BMW topman pleit voor uitstel van nieuwe Europese CO2-uitstootnormen

0

De topman van BMW, Oliver Zipse, pleit er voor dat de Europese Unie haar CO2-uitstootdoelstellingen herziet. Reden is dat de aanstaande normen voor te veel druk op autofabrikanten zorgt.

Hoewel BMW op koers ligt om te voldoen aan de regelgeving, heeft de auto-industrie een zware dobber aan de nieuwe norm. “Eind 2025, als de balans wordt opgemaakt (zie ook de vierde alinea) zal de wereld merken dat het niet zo eenvoudig is. Tegen die tijd zal de druk op de Europese auto-industrie aanzienlijk zijn toegenomen”, aldus Zipse (foto).

ZipseBMWvisionNeueKlasseX

Ook de CEO van Volkswagen, Oliver Blume, roept op tot versoepeling van de regelgeving. “Het is onredelijk als de auto-industrie boetes moet betalen terwijl de kadervoorwaarden voor de transitie naar elektrische mobiliteit niet zijn gerealiseerd”. De oproep tot herziening krijgt bijval van Luca de Meo, de baas van Renault. Hij heeft over dit onderwerp een open brief aan de wetgevers van de Europese Unie geschreven. De Meo stelt dat de Europese auto-industrie onder meer door onrealistisch strenge eisen voor enorme uitdagingen staat en roept ‘Brussel’ op om samenwerking mogelijk te maken met bedrijven die voor innovaties en werkgelegenheid kunnen zorgen. Er dient in de Europese Unie dus als het ware een ‘Airbus op autovlak’ te ontstaan.

Met ‘kadervoorwaarden’ bedoeld Zipse dat de verwachting was dat de vraag naar elektrische auto’s gestaag zou toenemen, maar de laatste maanden stagneert de afzetgroei. Daar wringt hem de schoen, zegt Zipse, want wat consumenten kopen, hebben fabrikanten immers niet (geheel) in de hand. De laatste maanden blijkt vaker dat de hype rondom elektrische auto’s over zijn hoogtepunt heen is omdat er in de pers regelmatig berichten verschijnen over een gebrekkige laadinfrastructuur.

Dit jaar mag de gemiddelde CO2-uitstoot van door een autofabrikant verkochte nieuwe auto’s niet meer dan 95 gram/km bedragen. Vanaf 2025 wordt de grens aangescherpt naar maximaal 93,6 gram. Bovendien wordt de uitstoot vanaf 2025 volgens de strengere WLTP-meetmethode bepaald. Tot nu toe wordt daarvoor de weinig realistische NEDC methodiek gehanteerd, dus in de praktijk staan autofabrikanten voor de taak om de gemiddelde uitstoot van CO2 met nog eens 25 gram te verlagen.

Als een autofabrikant dit gemiddelde niet weet te realiseren, dan wordt dat bestraft met een boete van 95 euro voor elke nieuwe auto die in de Europese Unie op kenteken wordt gezet, vermenigvuldigt met het aantal gram CO2 dat gemiddeld te veel wordt uitgestoten. In 2035 mogen er helemaal geen auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht worden in de Europese Unie. Er moeten op dit moment dus forse investeringen door autofabrikanten gedaan worden om hun gamma emissievrij te maken. Daar hebben zij in financieel opzicht hun handen vol aan, ook omdat de marges op reeds bestaande elektrische modellen onder druk staan vanwege de groeiende Amerikaanse en Chinese concurrentie. Boetes vanwege de overschrijding van de CO2-uitstoot norm, kunnen zij dus autofabrikanten daarom momenteel missen als kiespijn.

Zipse zegt dat BMW op koers ligt om de doelstelling voor 2025 te halen. In 2023 presteerde het autoconcern op het gebied van CO2-reductie 20 procent beter dan wat de Europese Unie eiste. Toch maakt Zipse zich zorgen: “Klimaatbescherming kan niet succesvol zijn als het de wensen van klanten niet in ogenschouw neemt. Daarom menen wij dat een ingrijpende herziening van de CO2-wetgeving in de Europese Unie noodzakelijk is”.

De autofabrikant uit München voert de productie van elektrische auto’s dit jaar op tot 20 procent van de totale output. In 2023 was dat 15 procent. In 2030 moet de helft van de in Europa verkochte auto’s volledig elektrisch zijn, aldus de BMW topman. Eerder maakte Zipse al bekend dat de fabriek in München vanaf 2027 alleen nog maar elektrische auto’s zal produceren.

Volkswagen heeft echter haar huiswerk nog lang niet af. Om boetes van de Europese Unie te voorkomen, dient de gemiddelde CO2-uitstoot van de door dit autoconcern verkochte auto’s met 15 procent te dalen. Dat is reuze lastig nu de consument niet erg warm loopt voor de elektrische ID modellen van Volkswagen, terwijl er tegelijkertijd wel een enorme belangstelling is voor de gefacelifte Golf en voor de nieuwe Tiguan. In Wolfsburg stevent men daardoor af op enorme boetes.

Eerder sprak Stellantis-baas Carlos Tavares zijn ongenoegen al uit over de strenge regels. Hij stelt dat de strenge regelgeving van de Europese Unie een nieuwe auto voor gewone mensen onbereikbaar maakt. Tavares liet zich eerder al negatief uit over de nieuwe Euro 7-uitstootnorm, maar die moeten we niet verwarren met de CO2-targets. Euro 7 gaat over de uitstoot van schadelijke stoffen als NOx. De CO2-doelen zijn onafhankelijk daarvan vastgesteld.

Reageren is niet mogelijk.