‘Transitie naar elektrische mobiliteit duurt nog 35 jaar’

0

De transitie naar volledig elektrische mobiliteit duurt nog minstens 35 jaar. Dat stelt Stefan Hartung, de topman van Bosch, in een interview.

Volgens Hartung zou in een ideale situatie het sowieso 16 jaar duren voordat het volledige wagenpark geëlektrificeerd is. “Maar we zijn ver van een ideale situatie verwijderd. Het zal derhalve zeker 35 jaar duren”. Volgens Hartung kunnen ook niet alle voertuig vormen geëlektrificeerd worden. “Daarvoor zijn innovaties nodig waarop wij nu nog geen zicht hebben”.

Bosch, een grote toeleverancier van de auto-industrie, merkt dat fabrikanten hun groeiplannen voor wat betreft de productie van elektrische auto’s momenteel afschalen. “Je kunt consumenten niet dwingen. Fabrikanten schakelen nu terug omdat zij zien dat de verkoopdoelstellingen niet gehaald worden. Daarmee zeg ik niet dat de Europese Unie te snel naar zero-emissie streeft, dat is gezien de urgentie van klimaatverandering noodzakelijk, maar de geformuleerde doelstellingen zijn misschien een tikkeltje te ambitieus”.

In de Europese Unie mogen vanaf 2035 geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht worden. Er wordt alleen een uitzondering gemaakt voor modellen die op synthetische brandstoffen kunnen rijden, maar dat is een erg duur alternatief, waar alleen mensen die zich bijvoorbeeld een Porsche kunnen veroorloven, van zullen profiteren. Het grote publiek heeft niet veel aan dit alternatief. Daardoor zal de druk toenemen om de invoeringsdatum voor het verkoopverbod van auto’s met een brandstofmotor uit te stellen.

Deze problematiek speelt ook in Noord Amerika. Zonder de Superchargers van Tesla stelt het netwerk van laadstations aldaar amper wat voor. Om over andere wereldregio’s (China, waar de bevolking geen stem heeft, uitgezonderd) nog maar te zwijgen. Hartung verwacht daarom dat er nog minstens 30 tot 35 jaar een markt is voor auto’s met een verbrandingsmotor. Hij sluit niet uit dat het wereldwijde wagenpark pas in 2060 volledig geëlektrificeerd zal zijn.

Voor met name de Duitse auto-industrie is deze vertraging een geluk bij een ongeluk want zij hebben zo meer tijd om te blijven doen waar zij goed in zijn: personenwagens bouwen met een lekker dikke benzine- of dieselmotoren (de Chinese concurrentie heeft daar toch minder kaas van gegeten). Dit betekent dat de Duitsers langer de internationale markten kunnen blijven bedienen.

 

Reageren is niet mogelijk.