Suzuki bouwt de betrouwbaarste auto’s

0

Wat is een betrouwbaar automerk? Een merk dat alleen modellen verkoopt waar de klant van op aan kan? Of een merk dat zijn afspraken nakomt? De tekst “het betrouwbaarste automerk” betekent formeel het laatste, terwijl de schrijver van die 3 woorden eigenlijk het eerste bedoelt.

Maar dat terzijde. Aanleiding voor deze bespiegeling is een publicatie van de Consumentenbond over de betrouwbaarheid van diverse auto’s die in Nederland te koop zijn. Uit het onderzoek blijkt dat de Mitsubishi ASX de betrouwbaarste auto’s. Slechts 1 procent van de eigenaren van dit Japanse SUV model meldt afgelopen jaar stilgevallen te zijn met pech. Andere minder urgente reparaties kwamen ook bijna niet voor.

Japanse fabrikanten bouwen traditioneel auto’s die bovengemiddeld betrouwbaar zijn. In 2021 scoorde Mitsubishi op merkniveau het best en dit jaar wordt er stuivertje gewisseld met Suzuki, de nummer 2 van vorig jaar. Dat deze landgenoot er nu met de bokaal vandoor gaat, komt doordat dit merk liefst 5 modellen in haar gamma heeft die hoger dan een rapportcijfer 7,4 scoren. Dat zijn de Suzuki Celerio, de Ignis, de Swift, de SX4 en de Vitara.

Op merk niveau scoort Suzuki daarmee een rapportcijfer 8,5. De 2 andere podiumplaatsen zijn voor Mitsubishi (8,4) en Subaru (8,3). De rest van de top 10 bestaat uit Toyota (7,9), BMW (7,6), Honda (7,6), Mazda (7,6), 8. Kia (7,5), Lexus (7,5) en Hyundai (7,2). BMW is in dit overzicht dus het enige niet-Aziatische automerk. Seat (7,1) scoort ook beter dan de 24 onderzochte merken waarvan het gemiddelde rapportcijfer een 7,06 was.

Minder goed zijn de scores van Mercedes-Benz (7,0), Dacia (6,9), Skoda (6,9), Volvo (6,8), Opel (6,6), Audi (6,5), Nissan (6,4), Peugeot (6,4), Volkswagen (6,4), Fiat (6,1), Ford (6,1), Renault (6,1) en Citroën (6,0). Nissan is dus met afstand de producent van de minst betrouwbare Japanse auto’s. Citroën bouwt dus relatief de meeste probleemauto’s, of zoals de Britten het zeggen: lemons.

De Consumentenbond stuurt elk jaar een mail naar leden van het Autopanel met de oproep om de jaarlijkse enquête in te vullen. Ook benadert zij iedereen (ook niet-leden) via social media om de enquête voor hun auto in te vullen. De Consumentenbond vraagt hen dan naar:

  1. Merk en type, bouwjaar en kilometerstand (alle personenauto’s vanaf bouwjaar 2012 kunnen meedoen)
  2. Hoeveel keer pech gehad in het afgelopen jaar?
  3. Indeling van de pech naar:

reparatie die kon wachten (telt voor 20% mee), moest direct naar de garage (35%) en kon niet verder rijden (45%)

Alle gegevens zijn per merk en type auto opgeteld en gemiddeld.

Reageren is niet mogelijk.