Tesla, Dacia en Toyota hebben de trouwste klanten

0

Welke automerken hebben de trouwste klanten?

Wie een auto van een bepaald merk heeft en daar tevreden over is, zal voor een volgende aankoop niet zo snel van merk switchen, tenminste als de dealer met gebrekkige service geen roet in het eten gooit. Is er sprake van een trouwe klant, dan is die erg waardevol. In die zin dat er dan geen geld meer geïnvesteerd hoeft te worden in manieren om hem bij de concurrentie weg te lokken.

In Duitsland heeft marktanalysebedrijf Dataforce onderzocht welke merken de trouwste klanten hebben en waarom. Belangrijk: er werd alleen naar particuliere kopers gekeken. Hieronder worden de 3 merken besproken die qua merkentrouw op het podium staan:

 

1. Tesla 

Liefst 86,6 procent van de Duitse autoconsumenten die eerder ook al een nieuwe Tesla kochten, deden vorig jaar weer zaken met het Amerikaanse merk. Dat is in zoverre opmerkelijk aangezien er nogal geklaagd wordt over bijvoorbeeld de afwerking van de auto’s. Maar dat lijkt de klant niet te deren. Tesla is een buitenbeentje in autoland en is in bepaalde opzichten zó revolutionair dat kleine onvolkomenheden met de mantel der liefde bedekt worden.

 

2. Dacia

Om veel trouwe klanten te hebben, hoef je niet perse hoogwaardige auto’s in jouw assortiment te hebben. Dat bewijst Dacia. Volgens Dataforce is de klantentrouw aan dit automerk eenvoudig te verklaren: voor veel huishoudens is een Dacia het enige serieuze alternatief voor een occasion. Bij andere merken kan je ook wel een tweedehands exemplaar van bijvoorbeeld 25.000 euro aanschaffen, maar als je een uit dezelfde stal een nieuwe auto wilt, dan kan je een nieuwe Ford Fiesta of Volkswagen Polo wel op jouw buik schrijven. Dacia heeft voor klanten die niet meer kunnen uitgeven een stoere Duster of een ruime Jogger. Dat resulteert in een klantentrouw van 74 procent. Omdat het altijd maar afwachten is of je met een tweedehands auto geen kat in de zak koopt.

 

3. Toyota

Toyota bezet de derde podiumplaats met een klantentrouw van bijna 60 procent. Dat het Japanse merk zo hoog eindigde, komt volgens de Duitse onderzoekers door de hoge gemiddelde leeftijd van de Toyota klant. En wat voor bomen geldt, geldt ook voor het merk van de auto: oude exemplaren moet je niet verplaatsen. Dat willen zij zelf ook niet, want van de Toyota klanten die ouder zijn dan 75 jaar blijft 75 procent liefst trouw aan het merk (en zijn of haar dealer).

 

Het moet voor chauvinistische Duitsers pijnlijk zijn dat merken van eigen bodem niet in de top-3 staan. Dat heeft volgens de onderzoekers onder meer te maken met de hoeveelheid auto’s die ze verkopen. “Hoe meer je verkoopt, hoe minder trouw je klanten zijn”. Of anders gezegd: mikken op de grote massa in het midden van de markt kan lucratief zijn, maar het kan op het gebied van de modellen ook grijze mussen opleveren. Allemansvrienden zonder een duidelijk profiel. Er is dan weinig reden om trouw de blijven aan dit merk, als de concurrent eveneens een aantal grijze mussen in de showroom heeft staan.

 

Reageren is niet mogelijk.