Autofabrikanten verontrust over trage toename aantal laadpunten in Europa

0

Autofabrikanten zijn bang dat hun elektrische modellen moeilijker verkoopbaar zullen worden als het aantal laadpunten in Europa achterblijft bij het aantal emissievrije personenwagens op de weg. De elektrificatie van het wagenpark in ons deel van de wereld namelijk sneller dan de aanleg van laadpunten.

Als dat niet verandert, dan hebben klanten in 2035 niet de mogelijkheid om overal in Europa elektrisch te rijden, aldus Martin Sander, de eerste man van Ford in Europa. Dan ontstaat er volgens hem een groot probleem. In 2035 mogen er in de Europese Unie namelijk alleen nog maar nieuwe personenwagens zonder verbrandingsmotor worden verkocht.

Ook Renault-topman Lucas de Meo maakt zich zorgen. Hij constateert dat het lang niet overal mogelijk is voor elektrische modellen die over de modernste laadtechnieken beschikken, zoals de nieuwe 5 E-Tech, een geschikte laadpaal te vinden. De Meo doelt op het zogeheten bi-directioneel laden. Normaal gesproken ‘neemt’ een elektrische auto stroom bij een laadpaal, maar met deze techniek kan het voertuig stroom ook ‘geven’ aan het elektriciteitsnet.

Volgens De Meo zou er idealiter één laadsysteem moeten komen, net als bij mobiele telefonie: “In Europa hebben wij de GSM standaard uitgevonden en dat apparaat werd overal gekopieerd”, aldus de Renault-topman. De Meo vindt dat er door de lidstaten van de Europese Unie te weinig wordt samengewerkt om tot een gemeenschappelijke energienetwerk te komen. Maarten Steinbuch, hoogleraar systeem- en regeltechniek aan de TU Eindhoven, vindt die klacht echter overdreven: Volgens hem is er reeds sprake van een universeel laadsysteem en ontbreekt het alleen aan een gestandaardiseerde betaalmethode. Als dat wordt ingevoerd, dan hoeft iemand meer te klooien met verschillende pasjes.

Marieke Kuijpers, sectormanager Mobiliteit en Logistiek bij de Rabobank, kan zich de zorgen van de autofabrikanten echter wel voorstellen. Zelfs in Nederland, dat binnen Europa voorop loopt bij de aanleg van laadpunten, ziet zij nog hiaten. Volgens haar zijn er nog veel huishoudens die thuis geen mogelijkheid hebben om een elektrische auto op te laden. Dat komt doordat Nederland circa 5,5 miljoen tussenwoningen en appartementen kent. Daar ontbreekt een oprit of parkeerplaats, met als gevolg dat een eigen laadpunt niet mogelijk is. Toch neemt het aantal laadpunten in Nederland volgens haar wel sterk toe. Andere Europese landen lopen in vergelijking mijlenver achter. Toch kent het laadnetwerk ook in Nederland ‘zwakke’ plekken. Zoals landelijke gebieden of gebieden waar niet direct een snelweg in de buurt is. Daar blijft het aantal laadpunten achter. Autofabrikanten hebben volgens Kuijpers dus een punt. “Er moet een flinke versnelling komen”.

De noodkreet van autofabrikanten heeft extra gewicht gekregen nu uit de jongste verkoopcijfers in Europa gebleken is dat het marktaandeel van dit type personenwagens stagneert (op 12 procent). Dat is het ideale recept voor een tegenvallende belangstelling voor nieuwe elektrische modellen die op de markt worden gebracht. Ook in Nederland lijkt de verkoopgroei over zijn hoogtepunt heen te zijn. In de rest van het decennium verwacht ElaadNL, het kenniscentrum voor elektrisch rijden in Nederland, slecht een beperkte groei van het aantal stekkerauto’s. Maar na 2030 zullen de verkopen weer opveren. Volgens ElaadNL zal de afzet dan sneller groeien dan nu wordt gedacht.

Steinbuch denkt dat Nederland tegen die tijd genoeg laadpunten zal hebben omdat partijen als FastNed momenteel als een gek bezig zijn met de uitbreiding van hun netwerk van laadstations. Ook zal Tesla meer Supercharger locaties gaan openen omdat de huidige vestigingen met name in Frankrijk de drukte nauwelijks aankunnen. Desondanks klaagt de Amerikaanse pionier op het gebied van elektrische auto’s niet over een gebrekkige laadinfrastructuur. Voor Tesla zijn de Supercharger locaties namelijk een lucratieve bron van neveninkomsten. De Amerikaanse autofabrikant heeft zelf het grootste netwerk voor snel laden in Europa. Analisten schatten het aantal Tesla superchargers op ons continent op 12.200.

De populariteit van de Superchargers heeft andere autofabrikanten jaloers gemaakt. Die hebben initiatieven ontplooid voor een eigen netwerk van snelle laadpunten in Europa. Zo hebben BMW, Ford, Hyundai, Mercedes-Benz en Volkswagen de krachten gebundeld voor de ontwikkeling en uitbouw van de Ionity locaties. Onder deze naam moeten er op korte termijn 600 grote stations en meer dan 3.300 kleine oplaadpunten in 24 Europese landen operationeel zijn.

Dus misschien is het goed om de waarschuwingen van de autofabrikanten te nuanceren. Laadstations lijken er straks (in 2035, als het verkoopverbod op personenwagens met een verbrandingsmotor) genoeg te zijn. Dat thuis opladen er niet voor iedereen in zit, zullen we gewoon moeten accepteren. Kuijpers denkt dan ook dat het een kwestie is van de perceptie veranderen. “Misschien moeten wij het idee dat iedereen thuis zijn auto moet kunnen opladen, loslaten. Benzine tanken doe je ook niet thuis. Jouw elektrische auto opladen bij een laadstation is het nieuwe tanken”.

Reageren is niet mogelijk.