Nieuwstelex

0

+++ AUDI stopt na 8 jaar met de productie van de A1 in het nabij Brussel gelegen Vorst. Vanaf nu maakt de fabriek aldaar zich klaar voor de komst van de e-Tron, de eerste volledig elektrische cross-over van het Duitse premiummerk. In mei 2010 begon Audi Vorst met de productie van de A1. Exclusief voor de gehele wereld, want geen andere fabriek bracht de benjamin uit het gamma ter wereld. 4 jaar later ging ook de S1 in Vorst in productie. Er zijn in totaal 909.164 exemplaren van de modelreeks van de band gerold. De productie van de A1 verhuist naar Spanje (Catalonië). Daar zal de tweede generatie door Seat gebouwd gaan worden, op dezelfde productielijn als de qua onderstel identieke Ibiza. In Vorst zou de elektrische cross-over oorspronkelijk op 30 augustus worden onthuld, maar Audi heeft een nieuwe CEO gekregen en die verplaatste de voorstelling naar 18 september in San Francisco (Verenigde Staten). +++

+++ Op de zakelijke automarkt in BELGIE hebben dieselmodellen nog een marktaandeel van 55,90 %. Onder particulieren daarentegen wordt hij qua populariteit volledig ingehaald door de benzineauto’s, die goed zijn voor 77,2 % van de verkopen. Gemiddeld hebben dergelijke modellen een marktaandeel van 58,07 % bij onze zuiderburen. Particulieren kozen in slechts 18,62 % van de nieuw verkopen voor een diesel. Dit brandstoftype verliest aan populariteit als gevolg van de stijgende prijzen aan de pomp, de sjoemeldiesel affaire, milieuzones en een minder gunstig belastingklimaat in Vlaanderen. Van de Belgische autokopers ging 3,11 % voor een benzinehybride, terwijl CNG of aardgas (0,85 %) populairder blijft dan elektrisch rijden (0,16 %). In het zakelijke segment, waar doorgaans meer kilometers gemaakt worden, blijft diesel koning, maar ook hier is sprake van een duidelijke daling van de populariteit want tussen 2012 en 2015 waren oliegestookte modellen nog goed voor respectievelijk 85 en 80 % van de verkopen. De liefde van de Belg voor de SUV is onstuitbaar. Het segment is goed voor een marktaandeel van 35,97 % en is daarmee groter dan dat van elk ander autotype. Toch blijft de Volkswagen Golf het bestverkochte model van België met 9.080 exemplaren in het eerste semester van 2018. Op de tweede plek staat de Renault Clio (7.145 stuks). Het podium sluit af met alle varianten van de Fiat 500 familie (7.095 registraties). +++

+++ BMW heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat er geen M versie komt van de op 23 augustus te onthullen nieuwe Z4. De open 2-zitter zal dus alleen te koop zijn met motoren die je niet meteen het vel van het gezicht rukken. Frank van Meel, de baas van de BMW divisie, bevestigt dat de M40i met 360 pk de topper van de modelreeks wordt. Er is volgens hem onvoldoende vraag naar een echte M in het betreffende segment. Volgens Van Meel zijn er slechts “een handvol” klanten voor een Z4 M. De 2-zitter moet het sowieso niet hebben van grote verkoopaantallen. Van de vorige generatie gingen tussen 2015 en 2017 in de VS jaarlijks niet meer dan 2.000 exemplaren over de toonbank. In Europa was dat ongeveer het dubbele. +++

+++ De verkoop van deels ELEKTRISCHE modellen (stekkerloze hybride auto’s meegerekend) is in Europa in het eerste halfjaar met 31 % gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Dat blijkt uit cijfers van dataleverancier JATO Dynamics. In de eerste 6 maanden van 2018 werden in 27 Europese markten 450.200 nieuwe personenauto’s met (deels)elektrische aandrijving geregistreerd. Daarmee nemen zij 5,4 % van de totale autoverkoop voor hun rekening. Een jaar geleden was dat nog 4,3 %. In de klasse van de volledig elektrische auto’s was de Nissan Leaf het bestverkochte model in Europa. Met een kleine 17.000 registraties blijft hij de Renault Zoé nipt voor. In segment van de stekkerhybride modellen was de Mitsubishi Outlander PHEV onveranderd de populairste. Hiervan werden in de eerste 6 maanden 9.244 stuks verkocht. De Toyota Yaris Hybrid is bij uitstek de populairste stekkerloze hybride van Europa, met ruim 61.500 geregistreerde exemplaren. In zijn totaliteit werden er een recordaantal nieuwe auto’s verkocht in het afgelopen halfjaar, namelijk 8,66 miljoen stuks (+2,7 %). Het aandeel van dieselmodellen daalde naar 17 %, het laagste niveau sinds 2001. De SUV is met een marktaandeel van 33,7 % veruit de populairste carrosseriesoort in Europa. In Nederland zijn er in het eerste half jaar liefst 142 % meer elektrische auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2017. Het marktaandeel van dergelijke modellen in de totale afzet is gestegen van 1,1 % in 2016 naar 3,1 % in de periode januari t/m juni 2018. Een reden voor deze groei is de komst van nieuwe aantrekkelijke modellen, zoals de nieuwe generatie van de Nissan Leaf, de Opel Ampera-e en zeer recent de Jaguar I-Pace. Daarnaast is de volledig elektrische auto’s het enige type waarmee nog geprofiteerd kan worden van een verlaagd bijtellingpercentage. De meest verkochte elektrische auto in Nederland is dit jaar tot nu toe de Tesla Model S, net als vorig jaar. De nieuwe generatie Nissan Leaf stijgt van de zevende naar de tweede plaats. Ook de al langer bestaande Volkswagen e-Golf doet het goed. Daarvan zijn er dit jaar al 350 exemplaren meer verkocht dan in 2017. +++

+++ Er gaan geruchten dat FORD aan een pick-up model onder de Ranger werkt die zal worden gebaseerd op de nieuwe Focus. Die moet primair zijn diensten gaan bewijzen in Zuid-Amerika (en dan vooral in Mexico), maar zou ook richting Europa kunnen komen. Aangezien er nog geen groen licht is gegeven voor productie, zal het nog minstens 4 jaar duren voordat de lancering plaatsvindt. Het is de bedoeling dat de pick-up ook leverbaar wordt met vierwielaandrijving. Of dezelfde techniek gebruikt zal gaan worden voor de nieuwe Focus RS is nog niet duidelijk. Ford verwacht dat de vierde generatie Focus in China de grootste afzetaantallen zal realiseren. Dit verklaart waarom het model in onze ogen er nogal rommelig en Aziatisch uit ziet: het design van de nieuwe Focus moest worden aangepast aan de wensen van Chinese autoconsumenten. Ford is hiermee niet uniek, want ook de nieuwe Mercedes-Benz A klasse Sedan is primair voor het Aziatische land ontwikkeld. In het geval van de Focus betekent ‘Chinees design’ geen derde zijruit meer; een karakteristiek stylingkenmerk van de eerdere generaties. In China heeft men liever grote achterdeuren. Vond jij de nieuwe Focus er altijd al als een draak uit zien, dan weet je nu waarom … +++

+++ MERCEDES-BENZ zal over dik een maand de EQ C onthullen. Deze volledig elektrische cross-over annex SUV gaat in Sindelfingen gebouwd worden. Als basis dient het nieuwe EVA platform (Electric Vehicle Architecture), dat op zijn beurt weer een afgeleide is van het MRA (Modular Rear Achitecture) onderstel, dat onder meer onder de huidige C klasse te vinden is. De EQ C wordt leverbaar met een 300 kW elektromotor op de achteras en er komt ook een 4Matic versie, die als extra een exemplaar van 90 of 150 kW op de voorwielen heeft. Alle versies krijgen adaptieve dempers, luchtvering, remkracht regeneratie en Torque Vectoring techniek. In een later stadium volgen nog 3 andere EQ modellen. Mercedes-Benz wil met de reeks Tesla op achterstand zetten en investeert daarvoor 2,45 miljard dollar. +++

+++ ProRail pleit er voor om alle SPOORWEGOVERGANGEN knalgeel te verven. Die kleur schijnt superveilig te zijn. De eerste gele spoorwegovergang wordt momenteel ‘getest’ in Baarn. Het blijkt dat automobilisten voorzichtiger rijden als de ondergrond geel is. Daarom is het volgens ProRail de hoogste tijd om alle overgangen in Nederland zo snel mogelijk van het kekke kleurtje te voorzien. Volgens de onderzoekers van TNO, die het experiment nauw in de gaten hielden, zorgt geel er voor dat overstekende fietsers en automobilisten een stuk alerter zijn bij het oversteken van de mogelijk gevaarlijke spoorwegovergang. “Er rijden steeds korter op elkaar snelle en stille treinen. De kans op een ongeluk neemt dan ook toe. We halen alles uit de kast om mensen ervoor te waarschuwen nooit onder sluitende spoorbomen door te lopen, fietsen of rijden. En ook niet door rood licht te gaan, stil te staan op de rails of er vlak langs te lopen”, aldus ProRail woordvoerder Jaap Eikelboom. Het geel maken van overgangen is leuk, maar nog niet genoeg als het aan zijn baas Pier Eringa ligt. Het is een stap in de goede richting, maar echt veilig wordt het pas als alle 1.900 overwegen compleet opgedoekt worden. Deze moeten dan vervangen worden voor bruggen of tunnels. “Met de invoering van veel meer treinen die niet volgens het spoorboekje rijden, maar die elke 10 of zelfs 5 minuten over hoogfrequente banen voorbij komen, is het onverantwoord en soms onmogelijk om gelijkvloerse kruisingen met drukke wegen in stand te houden. Daarom gaan we haast maken met bruggen en tunnels in overleg met gemeenten en provincies”, aldus Pier. +++

+++ TESLA wil 5 miljard dollar in een fabriek in China steken. Dat hebben bronnen rond de maker van elektrische auto’s gezegd. Het geld zou Tesla op zijn minst voor een deel willen ophalen bij Chinese investeerders. Het bedrijf heeft zelf niet genoeg financiële middelen meer voor de investering. Topman Elon Musk stelt dat pas in de tweede helft van het jaar voor het eerst winst wordt gemaakt. Tesla kwam vorige maand al overeen een fabriek in de buurt van Sjanghai te bouwen. Daar wil het bedrijf jaarlijks een half miljoen auto’s gaan produceren. In 2020 zouden de eerste exemplaren van het type Model 3 van de band moeten lopen. Het hebben van een fabriek in China is door de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China belangrijker geworden. Tesla zag zich al genoodzaakt de prijzen in het Aziatische land te verhogen vanwege de importheffingen. China is een van de belangrijkste markten voor Tesla.

+++ Rittenservice UBER pompt niet alleen miljarden in zelfrijdende auto’s. Het bedrijf heeft ook een afdeling die gericht is op de ontwikkeling van een zelfrijdende vrachtwagen. Of liever: had. De Amerikanen trekken er de stekker uit. De wereld zou nog niet rijp zijn voor zelfrijdende trucks. De vrachtwagenafdeling van Uber ontstond toen het bedrijf bijna 2 jaar geleden Otto kocht voor 680 miljoen dollar. Dat zorgde voor controverse, want concurrent Waymo (van Google) claimde dat Otto oprichter en voormalig Google ingenieur Anthony Levandowski bedrijfsgeheimen had gestolen en ze naar Uber bracht toen Otto werd aangekocht. De rittendienst verklaart nog steeds te geloven in zelfrijdende auto’s en vrachtwagens. Het wil echter voorrang geven aan personenvervoer. De ontwikkeling van autonome voertuigtechnologie loopt er echter niet van leien dakje. Na een fataal ongeluk in Arizona besliste Uber om testen op de openbare weg drastisch in te perken. Het idee van autonome trucks op lange afstandsroutes is aantrekkelijk: de kilometervreters doen hun werk bijna uitsluitend op veelal kaarsrechte snelwegen, waar je een aanzienlijk minder aantal in te voeren parameters in de zelfrijdende software hebt. Het grootste gedeelte van truckritten bestaat uit voor je uit staren met de cruisecontrole aan, terwijl de kilometers onder de banden wegrollen. Autonome software zou de taken op de buitenwegen uitstekend uit handen kunnen nemen van de bestuurder, maar Uber gooit de handdoek (voorlopig?) in de ring. De rittenservice zet alle fiches op de autonome auto, wat in principe op zichzelf al een zware dobber is. Zeker wanneer je tegenslagen hebt als het dodelijke ongeluk in Arizona. Voorlopig zullen we dus geen zelfrijdende Uber / Otto trucks zien, dus de innovatie zal van bijvoorbeeld het Autopilot stsreem op de Tesla Semi vrachtwagen moeten komen. Hierover heeft Tesla overigens nog niets losgelaten, dus dit is giswerk. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in het afgelopen, tweede kwartaal een flinke winstsprong gemaakt. De Duitse autogigant zet zich echter schrap voor moeilijkere tijden vanwege strengere emissieregels en de effecten van de handelsoorlog. Het bedrijf uit Wolfsburg zag zijn operationele winst met 23 % stijgen tot 5,6 miljard euro. Dat was voor een belangrijk deel te danken aan een stijging van de voertuigleveringen in aanloop naar strengere regels voor emissietesten in Europa. Die regels zullen de komende maanden naar verwachting echter leiden tot vertraagde registraties. Ook handelsbarrières zullen voor tegenwind zorgen, vooral voor de premiummerken Audi en Porsche die veel auto’s in de Verenigde Staten en China verkopen. De omzet van Volkswagen steeg met 3,4 % tot 61,2 miljard euro. Er werden bijna 7 % meer voertuigen afgeleverd aan klanten; in totaal ruim 2,8 miljoen stuks. Onder de streep resteerde 3,3 miljard euro. Dat is bijna 7 % meer dan een jaar eerder. Maar Volkswagen is nog altijd niet in rustiger vaarwater sinds het dieselschandaal in september 2015 aan het licht is gekomen. Het bedrijf gaf toen toe op grote schaal te hebben gesjoemeld met emissietesten, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. Onlangs nog werd topman Rupert Stadler van premiumdochter Audi opgepakt in verband met die zaak. Hij zit nog altijd vast. In het tweede kwartaal kreeg Volkswagen bovendien een boete van 1 miljard euro in Duitsland vanwege de emissiefraude. De totale schade door de kwestie bedraagt daardoor al meer dan 25 miljard euro. De strengere emissieregels in Europa moeten herhaling voorkomen. In het kader van de naderende moeilijkere tijden zal Volkswagen sterk gaan bezuinigen op beursdeelname. Mondiale autotentoonstellingen zoals we ze nu kennen worden met uitsterven bedreigd. Volkswagen ziet het nut er niet meer van in. Concernbaas Herbert Diess windt er geen doekjes om: “Autotentoonstellingen? Dat is een restant van de jaren 60”. Zowel Genève, Detroit, Frankfurt als Parijs krijgen het steeds moeilijker om autofabrikanten te lokken. Logisch, want het kost miljoenen om deel te nemen en tijdens die korte tijdspanne moet je opboksen tegen een tyfoon aan ander autonieuws van de concurrentie. Waardoor modellen vaak onder de rader blijven omdat alle aandacht naar één product gaat. In tijden waar alle fabrikanten op hun centen moeten letten, is het dus niet vanzelfsprekend meer om emmers geld te investeren in autoshows. Volgens Diess zijn ze niet relevant meer. “Autotentoonstellingen brengen niet meer wat wij willen en bieden niet meer aan wat klanten willen”. Hij gelooft dat deelname aan kleinere evenementen en shows zoals het Goodwood Festival of Speed nog wel lucratief kunnen zijn. “Mensen willen interactie met het product. Evenementen zoals Goodwood tonen ons hoe moderne autoshows er uit moeten zien”. Audi, BMW en Mercedes hebben al aangegeven dat ze verstek laten gaan op de autotentoonstelling van Detroit in januari. De organisatoren van het autosalon van Parijs, die in oktober plaats vindt, hebben bijvoorbeeld besloten om testritten met elektrische auto’s mogelijk te maken in het centrum van de Franse hoofdstad, aan de Place de la Concorde, en niet rond de expositiehallen van de Porte de Versailles. Op die manier willen zij de door Diess geëiste interactie bieden. +++

+++ Niemand heeft nog een WATERSTOF auto, maar toch is er een tekort aan deze ‘brandstof’. Hoewel waterstof letterlijk in de lucht om ons heen hangt, is het nog niet zo makkelijk om dit ook in de tanks bij tankstations te krijgen. Op dit moment melden 33 stations in de Amerikaanse staat Californië dat zij leveringsproblemen hebben en dat de Toyota Mirai eigenaren maar een beperkt aantal liters per keer mogen tanken. Het risico is reëel dat ze dat binnenkort helemaal niet meer kunnen doen. De bron van de tekorten is snel gevonden: de producent Air Products kreeg de afgelopen tijd te maken met onverwachte productieproblemen in een aantal van haar fabrieken. De verwachting is nu dat deze begin augustus verholpen zijn en dat de Toyota Mirai, de Honda Clarity Fuel Cell en de Hyundai Nexo dan weer in de westelijke staat van de Verenigde Staten kunnen rond zoemen. Maar tot het zover is, laat Toyota hun klanten niet met een onbruikbaar stuk metaal voor de deur staan. De autofabrikant opent een eigen tankstation in Long Beach en helpt daarmee al haar 3.687 Mirai kopers met het vinden van passende oplossingen als ze met het tekort te maken krijgen. In Nederland willen waterstof aangedreven auto’s maar niet echt aanslaan omdat de infrastructuur er nagenoeg niet is. Er kan bij ons op slechts 2 locaties getankt worden. Maar dat het zelfs in een omgeving waar het redelijk goed te doen is met 33 tankstations en amper 4.000 auto’s nog fout kan gaan, blijkt nu uit dit verhaal. Het ziet er dan ook niet heel rooskleurig uit voor de auto die ons moet verlossen van het urenlang aan een stroomkabel hangen. +++

+++ Mogelijk rijden 500.000 automobilisten in Nederland nog altijd rond met hun WINTERBANDEN . Dat concludeert de Bovag op basis van controles in Utrecht, Roermond en Zwolle.57 van de 944 gecontroleerde voertuigen in die steden reden nog rond met winterbanden, wat gelijk staat aan een percentage van 5,73. Gekeken naar het volledige wagenpark in Nederland, bestaande uit 8,6 miljoen personenauto’s, komt de brancheorganisatie uit op het getal van 500.000 exemplaren. “Het zachte rubber zorgt voor minder grip en een langere remweg dan met zomerbanden. Daarnaast slijten de banden extra snel, produceert het zachte rubber bij tropisch weer meer lawaai en is het brandstofverbruik hoger. De automobilist die niet naar zijn banden omkijkt, verwaarloost dus zijn eigen veiligheid, het milieu en zijn eigen portemonnee, ook al denkt men zuinig te zijn door de banden niet te wisselen”, aldus een woordvoerder van de Bovag. Volgens hem werden de winterbanden aangetroffen onder zowel goedkopere als duurdere modellen. +++

Reageren is niet mogelijk.