Exclusief: segmenttest compacte SUV modellen

0

SUV modellen zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten. Daarmee is er voor elke smaak wat wils. Wie in eerste instantie dacht dat de SUV niet meer dan een modegril zou zijn, zal er inmiddels achter zijn dat dit carrosserietype een blijvertje is. Sterker nog: de SUV verslindt zo’n beetje elk ander type auto in zijn prijsklasse. Of automerken nu goedkoop, ‘middle of the road’, premium of superexclusief zijn, niemand ontsnapt aan de SUV. Zelfs niet merken die ongevoelig lijken voor de populariteit van dit autotype. Zoals Ferrari, waar de lancering van een SUV aanstaande is.

De cijfers spreken voor zich. Neem bijvoorbeeld de Renault Captur, die vorig jaar in Nederland (ook op Europees niveau trouwens) leider was in het B SUV segment. Bij ons gingen er toen 7.944 exemplaren over de toonbank. Welk ‘gewoon’ B segment model (oftewel een lage hatchback) kon daar aan tippen? Niet de Alfa Romeo MiTo, Audi A1, Citroën C3, Dacia Sandero, DS 3, Fiat Punto, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda 2, Mini Hatch, Nissan Micra, Opel Adam, Opel Corsa, Peugeot 208, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Suzuki Baleno en Toyota Yaris. De lijst met conventionele hatchbacks die verkooptechnisch inmiddels het onderspit hebben moeten delven, is dus lang. De SUV is hard op weg om de norm te worden in het B segment. De Captur moet alleen nog zien de Clio van Renault zelf, en de Ford Fiesta plus Volkswagen Polo te verslaan.

De hoogste tijd dus voor een multitest. Daarvoor werden alle belangrijke spelers in het B SUV segment uitgenodigd. Het gaat om modellen met om en nabij de 120 pk en een prijskaartje tussen de 24 en 28 mille. Alleen de Jeep Renegade schittert door afwezigheid omdat de importeur geen testauto kon leveren. Mogelijk heeft dit te maken met de facelift die voor deze SUV aanstaande is. De andere modellen zijn beoordeeld op 4 criteria: praktische aspecten (interieurruimte, formaat kofferbak), uitrusting, budget (onderhoud, garantie) en rij plezier. Onder de streep staat het antwoord op de vraag wat op dit moment de beste aanbieding in het B SUV segment is.

Praktische aspecten

B SUV segment modellen worden vaak dagelijks in en om de stad gebruikt. Voor veel huishoudens is het de enige auto. De afmetingen van de kofferbak en de ruimte voor de passagiers zijn daarom belangrijke criteria om te kunnen bepalen of het betreffende model geschikt is voor het hele gezin.

Na het meten en het bestuderen van de cijfers, wint de Honda HR-V dit onderdeel. Verrassend is die uitslag niet, want het is het grootste model van deze vergelijking met een carrosserielengte van 4,29 meter. Dat levert hem het grootste koffervolume op (een capaciteit tussen de 448 en 1.473 liter). De laadlengte mag er met 1,83 meter ook zijn. Hoewel de afwezigheid van een verschuifbare achterbank te betreuren valt, revancheert de HR-V zich met zijn ingenieuze Magic Seats systeem. Daardoor is het mogelijk om het zitvlakgedeelte van de achterstoelen op te klappen richting de kofferbak om zo het transport van grote voorwerpen (woonkamervullende planten, mountainbikes) te vergemakkelijken. Tegelijkertijd is de Honda de meest gastvrije auto uit dit gezelschap met een royale beenruimte van tussen de 66 en 88 cm. Aan de andere kant kost het moeite om het trieste, goedkoop ogende plastic in het interieur te negeren.

De tweede plaats op dit testonderdeel is ook logisch. Die plek is namelijk voor de Volkswagen T-Roc; een model die eveneens profiteert van zijn bovengemiddeld grote carrosserielengte. Net als de Honda heeft de Volkswagen een grote kofferbak (445 à 1.290 liter). Qua interieurruimte valt er ook niks te klagen. Met name de ellebogenbreedte en de hoeveelheid hoofdruimte is indrukwekkend, maar verrassend genoeg is er eigenlijk niet genoeg ruimte op kniehoogte. De door Volkswagen ontworpen modellen worden vaak bekritiseerd vanwege hun sobere presentatie, ondanks het gebruik van hoogwaardige materialen. Maar nog niet zo lang geleden vond er een koerswijziging plaats bij het Duitse bedrijf. Volkswagen weet zich nu in de kijker te spelen met een mooi interieur. Met name de dashboardpanelen in carrosseriekleur staan de T-Roc goed. Het is alleen jammer dat de kwaliteit van de gebruikte materialen veel minder oogstrelend is als voorheen.

De derde podiumplaats is voor de Opel Crossland X. Hoewel dit model zijn platform met de Citroën C3 Aircross deelt, zijn er veel verschillen tussen beide SUV voertuigen. Met 410 liter biedt de kofferbak een goede capaciteit. De Crossland X is ook uitgerust met een vlakke laadvloer wanneer je de achterbank neerklapt, er is veel beenruimte en de leuning van de voorstoel laat zich plat leggen. Maar het gebied waarop de Opel mij het meest verraste, is de bouwkwaliteit. Veel met schuim opgevulde kunststoffen, wat de renaissance van het Duitse merk op het gebied van degelijke en robuuste materialen onderstreept. Een goede zaak. Jammer alleen dat het interieur een beetje troosteloze indruk maakt.

Op de vierde positie treffen we de Seat Arona aan. De kleine Spanjaard onderscheidt zich door zijn vele bergvakjes in het interieur en een zitpositie op een prettige hoogte. Op alle criteria scoort de Seat eigenlijk bovengemiddeld. Net als bij de Volkswagen kan een deel van het dashboard in de tint van het koetswerk worden uitgevoerd. Dat zorgt voor (een beetje) visueel plezier.

De top5 wordt gecomplementeerd door de Suzuki Vitara. Deze Japanner wordt gekenmerkt door tal van opbergvakken, een diepe kofferbak en een aangenaam ruim interieur. Aan de andere kant doet zijn interieurpresentatie het goedkoopst aan. Teleurstellend is ook het maximale laadvolume: slechts 1.120 liter.

Tussen de 6de en de 10de positie zitten modellen met slechts kleine nuance verschillen. De rangordening vindt deels, onontkomelijk plaats op basis van ‘onderbuikgevoelens’. Het gaat achtereenvolgens om de Fiat 500X, de Peugeot 2008, de Citroën C3 Aircross, de Renault Captur en de Ford Ecosport. Het is teleurstellend dat de als ‘praktisch’ bekend staande Franse modellen niet hoger scoren. De Peugeot heeft weliswaar een lage laaddrempel, een vlakke vloer en de onverminderd originele ‘i-cockpit’, maar de interieurruimte van de 2008 is onvoldoende. De Citroën C3 Aircross heeft échte troeven (volume van de kofferbak, verschuifbare achterbank, zeer originele presentatie), maar hij wordt gehandicapt door een tegenvallend ruimteaanbod. Hetzelfde geldt voor de Renault Captur. De Ford scoort qua interieurruimte beter, maar deze SUV heeft nog steeds een aan de zijkant scharnierende achterdeur en geen achterklep. Dat is in de dagelijkse praktijk erg onpraktisch. Slecht scoort de Ecosport ook met zijn kofferbakcapaciteit: die is de kleinste van deze vergelijkingstest met slechts 333 liter. Positief verrast ben ik door de kwaliteitsuitstraling in de cockpit. Ford heeft zich bij de laatste facelift echt ingespannen om fraaiere materialen te gebruiken en dat werpt zijn vruchten af.

We zijn nu aanbeland bij het einde van deze ranglijst. Op de gedeelde 11e positie treffen wij de Hyundai Kona en de Mazda CX-3 aan: 2 modellen die vooral punten verspelen door hun teleurstellende ruimteaanbod. Jammer, want het zijn beide originele, eigenzinnig en mooi vormgegeven auto’s. Bij de Mazda is bovendien een welkom vleugje kwaliteit bespeurbaar, maar dit is onvoldoende om hoger in het klassement te eindigen. De voorlaatste positie is voor de Kia Stonic: een SUV die zich eerder in negatieve dan positieve zin onderscheidt. Aan zijn interieurafwerking valt niets bijzonders te besperen, de kofferbak heeft een gemiddeld formaat en de interieurruimte is beperk. Helemaal onderaan eindigt de Nissan Juke. Eerlijk gezegd is dit geen verrassing, want de praktische aspecten zijn nooit het sterke punt van deze Japanner geweest. Voeg hierbij een afwerking die als ‘ongebruikelijk’ en ‘middelmatig’ kan worden bestempeld en je snapt beter waarom de Juke niet hoger is geclassificeerd.

Uitrusting

Het prijsverschil tussen de deelnemers aan deze vergelijkingstest bedraagt maximaal 3.836 euro. Maar qua uitrusting liggen de 14 B segment SUV modellen veel verder uit elkaar. Hier neemt de Vitara heel duidelijk de leiding. Het is weliswaar het best betaalbare model van deze vergelijking (24.099 euro), maar zijn uitrusting is veel completer: sleutelloze toegang, een startknop, elektrisch verstelbare/inklapbare spiegels, verwarmbare voorstoelen, lederen / alcantara bekleding, automatische airconditioning, adaptieve cruisecontrole, een navigatiesysteem, 17-inch lichtmetalen velgen, LED verlichting, parkeersensoren voor & achter en een achteruit rij camera: alles is standaard.

De Nissan Juke zit in N-Connecta uitvoering ook goed in zijn toeters en bellen. Hij biedt onder andere een navigatiesysteem, elektrisch verstelbare/inklapbare spiegels, sleutelloze toegang, een startknop en 17-inch lichtmetalen velgen. De uitrusting van de Fiat 500X is in PopStar weliswaar niet tenue, maar voor 1.800 euro extra kan je het Lounge pakket krijgen. In dat geval is de Italiaan ook voorzien van 18-inch lichtmetalen velgen, xenon verlichting, elektrische verstelling van de voorstoelen, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones en een rij strook assistent.

Voor de modellen die op de 4de tot en met de 13de plaats eindigen: het is een kwestie van smaak wat voor jou de exacte rangordening is. Het verschil zit hem in details. Voor de één zal uitrusting als lederen bekleding, stoelverwarming en rij assistentiesystemen belangrijk zijn. Is dat het geval, dan verdient de Kia Stonic een podiumplaats. De Renault Captur pakt uit met volledige LED techniek voor de koplampen, terwijl de Citroën C3 Aircross over een verschuifbare achterbank, een navigatiesysteem, verkeersborden herkenning, een noodrem assistent, voetgangerdetectie en een rijbaan assistent beschikt. De Seat Arona pakt uit met een uitgebreide veiligheidsuitrusting.

In de Hyundai Kona en de Opel Crossland X ontbreken juist een navigatiesysteem, al heeft de Koreaan wel een achteruit rij camera. Op weg naar de onderkant van de ranglijst komen we de Peugeot 2008 tegen die eigenlijk niks bijzonders biedt. De Honda HR-V is de duurste van deze vergelijkingstest, maar ook kaal want navigatie of rij assistentiesystemen ontbreken. De Volkswagen T-Roc neemt de rol van bezemwagen op zich. Zijn standaarduitrusting is bijzonder karig. Zo moet je de airconditioning handmatig bedienen, is er geen navigatiesysteem en krijg je stalen velgen met wieldoppen.

Budget

Welke van de 14 B segment SUV modellen is het voordeligst voor de portemonnee? Om de rangordening te bepalen, is niet alleen gekeken naar de prijs, maar ook naar het benzineverbruik, de garantietermijn, en de score in klanttevredenheid onderzoeken. Een bovengemiddeld hoge reparatiegevoeligheid kan na het verstrijken van de garantietermijn namelijk duur uitpakken.

Op dit beoordelingscriterium wint de Suzuki Vitara. Voor de tweede keer behaalt hij een deeloverwinning. De Suzuki is het best betaalbaar en kent onder andere dankzij een distributieketting lage onderhoudskosten. De Consumentenbond heeft dit merk qua vriendelijkheid voor de portemonnee hoog zitten. De betrouwbaarheid van de modellen van Suzuki is boven elke twijfel verheven. Minpunt is het stevige verbruik van gemiddeld 5,3 liter per 100 km. Dat resulteert in een CO2-uitstoot van 123 gram/km. Ter vergelijking: de Peugeot 2008 neemt genoegen met 4,4 liter en houdt de milieuschade beperkt tot 103 gram.

Voor de tweede podiumplaats is er een gelijkspel tussen de de Kia Stonic en de Nissan Juke. De Koreaan is onverslaanbaar als het gaat om de garantietermijn. Nog steeds. Dat heeft een gunstige uitwerking op de inruilwaarde. Verder zijn de modellen van Kia betrouwbaar, is de motor voorzien van een distributieketting en springt de Stonic qua benzineverbruik niet uit band (gemiddeld 5,0 liter). De Juke profiteert van het feit dat hij aan het eind van zijn verkoopcarrière zit. Dit betekent dat Nissan eigenlijk continu actieaanbiedingen heeft. Zo is er nu een zogeheten Creative Line exterieurpakket met onder andere 19-inch velgen voor 800 euro. Of dat met het oog op het veercomfort zijn meerprijs waard is, is een ander verhaal.

Brons is voor de zustermodellen Citroën C3 Aircross en de Opel Crossland X. Het verbruik van de Duitser is met gemiddeld 4,9 liter netjes. En de indrukwekkend goede bouwkwaliteit van de Opel belooft veel goeds voor de betrouwbaarheid. Daarnaast is zijn prijs redelijk. De Citroën is zelfs nog iets goedkoper, maar verbruikt marginaal meer. Citroën heeft een minder goede betrouwbaarheidsreputatie dan Opel, maar de productie van de C3 Aircross vindt plaats in een fabriek van de Duitsers (in het Spaanse Zaragoza) zodat het met de bouwkwaliteit wel snor zal zitten.

De Hyundai Kona en de Seat Arona delen de 6e plaats. De Koreaanse is voor een B segment SUV model weliswaar relatief duur, maar je krijgt dan wel 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking (Kia biedt 7 jaar, maar beperkt de waarborg tot 150.000 km). Hij heeft dezelfde motor met distributieketting als de Stonic en het meerverbruik (0,2 liter per 100 km) valt mee gezien het feit dat de Hyundai Kia een hogere bouw heeft. Dat zorgt trouwens voor een sterkere ‘SUV beleving’; een onderdeel waar de Kia niet bijzonder sterk op scoort. De Seat onderscheidt zich afgezien van het gunstige benzineverbruik (5,0 liter per 100 km) in positieve noch negatieve zin op het budgetcriterium en eindigt dus in de middenmoot.

We komen nu aan bij de tweede helft van het klassement, met op de 8ste plaats de Volkswagen T-Roc. Hij is niet goedkoop en vanwege de onverwacht grote vraag naar dit model moet je niet rekenen op dealerkorting, maar keerzijde van de medaille is dat die ‘schaarsheid’ (de productiecapaciteit is onvoldoende om aan de huidige vraag te voldoen) een positieve uitwerking heeft op de waardevastheid. Daarnaast heeft Volkswagen natuurlijk een goede betrouwbaarheidsreputatie.

Vlak achter de Volkswagen komen de Mazda CX-3, de Peugeot 2008 en de Renault Captur. De Japanner heeft een probleem met zijn hoge verbruik (gemiddeld 5,9 liter per 100 km) en de prijs valt ook niet mee, maar voor de rest is het een degelijke knul die qua betrouwbaarheid en inruilwaarde niet voor negatieve verrassingen zal gaan zorgen. Zijn motor is overigens van het kettingtype. De Peugeot 2008 zit aan het einde van zijn verkoopcarrière, maar compenseert dat niet met een lage prijs (hij is duurder dan de C3 Aircross van zustermerk Citroën) of continu actievoordeel à la Nissan Juke. De Renault Captur heeft weliswaar een motor met distributieketting, maar zijn benzineverbruik is veel hoger (1,1 liter per 100 km extra) dan dat van zijn landgenoot Peugeot 2008.

We komen nu aan bij de laatste drie in de budgetrangorde. De Honda HR-V eindigt op de 12de plek. Hij is het duurst en heeft een stevig verbruik (gemiddeld 5,6 liter per 100 km). Daarmee kunnen de pluspunten (uitstekende betrouwbaarheidsreputatie en een ‘kettingmotor’) niet worden gecompenseerd. Op de 13e plaats staat de Ford Ecosport. De prijs is weliswaar een lokkertje, maar pas op: dit is geen door de Europese autoconsument geliefde SUV. Dat kan voor teleurstellingen zorgen als je de Ford t.z.t. probeert in te ruilen. Daarnaast is het benzineverbruik niet om over naar huis te schrijven. Maar de rode lantaarn is voor de Fiat 500X. Hij is, zeker als je de Lounge uitrusting meerekent (1.800 euro extra) niet goedkoop en is met 6,0 liter per 100 km het meest hebzuchtige van allemaal. Fiat modellen eindigen steevast onderaan in tevredenheidenquêtes en dat doet de inruilwaarde geen goed. Ook het feit dat hij geen distributieketting heeft (maar een snaar die regelmatig vervangen moet worden) doet het budgetplaatje geen goed.

Rangschikking:

1e: Suzuki Vitara (24.099 euro als 1.6 Exclusive)

2e: Kia Stonic (25.495 euro als 1.0 T-GDI 120 Exclusive Line) en Nissan Juke (26.490 euro als DIG-T 115 N-Connecta)

4e: Citroen C3 Aircross (25.820 euro als 1.2 PureTech Shine) en Opel Crossland X (25.999 euro als 1.2 Turbo 110 Innovation)

6e: Hyundai Kona (27.495 euro als 1.0 T-GDI Fashion) en Seat Arona (26.150 euro als 1.0 TSI 115 Xcellence)

8e: Volkswagen T-Roc (26.550 euro als 1.0 TSI)

9e: Mazda CX-3 (26.490 euro als SA-G 120 TS), Peugeot 2008 (25.900 euro als PureTech 110 Allure) en Renault Captur (25.090 euro als TCe 120 Intens)

12e: Honda HR-V (27.935 euro als 1.5 Comfort)
13e: Ford Ecosport (24.255 euro als 1.0 Ecoboost 125 Titanium)
14e: Fiat 500X (25.095 euro als 1.6 16v PopStar)

 

Rij plezier

Als het gaat om rij plezier, doe je met 3 van de geteste SUV modellen een goede keus: de Citroën C3 Aircross, de Seat Arona en de Mazda CX-3. De Fransman steekt qua dynamisch weggedrag weliswaar niet boven de middelmaat uit, maar heeft wel een erg lekkere en gretige motor. Ook is de Citroën zeer comfortabel dankzij een perfecte afstelling van zijn wielophanging. De bestuurder en voorpassagier worden qua zitpositie in de watten gelegd met een brede en zachte zitting voor de stoelen. De Seat Arona biedt wat minder comfort, maar is zeker de best gemotoriseerde van deze wedstrijd. De 115 pk sterke 1.0 TSI unit van de Volkswagen Groep is een wondermotor: sportief, flexibel en stil. Dankzij het relatief lage gewicht van de Spaanse SUV (1.187 kg) zit hij al in 9,8 seconden op 100 km/u). De Mazda CX-3 mag in dit gezelschap niet ontbreken vanwege zijn dynamische weggedrag, waardoor hij het meest als een sportwagen aanvoelt. De atmosferische 2,0 liter is een schoolvoorbeeld van flexibiliteit. Dankzij de grote motorinhoud heeft hij een heel relaxt karakter, dit in tegenstelling tot menig kleine 3 cilinder, die een wat neurotische indruk kunnen maken. Beslist niet onvermeld mag het feit blijven dat de CX-3 heerlijk schakelt. De Mazda nodigt je echt uit om regelmatig van versnelling te wisselen. Tot slot verdient ook zijn scherpe en communicatieve besturing een pluim. Het maakt de Japanner tot één van de meest wendbare auto’s in zijn klasse.

Op het rijeigenschappen criterium eindigen de Opel Crossland X en Peugeot 2008 wat lager dan de identiek gemotoriseerde Citroën C3 Aircross. Dat komt door het minder indrukwekkende comfortniveau. De bediening is evenwel probleemloos en met name de Peugeot 2008 is goed te overzien. De Kia Stonic en de Hyundai Kona hebben dezelfde 3 cilinder 1.0 T-GDi motor die dankzij 120 pk voor een solide acceleratie zorgt. Comfort is niet hun sterkste punt en daarom wordt de montage van extra grote velgen afgeraden. De Renault Captur komt nu niet boven de middelmaat uit, maar dat kan veranderen als hij binnenkort leverbaar wordt met de nieuwe 1,33 liter 4 cilinder motor. Deze turbo-unit schijnt zó goed te zijn dat Mercedes hem voor de nieuwe A-klasse gaat gebruiken. Als 1.2 TCe is het evenwel geen bijzonder levendige auto. Op het onderstel valt evenwel niks aan te merken. De Nissan Juke, de pionier van dit segment, heeft dezelfde motor als de Renault Captur maar rijden in de stad is geen onverdeeld genoegen vanwege de slechte overzichtelijkheid van de carrosserie.

Het einde van de test nadert en dat betekent dat we zijn aanbeland bij de qua rijeigenschappen ‘slechte studenten van de klas’. Eén daarvan is de Honda HR-V. Zijn amechtige, atmosferische 1,5 liter motor is een enorme spelbreker. Jammer, want hij schakelt prettig. De vering is vanuit comfortoogpunt net even te stevig. De Suzuki Vitara heeft ook een atmosferische motor en dat resulteert in een trage acceleratie: om 100 km/u te bereiken dien je 11,5 seconden uit te trekken. Hij is ook luidruchtiger dan zijn segmentgenoten. De Fiat 500X graaft zijn eigen graf met zijn achterhaalde 1.6 e-Torq motor. Deze krachtbron werd ooit door Opel ontworpen maar die heeft hem al lang afgedankt. De combinatie van niet al te veel vermogen (110 pk) met een hoog gewicht (1.275 kg) speelt de Italiaan parten. Dieptepunt qua rijeigenschappen is de Ford Ecosport. Die heeft het gewicht van een aambeeld (1.285 kg) en zo voelt dat ook tijdens het accelereren: je hebt 12,7 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. Daarmee is hij de traagste van de klas. Bovendien maakt de motor van de Ecosport veel lawaai. Ook de nauwkeurigheid van de besturing laat te wensen over.

Conclusie

De uitstekende score op het criterium ‘rijeigenschappen’ zorgen er voor dat de Citroën C3 Aircross en de Seat Arona tot de winnaars behoren van deze test. Toch hoort ook de Suzuki Vitara beslist in dit rijtje thuis. Hij heeft weliswaar zijn motor niet mee, maar is goedkoop, uitstekend uitgerust en heeft een robuuste betrouwbaarheidsreputatie. Dat maakt ook deze Japanner tot een aanrader.

Iets lager eindigt de Kia Stonic. Die scoort met zijn garantietermijn, betrouwbare techniek en royale uitrusting. Ook op zijn motor valt weinig aan te merken. Maar hij zou ruimer moeten zijn (hogere bouw?) om écht indruk te maken. Voor wie de hoge eindnotering van de Suzuki Vitara verrassend vindt, zal ook verbaasd zijn over het feit dat de Nissan Juke nog steeds niet afgeschreven hoeft te worden. Vorm gaat duidelijk boven functie en dat heeft praktische nadelen, maar chocoladezijde is dat deze Japanner ondanks zijn hoge leeftijd nog steeds niet belegen oogt. Bovendien is de prijs:uitrusting verhouding uitstekend, helemaal als je ook de actieaanbiedingen van Nissan in de gaten houdt.

In de middenmoot eindigen de Volkswagen T-Roc, de Opel Crossland X, de Renault Captur, de Mazda CX-3 en de Peugeot 2008: dit zijn SUV modellen waar niet heel veel mis mee is, maar toch wel wát. Zo kan de T-Roc eigenlijk niet zonder opties, wat hem duur maakt. De Crossland X is praktisch en degelijk, maar dat is het dan ook. Geen auto waarvan je enthousiast wordt. De Captur wordt gehandicapt door zijn niet bepaald okselfrisse motor. De CX-3 rijdt heerlijk, maar is geen koopje en voor een SUV te krap. De Peugeot 2008 onderscheidt zich onvoldoende, ook niet qua prijs.

In de achterhoede van het peloton bevinden zich de Fiat 500X (niet duur, maar verdient een betere motor), de Hyundai Kona (tegenvallend ruimteaanbod), de Honda HR-V (reuze praktisch, maar op andere gebieden totaal niet competitief) en als laatste de Ford Ecosport. Zijn recente facelift is niet genoeg om serieus genomen te worden in het B SUV segment. Hij blijft nog steeds duidelijk achter bij de concurrentie, op te veel terreinen.

Reageren is niet mogelijk.