Toyota investeert miljarden in batterijtechnologie

0

Hoewel Toyota bij de transitie naar elektrisch rijden de kat lang uit de boom heeft gekeken, maakt ook de grootste autofabrikant van Japan zich op voor de omwenteling. Dat gebeurt onder druk van overheidsbeleid. In steeds meer landen gaat de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor namelijk aan banden gelegd worden. Toyota maakt in reactie op deze ontwikkeling bekend liefst 11,4 miljard euro te zullen investeren in accutechnologie.

Voor een autofabrikant die nog lang niet was uitgekeken op haar hybride aandrijftechniek is dat een belangrijke ommezwaai. Alsnog maakt Toyota zich op voor een volledig emissievrije toekomst. Toyota investeert liefst 11,4 miljard euro in batterijtechnologie. Daarbij focust het bedrijf zich niet alleen op bestaande lithium/ion accupakketten, maar ook op solid state batterijen. Die zouden reeds in 2025 productierijp kunnen zijn en gaan dan ook gebruikt worden voor de hybride modellen van Toyota. De Japanners streven namelijk naar nikkel- en kobaltvrije batterijen die 50 procent goedkoper zijn dan de huidige accu’s.

Om alle geëlektrificeerde modellen (zowel hybride modellen als volledig elektrische auto’s dus) in de toekomst van een batterijpakket te voorzien, wil Toyota haar productiecapaciteit vergroten van 180 GWh naar meer dan 200 GWh. Daarvoor werken de Japanners samen met accufabrikanten CATL en FinDreams Battery (dat tot het Chinese BYD concern behoort). De investeringen in batterijtechnologie lopen parallel met de ontwikkeling van diverse elektrische modellen. Toyota zal als eerste een productieversie van de BZ4X conceptstudie lanceren. Deze SUV (zie computertekening) zal worden gebaseerd op een speciaal voor elektrische auto’s samen met Subaru ontwikkeld platform (e-TNGA genaamd). De Japanse collega gaat de architectuur gebruiken voor de in de loop van 2022 te presenteren Solterra. Dat is eveneens een SUV.

In China verkoopt Toyota via een joint venture met GAC reeds een elektrische versie van de C-HR en in Europa omvat het gamma de ProAce Electric plus de ProAce City Electric, maar dat zijn feitelijk producten van het Stellantis concern. Dochter Lexus verkoopt in Europa wel een zelf ontwikkelde elektrische auto: de UX 300e. Diens accupakket capaciteit en dus het rij bereik is echter allesbehalve premium. Dat vertaalde zich in tegenvallende verkopen. Onlangs verlaagde Lexus toen maar uit armoede (en dat is ook allesbehalve premium) te prijzen. Maar nu beloven de Japanners beterschap. Eind 2025 moet het portfolio van Toyota liefst 15 verschillende elektrische auto’s tellen. Daarvan zullen er 7 lid worden van de BZ familie waarvan de BZ4X zoals gezegd de spits af bijt.

 

Reageren is niet mogelijk.