band rollen. In een later stadium ook met een stekker hybride aandrijflijn. Die 3.000 stuks gaan niet alleen met de Lamborghini Urus (en Porsche Cayenne) concurreren, maar ook met Aston Martin (DBX) en Lotus (Eletre). In het sportwagensegment houdt vrijwel niemand zich meer bij zijn leest …

FerrariPurosangue5

 

Reageren is niet mogelijk.