Zwartboek China (4): dit is hoe Xi Jinping omgaat met kritische vragen

0

Kort nadat de Europese Unie besloten heeft om een onderzoek in te stellen naar eventuele subsidiëring door de Chinese staat van de export van elektrische auto’s naar Europa, dreigt dit Aziatische land nu met een cognacoorlog. Het bewind van Xi Jinping richt zijn pijlen daarmee vooral op Frankrijk dat als initiatiefnemer van het onderzoek wordt beschouwd. Pure rancune dus.

Frankrijk heeft aan China een goede afzetmarkt voor haar cognac. Ondanks belachelijk hoge prijzen (een fles Paradis Impérial kost 1.500 euro) wordt aldaar beschouwd als de ‘haute couture’ onder de alcoholische dranken. China is voor cognac producenten een gigantische groeimarkt omdat de elite aldaar het drankje beschouwd als een Europees prestige product is. Een statussymbool voor de nouveaux riches dat in grote hoeveelheden achterover wordt geslagen. Kassa dus voor Franse cognacmerken als Hennessy (van Louis Vuitton Moët Hennessy), Martell (van Pernod Ricard) en Rémy Martin (van Rémy Cointreau).

XiJinPing2

Maar dit verkoopfeest zou weleens snel voorbij kunnen zijn, zo vreest men in Frankrijk. China dreigt namelijk met een onderzoek naar bovengenoemde cognacproducenten. Aanleiding is zoals gezegd het feit dat de Europese Unie fabrikanten van elektrische auto’s uit het Aziatische land onder de loep wil nemen. Als strafmaatregel voor dit onderzoek is nu in Peking bedacht om de Franse producenten van cognac een verdenking van prijsdumping in de schoenen te schuiven. Het is mogelijk de eerste stap naar extra belastingen en importheffingen.

Een woordvoerder van BNIC, de Franse branchevereniging van cognac producenten, bevestigt dat er in Peking een heel andere reden is om een conflict over de prijzen van cognac spelen te beginnen: het onderzoek van de Europese Unie naar Chinese elektrische auto’s en de subsidies die de overheid aldaar geeft voor de export van dergelijke personenwagens. In Brussel wordt China er van verdacht zich schuldig te maken aan oneerlijke concurrentie. Frankrijk, de thuisbasis van autoproducenten zoals Renault en Stellantis, heeft sterk gepleit voor een dergelijk onderzoek.

Dat onderzoek heeft tot boosheid in Peking geleid. Je zou denken dat als er niks aan de hand is en China op dit vlak niks te verbergen heeft, het bewind van Xi Jinping zich geen zorgen hoeft te maken, maar het regime voelt zich als door een wesp gestoken. Als tegenmaatregel (noem het gerust een wraak­actie) wordt er nu gedreigd met een strafheffing op Franse cognacproducenten.

Want zo werkt het dus in China. Aan onafhankelijk onderzoek heeft men daar geen behoefte, integendeel: dat wordt gedwarsboomd. Landen die niet naar de pijpen van China dansen, kunnen rekenen op strafmaatregelen. Eerder heeft Australië dat aan den lijve ondervonden. In 2021 besloot Peking extra importtarieven van 116 tot 218 procent in te stellen op wijnen uit dit land. De reden? Eveneens een onderzoek. In dat geval ging het om een pleidooi van de Australische premier voor een internationaal onderzoek naar het ontstaan van corona in China. De heffingen zorgden ervoor dat de wijnexport van dit land naar China volledig instortte. De economische schade werd geschat op een half miljard euro op jaarbasis.

Het is net zoiets als wanneer jij overweegt om bij een garagebedrijf een tweedehands auto te kopen, maar dat jij twijfels hebt over de kwaliteit van het voertuig en daarom zegt dat jij graag de ANWB een aankoopkeuring wilt laten uitvoeren. De verkopende partij, die bepaalde onderdelen voor zijn garagebedrijf bij jouw werkgever koopt, gaat – om zo te laten merken dat hij niet van kritische vragen houdt – op sociale media berichten verspreiden over grensoverschrijdend gedrag van jou. Van zo’n partij koop jij toch geen auto??? China houdt er maffiapraktijken op na en heeft nu met een ban op bepaalde Europese producten gedreigd omdat wij een kritische vraag stellen. Een vraag die terecht blijkt te zijn, want afgelopen week werd bekend dat 3 kwakkelende Chinese autofabrikanten staatssteun hebben ontvangen. Om onfrisse figuren loop je met een grote boog hoog en in dit geval is dat niet anders. Het devies is dus: KOOP GEEN CHINESE AUTO!

Mocht jij toch verleid worden door de mooie praatjes van Chinese autofabrikanten die inmiddels actief zijn op de Europese markt: goedkoop kan wel eens duurkoop blijken te zijn. Immers, mocht de conclusie van de Europese Unie zijn dat er wel degelijk sprake is van ongeoorloofde staatssteun door het bewind van Xi Jinping (en de eerste signalen zijn dat dit inderdaad het geval is), dan zal er een heffing ingevoerd worden op (elektrische) auto’s uit China. En dat kan er toe leiden dat het verkooppotentieel voor bepaalde merken zó sterk afneemt, dat zij het voor gezien houden in Europa. Het gevolg: kelderende inruilwaardes voor de auto’s die inmiddels geleverd zijn en klanten die in de kou staan als er onderhoud en/of reparaties nodig zijn. Formeel zijn de Europese regels zo dat bedrijven verplicht zijn om ook na hun vertrek zorg te dragen voor een deugdelijke service, maar denk je nou echt dat China die afspraken gaat respecteren als zij de territoriale grenzen van buurlanden (niet alleen op zee, maar ook in Buthan) met voeten treedt? Hoe naïef kan je zijn om dan vol te houden dat zij eigenaren van een Chinese auto rustig kunnen gaan slapen. Nee, dat kunnen zij niet. Voor jouw eigen gemoedsrust: KOOP GEEN CHINESE AUTO!

 

Reageren is niet mogelijk.