Audi gaat e-Tron ook in China bouwen

0

De e-Tron, het eerste volledig elektrische model van Audi dat momenteel in het nabij Brussel gelegen Vorst wordt gebouwd, zal vanaf volgend jaar ook in China worden geassembleerd. De aldaar te produceren exemplaren zijn volgens de Duitse autobouwer alleen voor de lokale markt bestemd.

Audi heeft de productie van de e-Tron afgelopen september in Vorst opgestart. Het is momenteel het enige model dat de 3.500 werknemers aldaar maken. Komende zomer zou het definitieve productietempo bereikt moeten worden. Een deel van de output in Vorst is ook voor China bestemd. Het gaat hierbij om het zogeheten introductievolume van de e-Tron. Ook in 2020 zal de Chinese markt vanuit Vorst worden beleverd.

Maar vanaf 2021 neemt de fabriek in Changchun het productiestokje voor wat betreft de voor China bestemde exemplaren van de e-Tron over. In deze Chinese stad (met afgerond 7 miljoen inwoners) heeft Audi (en het moederbedrijf Volkswagen Groep) haar grootste fabriek. De productiefaciliteit in Changchun telt 30.000 werknemers en de capaciteit bedraagt bijna 1 miljoen personenwagens op jaarbasis.

Een woordvoerder van Audi laat weten dat er vooralsnog geen plannen zijn om de e-Tron Sportback, een lagere coupéachtige variant met een schuine achterzijde, in China te gaan bouwen. Dit betekent dat dit model altijd in Vorst zal worden geproduceerd, dus ook de exemplaren voor de Chinese markt. In de Belgische fabriek zijn nu al Chinese collega’s in opleiding voor de bouw van de e-Tron in Changchun.

Net als elke andere zichzelf respecterende autofabrikant investeert Audi veel geld in elektrische modellen voor de Chinese markt. Nog dit jaar start in de fabriek in Fosun de productie van de Q2 L e-tron; een volledig emissieloze uitvoering van de bekende cross-over met een verlengde wielbasis en een 38 kWh batterij en een actieradius van 265 kilometer. Dit model zal in samenwerking met joint venture partner FAW gebouwd gaan worden.

Audi zet ook in Europa en Noord Amerika in op elektrificatie van haar gamma en zal in de periode tot 2021 een dozijn (deels)elektrische modellen lanceert, waarvan 5 volledig emissieloos. Tot eind 2023 investeert het automerk 14 miljard euro in elektrische mobiliteit, digitale toepassingen en zelfrijdende personenwagens. In 2025 zal 1 op de 3 nieuw verkochte auto’s van Audi elektrisch of een stekkerhybride zijn, zo is de verwachting. Het verkoop volume daarvan zal dan 800.000 eenheden bedragen.

China speelt in deze elektrificatie plannen dus een cruciale rol. Het Aziatische land is de belangrijkste afzetmarkt voor Audi, met vorig jaar een verkoopvolume van 663.049 personenwagens; een toename van 11 procent. De doelstelling is om op jaarbasis in China meer dan 1 miljoen auto’s te gaan verkopen. De groei zal voor een groot deel moeten komen van elektrische modellen.

In 2018 werden in China door alle autofabrikanten samen voor het eerst meer dan 1 miljoen elektrische en stekkerhybride personenwagens verkocht. Dat aantal was goed voor een marktaandeel van 4,5 procent. China wil met auto’s van het zogeheten ‘alternatieve energie type’ wereldwijd marktleider in de auto-industrie worden. Om de autoconsument in eigen land in de (deels)elektrische auto te krijgen, heeft de regering in Beijing quota ingevoerd: dit jaar moet een tiende van de lokale verkoop volledig emissieloze of stekkerhybride modellen betreffen, en in 2020 een achtste. In 2025 moet een kwart van de verkopen gegenereerd worden met (deels)elektrische personenwagens.

Audi wil komende zomer het beoogde productietempo van de e-Tron bereiken, maar dat gaat niet van een leien dakje. Als gevolg van een tekort aan batterijen kunnen er minder exemplaren van de elektrische cross-over worden gebouwd. Aanvankelijk lag de jaardoelstelling bij 55.800 stuks, maar dat worden er ruim 10.000 exemplaren minder. Audi hoopt nu volgens de aangepaste productieplanning van 9 april dit jaar in Vorst 45.242 eenheden van de e-Tron te bouwen. In plaats van 300 exemplaren, rollen er nu dagelijks 150 stuks van de elektrische Audi van de band.

Door de problemen is de levertijd voor een e-Tron inmiddels opgelopen tot 6 à 7 maanden. De komst van de Sportback, die oorspronkelijk eind dit jaar in productie zou gaan, is inmiddels uitgesteld naar 2020. Spelbreker is het Zuid Koreaanse LG Chem dat niet voldoende batterijpakketten kan leveren. Nou ja, als Audi bijbetaalt dan wil dit bedrijf haar productiecapaciteit heus wel vergroten, maar de Duitse autofabrikant is niet van plan om zich een poot uit te laten draaien. LG Chem verkeert in een luxepositie omdat zij ook aan een reeks andere autofabrikanten batterijpakketten levert. Die worden nu uit winstbejag tegen elkaar uitgespeeld. Het is een publiek geheim dat Zuid Koreaanse geen hoogstaande bedrijfsmoraal hebben. “Wij hebben enorm problemen met LG Chem”, zo laat een woordvoerder van de Audi fabriek in Vorst weten. De batterijen speelt zijn machtspositie volop uit. Enkele maanden geleden doken er berichten op dat LG Chem, dat ook een fabriek in Polen heeft, een prijsverhoging van 10 procent wilde forceren bij Audi.

Audi is overigens niet de enige autofabrikanten die problemen heeft met haar batterijen leverancier. Tesla bevestigde begin deze maand berichtgeving dat de plannen om de gezamenlijke investeringen met Panasonic in de gigafactory voor autobatterijen in Nevada op een lager pitje te zetten. Reden is dat Tesla topman Elon Musk ontevreden is over de productieprestaties. De output aan batterijpakketten bedraagt momenteel ‘slechts’ 24 gigawatt uur per jaar, terwijl de doelstelling 35 gigawatt uur was. Om deze reden kan Tesla volgens Musk niet zoveel exemplaren van de nieuwe Model 3 produceren als gepland, waardoor het bedrijf in het eerste kwartaal opnieuw in de rode cijfers is beland. Tesla is door het onderpresteren van Panasonic ook genoodzaakt om batterijen bij andere partijen in te kopen en daar hangt een hoger prijskaartje aan.

Leveranciersellende kan je voorkomen als de batterijenpakketten productie in eigen beheer plaatsvindt. Daar is Daimler inmiddels ook achter gekomen. In januari kondigde dit auto concern, bekend van de merken Mercedes-Benz en Smart, aan dat zij wereldwijd 7 batterijenfabrieken gaat bouwen. Daimler heeft grote ambities op het gebied van de productie van elektrische auto’s. Het gaat hier echter om de assemblage en niet om de productie van de batterijcellen zelf. Maar Audi moet ook de hand in eigen boezem steken. Het automerk kampt namelijk ook met kinderziektes bij de elektromotoren die uit haar eigen megafabriek in het Hongaarse Györ komen. Bij de productiestart in september van de e-Tron bleek er ook een fout te zitten in de software van de auto. Dat euvel zou inmiddels wel opgelost zijn. Door al die problemen zijn er productie vertragingen ontstaan, waardoor de werknemers in het Belgische Vorst momenteel diensten van slechts 6 uur draaien en niet de gebruikelijke 8 uur.

Klagende Noren en kritische Amerikanen

De productieproblemen met de e-Tron is vooral vervelend voor de Noorse autoconsumenten, die al ruim 6.000 exemplaren van de Audi besteld hebben. Van de 20.000 bestellingen die men al heeft genoteerd voor de elektrische cross-over komen er ongeveer een derde uit Noorwegen. De veel grotere Duitse thuismarkt komt qua orderaantallen (pas) op de tweede plaats.

Audi heeft de e-Tron op de autotentoonstelling van New York inmiddels ook voorgesteld aan de Amerikaanse consument. Aldaar verliep de introductie ook niet vlekkeloos, want overheidsdienst EPA heeft de actieradius van de elektrische cross-over naar beneden bijgesteld. Volgens eigen metingen (op basis van normen die in de Verenigde Staten worden gehanteerd), heeft de e-Tron een rij bereik van minder dan de ruim 400 kilometer die Audi zelf in de folder heeft gezet: 500 km volgens de NEDC meetnorm en 417 km volgens de nieuwe WLTP cyclus.

Maar in de Verenigde Staten denkt het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) daar dus anders over. Die past zijn eigen normen toe op de ‘verbruikscijfers’ van de e-Tron met zijn batterij van 95 kWh, en constateert dat de elektrische cross-over een actieradius van slechts 328 kilometer heeft. Dat is bijna 100 kilometer minder dan het WLTP cijfer. Ter vergelijking: volgens de EPA heeft de Jaguar I-Pace (met een batterij van 90 kWh) een rij bereik van 376 km en de Tesla Model X haalt met 100 kWh volgens het Amerikaanse agentschap 475 km. Zelfs de half zo dure Kia e-Niro (64 kWh) komt op een volle acculading verder dan de Audi e-Tron, namelijk 385 kilometer.

De oude NEDC homologatienorm kreeg nogal vaak kritiek op zijn weinig realistische cijfers. Hij maakte dan ook plaats voor de strengere WLTP meting. Die is primair van toepassing op auto’s met een verbrandingsmotor, maar wordt ook gebruikt om het gemiddelde stroom verbruik te meten van elektrische personenwagens en dus ook hun actieradius.

Reageren is niet mogelijk.