Autoconsument schakelt over naar de automaat

0

Kopen Nederlanders een ander soort auto dan 5 jaar geleden? Vergelijking van registratiedate van het RDC in het eerste kwartaal van dit jaar met die van 5 jaar geleden maakt duidelijk dat er sindsdien veranderd is. Zo is de dieselauto volkomen uit de gratie geraakt, is bijna de helft van de nieuw verkochte auto’s een SUV en heeft nog maar 1 op de 3 modellen een handbak.

In het eerste kwartaal van dit jaar werden er in Nederland afgerond 80.000 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat zijn er een derde minder dan in dezelfde periode van 2017. De terugval is vooral te wijten aan problemen in de productieketen. Al bestaande kooptrends bij de consument worden daardoor versneld, zo blijkt. Zo reserveren fabrikanten de schaarse componenten in voor modellen waarmee het meeste geld wordt verdiend. Dat zijn doorgaans duurdere en luxueuzere modellen, vaak van het SUV type. Inmiddels heeft de helft van de nieuw verkochte auto’s een dergelijke carrosserievorm. Modellen met een automatische transmissie hebben een nog groter marktaandeel. Beide ontwikkelingen kunnen niet los worden gezien van de stijgende populariteit van elektrische auto’s.

Nederland20172022

De toegenomen populariteit van modellen met een automaat heeft niet alleen te maken met de veranderende consumentenvoorkeuren, maar vindt zijn oorzaak overigens ook deels aan de aanbodzijde van de markt. De invoering van de verplichte ADAS assistentiesystemen per 2022 heeft er toe geleid dat er steeds minder personenwagens met een handgeschakelde transmissie worden geleverd. Het is namelijk onbestaanbaar dat fabrikanten de foutloze werking van diverse (autonome) functies van de vele elektronische voertuigsystemen in hun modellen, w.o. ADAS, afhankelijk zouden maken van menselijke input. Dit betekent dat een handbak taboe is want met de montage van een automaat kan de industrie veel meer controle houden over de rijeigenschappen van de auto.

Benzinemodellen verloren de afgelopen 5 jaar gestaag marktaandeel, tenminste de modellen zonder een vorm van hybride techniek aan boord. Personenwagens uit de ‘Mild Hybrid’ categorie zijn inmiddels goed voor 1 op de 6 verkopen. Plug-in varianten hadden in het eerste kwartaal een marktaandeel van 13 procent. Dat diesels in het verdomhoekje zitten en praktisch niet meer wordt verkocht, is inmiddels wel bekend; niet voor niets is Audi in Nederland in april gestopt met de verkoop van dergelijke modellen.

Als het gaat om de meest gekozen carrosseriekleuren, dan is er eigenlijk niets veranderd ten opzichte van 2017. Grijs is nog meest het populairst, gevolgd door zwart, wit en blauw. De marktaandelen bleven ongeveer gelijk. Aan de rand van het kleurpalet hebben bruin en groen van positie gewisseld. Bruin was in 2017 nog goed voor een marktaandeel van 3,3 procent (vooral dankzij de Opel Astra en de Mazda CX-5), daar is nu nog maar 0,7 procent van over. Groen ging in deze periode juist van 0,9 naar 2,9 procent, vooral dankzij de Toyota Yaris Cross, de Fiat 500 en de Mini.

In de cijfers van het RDC is ook goed te zien hoe onze voorkeuren zijn qua land van herkomst van onze auto’s, al moet hierbij wel dat kanttekening worden gemaakt dat Duitse fabrikanten meer last hebben van productieverstoringen dan hun Koreaanse collega’s. Dankzij Kia en Hyundai zijn auto’s uit Zuid-Korea bijna populairder dan exemplaren uit Frankrijk of Japan (voor het RDC zijn alle Hyundai’s en Kia’s Zuid-Koreaans, alle Mini’s Brits en alle BMW’s Duits, ongeacht waar ze van de band rollen). Het marktaandeel van Italiaanse auto’s is met 2 procent inmiddels veel kleiner dan dat van Tsjechië of Zweden (beide herkomstlanden zitten op 5 procent). Dat Chinese auto’s met een opmars bezig zijn, is in de statistieken nog niet goed te zien, maar dat zal snel veranderen. Enerzijds komt dat door de stijgende populariteit van bijvoorbeeld MG dat in Europa steeds steviger in het zadel komt te zitten en anderzijds door het debuut van nieuwe spelers. Alleen al dit jaar maken 8 Aziatische automerken (VinFast uit Vietnam meegerekend) hun entree op de Nederlandse markt. Volgend jaar komen er nog meer. Hun modellen? Elektrische auto’s van het SUV type uiteraard.

 

Reageren is niet mogelijk.